תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחנה אישית – אבחון טובה (TOVA)

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחנה אישית- המרכז לאבחון, למידה וטיפול פסיכולוגי

המטרה העליונה לשמה הוקם מכון אבחנה אישית היא סיוע לפונים בשיפור איכות חייהם. הפונים למכון הם ילדים (והוריהם), בני נוער ומבוגרים המתקשים לממש את הפוטנציאל שלהם בתחום הלימודי, בעולם התעסוקה ובתחום החיים החברתיים והזוגיים. תפיסת העולם של מכון אבחנה אישית דוגלת במיפוי מלא של הכוחות, היכולות והכישורים של הפונה, לצד הקשיים והמכשולים הניצבים בפניו. קשיים אלה עשויים לכלול לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז, חרדות שונות, ביטחון עצמי נמוך, מצוקות רגשיות וכיוב’. אנו מאמינים כי רק מתוך הערכה מעמיקה של היבטים אלו ניתן להפיק המלצות אפקטיביות ומותאמות להמשך טיפול.

מכון אבחנה אישית הוקם ומנוהל על ידי ד”ר אילנית אלבז שחורי. ד”ר אלבז שחורי היא פסיכולוגית קלינית בכירה, בעלת ניסיון של קרוב לשני עשורים בתחום האבחון הפסיכולוגי, הנוירופסיכולוגי והדידקטי, וכן בתחום הטיפול. לאורך השנים ד”ר אלבז שחורי עבדה במסגרות רבות עם מגוון רחב של אוכלוסיות (שירותי הייעוץ לסטודנט באוניברסיטת בר אילן, מרפאת ילדים ונוער בבית החולים גהה, מרפאת יום בבית החולים שלוותה, השירות הפסיכולוגי חינוכי בהרצליה ועוד). כיום בנוסף למכון ד”ר אלבז שחורי משמשת כפסיכולוגית בכירה, מדריכה, בהתפתחות הילד וביחידה לטיפול בילד ובמשפחה בבית חולים העמק. בנוסף לד”ר אלבז שחורי, המכון מאויש על ידי צוות רב מקצועי בעל הכשרה אקדמית רלוונטית, ניסיון מוכח וסטנדרטים גבוהים במיוחד למתן שירות ומענה בתחומי הייעוץ והטיפול. בנוסף לפונים פרטיים, המכון מעניק שירות גם לקופות החולים כללית, מאוחדת ומכבי.

הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית (כלומר, מולדת ולרוב כרונית) הפוגעת ביכולות השונות הקשורות לתפקודי קשב וריכוז. אלה כוללות מיקוד לאורך זמן, פיצול קשב בין מטלות (מולטי- טאסקינג), הימנעות מהסחות דעת בסביבה רועשת ומרובת גירויים וכד’. בנוסף לסימפטומים הקשביים, הפרעת קשב וריכוז מלווה לעיתים בהתנהגות היפר- אקטיבית ואימפולסיבית. הפגיעה הישירה של ההפרעה היא כמובן בתחום הלימודי (לרוב היא מתחילה להתבטא בשלב בו האתגרים הלימודיים מתחילים להכביד על משאבי הקשב של הילד- גילאי גן חובה ובית הספר היסודי, אולם יש לה השלכות נוספות. ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מתקשים לעתים קרובות להשתלב בחברת הילדים, שכן חבריהם מתקשים להכיל את פעלתנות היתר שלהם, בעוד הם עצמם מתקשים להתמיד במשחק או בפעילות משותפת עקב הקושי להתמקד. בנוסף, ילדים אלה לרוב מתנסים בשלבים מאוד מוקדמים בכישלון לימודי ובתחושה שהם מאכזבים את הוריהם ואנשי החינוך שסביבם. כל אלה חושפים אותם לתסכול, לפגיעה בדימוי העצמי ולמצוקה רגשית, באם לא יטופלו. לכן אבחון נכון של ההפרעה הוא חשוב במיוחד.

אבחון TOVA להפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה ביצועית- כלומר, היא פוגעת בביצועים של האדם במטלות הדורשות את יכולות הקשב שלו. לכן נהוג לאבחן אותה באמצעות שימוש במטלות שכאלה, המאתגרות יכולות אלה. אבחונים מסוג זה נקראים “מבחני ביצוע מתמשך” (CPT- Continued Performance Test).

במכון אבחנה אישית עושים שימוש במבחן TOVA (השם הוא קיצור של Test of Variables of Attention). TOVA הוא מבחן מסוג CPT שהוא בעל בסיס מחקרי איתן ומוכח. המבחן מדמה מצבים של עומס קשבי כמו גם מצבים של שעמום (ובכך הוא מסוגל לאתר את ההפרעה גם במקרים שבהם היא מתבטאת במצבים מונוטוניים). אמינותו של המבחן גבוהה, וניתן לאתר באמצעותו גם התנהגויות שנועדו להטות את התוצאה במתכוון. חשוב לציין שהחברה המפתחת מאשרת רק לרופאים ובעלי תואר ד”ר בפסיכולוגיה לרכוש את הבדיקה, לעשות בה שימוש פרשני וניתוחי לגבי המאובחן. מכון אבחנה אישית הוא אחד המכונים שהותר להם לעשות שימוש בבדיקה, על מנת לאתר באופן מדויק ככל האפשר את הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מקרב הפונים לאבחון.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה