תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון פסיכודידקטי מהו?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכו דידקטי הוא אבחון כולל ומקיף במיוחד המשלב את האבחון הדידקטי לליקויי למידה יחד עם אבחון פסיכולוגי לאיתור בעיות שמקורם הוא נפשי. האבחון הפסיכו-דידקטי הוא אבחון שנותן למאבחן תמונה מקיפה על המאובחן, תמונה הכוללת את יכולותיו וכישוריו הלימודיים של המאובחן, ההישגים אליהם הוא יכול להגיע בקריאה, כתיבה אנגלית ומתמטיקה.אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון שאותו מבצעים כאשר יש חשש לבעיות רגשיות עמוקות ומהותיות המשפיעות על היכולות של המאובחן ובאות לידי ביטוי ביכולות לקויות שלו בלימודים ובמבחנים. האבחון הפסיכו-דידקטי מבוצע על ידי מאבחנים מיוחדים שהוכשרו והוסמכו לכך והם יכולים להשתלב בעבודה עם מאבחנים דידקטיים ולהוציא חוות דעת מתאימה ומקצועית על המאובחן.

שלבי האבחון הפסיכו-דידקטי

אבחון הפסיכו-דידקטי, כפי שהוזכר, הוא אבחון המשלב את האבחון הדידקטי המוכר יחד עם אבחון פסיכולוגי שיכול לגלות שורשים של בעיות נפשיות הבאות לידי ביטוי ביכולת לימודית חלשה במיוחד. האבחון הפסיכו-דידקטי משלב את תפקודי הלמידה הכלליים והפרטניים של המאובחן יחד עם תהליכים רגשיים שהוא עובר, תהליכים התנהגותיים, חברתיים ובדיקת מבנה האישיות של המאובחן.

האבחון הפסיכו-דידקטי כולל שני שלבים של בדיקות מקיפות:

  • הבדיקה הדידקטית – בדיקה מקיפה של יכולות התפקוד והלימוד ש/ל המאובחן. הבדיקה הדידקטית כוללת אבחון של בעיות קשב וריכוז, קשיי שפה, קושי ביכולות הלמידה, תפקודים ויזואליים – מוטוריים חלשים, זיכרון לקוי, יכולת חשיבה מוגבלת, יצירתיות מוטלת בספק וכד. לאחר שלב זה מקבלים המאבחנים תמונת מצב על לקויות הלמידה של המאובחן ודרכי טיפול שיכולות להיות רלוונטיות בעבורו ולסייע לו להתמודד מול לקויות הלמידה בהן הוא אובחן.
  • בדיקה פסיכולוגית – כאמור, השלב השני של הבדיקה הפסיכו-דידקטית הוא האבחון הפסיכולוגי. האבחון הפסיכולוגי כולל ניתוח מלא של היכולות הקוגניטיביות והרגשיות של המאובחן עד לקבלת תמונה פסיכולוגית מדויקת של מצבו. לאחר שלב הבדיקה הפסיכולוגית, חובר הפסיכולוג אל המאבחן הדידקטי ויחד הם מנתחים את מצבו של המטופל ומגבשים חוות דעת עליו תוך כדי הצעות מתאימות לטיפול בלקויות הלמידה שהתגלו וסיוע למאובחן להתמודד עם הלקויות הללו בהצלחה.
 

היתרונות של האבחון הפסיכו-דידקטי

האבחון הפסיכו-דידקטי, בעצם העובדה שהוא משלב בין שני אבחונים חשובים מאוד, מציע יתרונות משמעותיים מאוד, יתרונות שגורמים לרבים לבחון באבחון זה לצורך איתור הבעיות של הילד או המתבגר שלהם. בין היתרונות העיקריים של האבחון הפסיכו-דידקטי יש לציין שלושה יתרונות משמעותיים במיוחד:

  • ביצוע של אבחון אחד בלבד, או האבחון הדידקטי או האבחון הפסיכולוגי, היא אינה מדויקת משום שלשני התחומים יש השפעה אחד על השני. לכן, אם מבצעים לצורך הדוגמא רק אבחון דידקטי יהיה קשה לגלות בעיות רגשיות ולכן ייתכן כי הטיפול לא יהיה יעיל.
  • האבחון המשולב מאפשר הגעה לתוצאה ואבחנה הרבה יותר מדויקת.
  • האבחון המשולב מציף בעיות פנימיות שלא נראות על פני השטח וקשה להבחין בהן ללא אבחון שכזה.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה