תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכודידקטי לצד אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מדובר בשני איבחונים שלרוב חוברים מכיוון שהם עוסקים בנושאים עקיפים וישירים אך נושאים דומים. כשמדברים על תפקוד ריגשי בעצם מדברים על הסיבות להחמרת מצבו של האדם בעל לקויות הלמידה. אבחון פסיכודידקטי מאתר את הסיבות לבעיות הנובעות מתפקוד הרגש. לרוב הסיבות הישירות נובעות ממצב נירולוגי תורשתי. הסיבות העקיפות הן אלה שתורמות וקושרות בסביבה ובהתנהגות האדם והחברה. לרוב מדובר באנשים שגדלו בסביבה שאינה מתאימה ואינה תורמת , דבר זה מסביר לא פעם תפקודים ריגשיים לוקים בחסר שאינם תורמים ללקויות הלמידה הקיימות.

 אם כן מי יבצע את האבחון הפסיכודידקטי ובאילו כלי אבחון רצוי להשתמש

 חשוב ביותר שהאבחון יבוצע בפועל על ידי פסיכולוגים ועל ידי מאבחן דידקטי שאינו פסיכולוג. המבחנים והפקת הדוח יעשו יחד באמצעות פסיכולוג ומאבחן דידקטי בשיתוף פעולה מלא. תיאור הדוח, מסקנותיו, המלצות  או סיכומים שהוא מביא איתו יהיו באחריות פסיכולוג בלבד. אם כן אמצעי האבחון יעזרו לספק מידע על מנת לכתוב אבחון באופן נכון וזאת על פי מבדקים והערכות שיבוצעו באמצעות המאובחן ועל ידי שיתוף פעולה מלא מצידו. לא תמיד הכילים שאיתם מנסים לסייע מתאימים ולכן חשוב ביותר לבצע הערכה נכונה על מנת לדעת מה הכלי הראוי לשימוש. כל המבחנים שיבוצעו יבוצעו ביחס לתוצאות של מבחנים אחרים שבוצעו באנשים לכאורה נורמטיביים מאותה שכבת חברה ושאינם לוקים בלקויות למידה כזו או אחרת. לעולם אין לצור אבחון על פי נתון אחד או כלי עזר אחד ולכן משלבים שני אבחונים יחד, אבחונים אלה יתנו סיוע והסתכלות נכונה לגבי אותו אדם בעל לקויות למידה ויסייעו לו להתגבר ולו במעט על קשיים אלה באמצעות הדרכה נכונה. חשוב לציין, אבחונים דידקטטים ואיבחון פסיכודידקטי הינם תחומים משותפים ולא פעם יוצרים פערים או חילוקי דעות באשר לדרך המחשבה או הטיפול הרצוי באמת. לכל תחום יש את יתרונותיו ואת חסרונותיו.

 אם כן כאשר נרצה חוות דעת מקצועית נפנה בעצם למאבחן מוסמך כגון פסיכולוג שראשי לספק מבדק של אבחון פסיכודידקטי המזהה תיפקודים ריגשיים וקושי הנובע מבעיות רגש. אבחון שכזה ידרש ממספר סיבות כשאת מהן הן גם לקויות למידה קשות אשר התפקוד הרגשי מעיק על תהליך לקויות הלמידה והוא בעצם מתרחש גם כחלק מאבחון דידקטי נוסף . בשביל אבחון טוב יבצע מומחה בדיקה באמצעות מבחנים בעל פה ובכתב וינתח תוצאות. חשוב כי האבחון יהיה באוירה נעימה ובמקום נעים שישרה בטחון על הנבחן. מפגש כזה יערך בין שעה לארבע שעות ולעיתים יתפרס על יותר ממפגש אחד. כשעורכים יותר ממפגש אחד שהרי הדבר חשוב ביותר מכיוון שניתן בעצם לראות שהמאובחן אכן מוכן לשתף פעולה ומודע לבעיה הקיימת.

 תוצאותיו של האבחון תמסרנה באמצעות דוח כעבור לפחות שבועיים. אבחונים מבוצעים בפועל בכל השפות. בעקרון אם הורה בעצם מבין שילדו סובל מליקויי למידה חמורים ביותר ממה שחשב וקיים פער בינו לבין החברה הטבעית שהרי אבחון פסיכודידקטי יבדוק בבירור מדוע בעצם מגיעות התוצאות הנמוכות ומה הסיבה המדוייקת לכך. לצערנו, לא פעם ילדים נחשבו לעצלנים בעקבות אי היכולת שלהם לקרוא מהלוח או להתמודד עם בעיות כאלה ואחרות שהתרחשו במסגרת ספסל הלימודים. בעקבות חוסר טיפול מוקדם הוחמר המצב ואף התלוו לא פעם לכך בעיות בתפקוד הרגש, דבר זה מסביר את הצורך בשילוב של אבחון דידקטי עם אבחון פסיכודידקטי כלומר, שני כילים שבהחלט יכולים לספק את המענה לבעיה ולסייע לילדים עם לקויות אלה להתמודד יותר בקלות עם שגרת בית הספר והלימודים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה