תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכודידקטי- ןובחא יקטידוכיספ – אם אתם כותבים אותו ככה, אז….

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

עשירית מאוכלוסיית ישראל סובלת מלקויות למידה ברמה זו או אחרת, אולם לא כולם יודעים את זה, וסובלים מקשיי למידה עצומים החל בגן הילדים וכלה באקדמיה, קשיים שהעוצמות שלהם מביאות גם למורכבות נפשית ורגשית גבוהה. כאן נכנס אבחון פסיכודידקטי לתמונה.

אבחון פסיכודידקטי- על לימודים ותעצומות הנפש

אבחון פסיכודידקטי נדרש כאשר האבחון הדידקטי מצביע על לקויות למידה, אולם עולה הצורך לטפל לא רק בלקות עצמה אלא בהשלכות שלה על נפשו והמכלול הרגשי של הנבדק.

לקויות למידה כשלעצמן הן תיק לא קטן אותו סוחב הנבדק על כתפיו, במודע או שלא במודע, ואשר דורש ממנו פיתוח מיומנויות באופן מלאכותי בעוד שחבריו לגן או לכתה מבצעים אותן בקלות רבה.

לקות למידה היא קושי היכול להתבטא בתפקוד מוטורי, הפרעות ריכוז, קושי בהבנת הנקרא או הבנת מידע בכלל, קשיים במוטוריקה עדינה אפילו ברמת אחיזת עפרון או עט, שלא לדבר על ללכת ממש לאיבוד בתוך ים של מונחים ומושגים המרכיבים טקסט ארוך או מכלול של מילים או תמונות. קשיים אלו מביאים את הילד לתחושת אי נוחות וקושי להתמודד עימם, במיוחד בגיל הרך שם ניתן לחוות הפרעות קשב וריכוז, תסכול רב הנובע מאי יכולת לבצע מטלות או חוויית כשלון באורח קשה מנשוא.

 

אבחון פסיכודידקטי- מתחילים לנשום לרווחה

אבחון פסיכודידקטי משלב אבחון דידקטי העוסק בבחינת יכולות לימודיות וקוגניטיביות על ידי מאבחן דידקטי או סדרת מבחנים כמו למשל מבחן TOVA יחד עם אבחון פסיכולוגי הבודק את מצב הנפש והרגש.

לאבחון זה משמעות רבה מאחר והוא יכול להביא את הפתרון באמצעים טיפוליים כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי באמצעות בעלי חיים או תרפיה באמנות, טיפול בקבוצה, יחידני, טיפול בחרדות ועוד.

עוד יכול לספק אבחון פסיכודידקטי מתן המלצות לגורמים בעלי משמעות בתהליך הלימודי של הנבדק, כמו למשל משרד החינוך שעם המלצות אלו ינסה להקל את תהליך הלמידה של התלמיד באמצעים שונים, ואף לבחון אותו בעל פה במקום בכתב ולהרכיב עבורו שאלונים בשפה האנגלית ובמתמטיקה, במתכונת שונה מזו של חבריו לכתה.

 

 

 

אבחון פסיכודידקטי- איך זה עובד?

אבחון פסיכודידקטי נערך במשך כחמש שעות, במהלכן מתקיים ראיון אישי ומקדים עם הנבדק, בהתאם לגילו ועל סמך תוצאות האבחון הדידקטי. לאחר מכן נערכת סדרת מבחנים הבודקת את יכולותיו הלימודיות של הנבדק במישורים שונים, החל מהבנה כללית של הנקרא וכישורי קריאה לאיתור דיסלקציה, דרך בדיקת דיסגרפיה, יכולות קוגניטיביות, מוטוריות, מחשבתיות, תפיסתיות, התבטאות, שפה, ועוד ולבסוף ניתוח פסיכולוגי המעריך את מצבו הרגשי של הנבדק.

כמובן שכאשר מדובר בתהליך אבחון פסיכודידקטי לילדים קטנים, הבדיקה היא בהתאם והמבחנים מותאמים לגילו ונערכים באמצעות משחקים אסוציאטיביים ואחרים. לאחר סדרת המבחנים של אבחון פסיכו דידקטי עובר הנבדק אבחון על ידי פסיכולוג המבצע הערכה כללית של האספקט הרגשי והערכת מנת המשכל.

אבחון הפרעת קשב מתבצע, לעומת זאת על ידי פסיכיאטר או נוירולוג, במסגרת המבחנים של אבחון פסיכודידקטי. בדיקה קלינית זו משמשת לבדיקת קשיים רגשיים שמקורם אינו בלקות הלמידה, אולם יש להם השפעה משמעותית על תהליך הלמידה של הנבדק ונבחנות אפשרויות הטיפול השונות.

עוד נציין, כי סטודנטים הזקוקים לעבור את מבחני הג’י מאט האמריקאיים שהם תנאי קבלה לפקולטות מסוימות, ואשר מאובחנים כבעלי לקויות למידה, נדרשים לעבור אבחון פסיכודידקטי כתנאי להתאמת המבחן ליכולות שלהם.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה