תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכו דידקטי – איך משפיע עולמכם הפנימי על יכולותיכם הלימודיות?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון, במילה הרחבה שלו הינו תהליך או דרך, המשמשים להבנה של קושי כלשהוא של הנבדק והבנת דרך הטיפול הנכונה בקושי זה. אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון שמטרתו לבדוק לקויות למידה אצל הנבדק, בין אם מדובר בגיל הרך, בילד, נער או בוגר, והוא מתייחס גם למצב הרגשי, הנפשי ולפוטנציאל האינטלקטואלי.

אבחון פסיכודידקטי- כשהרגש עולה על גדותיו

אבחון פסיכודידקטי מתקיים כאשר מזהים אצל הנבדק קשיים רגשיים משמעותיים, אשר מקשים על התפקוד הקוגניטיבי שלו ונדרשת התייחסות גם לעולם הפנימי שלו, כדי לסייע לו בהתמודדות קלה יותר עם קשייו הלימודיים.

סיבה נוספת המצריכה אבחון פסיכודידקטי היא דרישה של משרד החינוך הרוצה לבדוק, האם התלמיד צריך להבחן במתכונת שונה מחבריו לכתה, והאם קיימים אצלו קשיים רגשיים כמו למשל חרדה מבחינות, אשר יכולים להשפיע על תפקודיו במהלך הבחינה. במידה וכן, יערוך משרד החינוך שינויים בבחינה ולתלמיד תתאפשר בחינה בעל פה במקום בכתב, הכנת שאלונים מיוחדים והחלפת בחינת הבגרות במתמטיקה בבחינה במקצוע אחר.

בנוסף, אבחון פסיכודידקטי הוא משמעותי ביותר כשיש צורך בקבלת החלטה לגבי המסגרת הלימודית הנכונה ביותר לתלמיד, שאובחן כבעל לקויות למידה, או לחילופין, אם מומלץ להקפיץ אותו לכתה גבוהה יותר.

אבחון פסיכודידקטי- התהליך

תהליך אבחון פסיכודידקטי מתחיל בראיון עם איש מקצוע, ולאחריה מתחילה סדרת בדיקות הבודקת את האינטלקטואל, את יכולת הקריאה והבנת הנקרא, בדיקת תפיסה חזותית ושמיעתית, וכן מוערך מצבו הרגשי של הנבדק. עוד נבדקות יכולות דידקטיות בשפה האנגלית ובהבנה חשבונית.

סוף התהליך של אבחון פסיכודידקטי מורכב משיחת סיכום עם איש המקצוע שערך את האבחון ובה נמסרים הממצאים, ההמלצות ובניית תוכנית טיפול המתאימה לנבדק מבחינת מורכבות הקושי וגילו, וכן, באם מדובר בתלמיד בי”ס- יימסרו המלצות והנחיות למשרד החינוך ולמערכת החינוך בבית הספר.

משך כל התהליך הוא מספר שעות וייתכנו מצבים בו יתבקש הנבדק לשוב לפגישות נוספות, במיוחד אם מתעורר צורך להעמיק בהבנת הקשיים שלו, ובדיקות נוספות שיצביעו על נקודות התורפה והחוזק שלו ובעיקר על מצבי מצוקה.

חשוב לציין כי אבחון פסיכודידקטי מתבצע על ידי צוות בוחנים מקצועי ומיומן בהם מאבחנים דידקטיים, פסיכולוגים ואף צוות המתמחה באיתור ילדים מוכשרים ומחוננים אשר סובלים מלקויות למידה ודרכי ההתמודדות עם מקרים יוצאי דופן אלו.

 

אבחון פסיכו דידקטי – היתרונות

אבחון פסיכודידקטי יכול להצביע על מורכבות רגשית רבה הקיימת אצל הנבדק, ולרוב היא תוצר של לקויות למידה הגוזלות אנרגיה רבה בתהליך הלימוד, ואף מפתחות אצל התלמיד חרדה מלימודים ובפרט ממבחנים, ויוצרת אצלו עולם פנימי מורכב ורגיש שחשוב להגיע אליו ולסייע לו להתמודד עם מצבים אלו.

אבחון פסיכודידקטי יכול להביא את המכון המאבחן לקבלת החלטה בנוגע לנבדק, כמו למשל אם קיימת אצלו הפרעת ריכוז ימליצו על סיוע תרופתי לחידוד יכולת הריכוז של הנבדק, אם קיימת חרדה, יומלץ על טיפול קוגניטיבי התנהגותי, ואם קיים קושי בכתיבה יומלץ על עריכת מבחנים לתלמיד בעל פה.

אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון מקיף ומעמיק המכסה את כל הפנים של לקויות הלמידה החל מקושי לימודי דרך קשיים קוגניטיביים, שפתיים, ועד לקשיים נפשיים ורגשיים המשפיעים בהמשך על יכולות חברתיות, יכולת ארגונית ועומס רגשי כבד, במיוחד אם מדובר בילד או נער צעיר.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה