תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אורנה כהן – מהי הפרעת קשב וריכוז?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי הפרעת קשב וריכוז?
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, שהבסיס לה הוא לרוב נוירולוגי (לעתים ייתכנו סימפטומים קשיי קשב וריכוז ממקור רגשי). מבין ההפרעות הנוירולוגיות, זו ההפרעה השכיחה ביותר בקרב ילדים ונוער בגילאי גן ובית ספר (ההערכות הרשמיות מדברות על 5-10 אחוזים הסובלים מההפרעה). במסגרת ההפרעה נפגעת שורה של יכולות הקשורות לקשב וריכוז: היכולת להתרכז לאורך זמן, היכולת להמנע מהסחת דעת, היכולת פצל קשב בין מספר גירוייים ומטלות (מולטי- טסקינג), היכולת “להעביר” קשב ממטלה אחת לאחרת וכיוב’. בנוסף, ההפרעה מלווה לעתים קרובות בהתנהגויות אימפולסיביות והיפראקטיביות.

הפגיעה המיידית והבולטת ביותר של הפרעת קשב וריכוז היא במישור הלימודי, ולכן אין זה מפתיע שהיא מאובחנת בד”כ בקרב ילדים בגילאי בית הספר (שכן זו המסגרת הראשונה שלא יכולה להכיל את האי- שקט שהילד מפגין, ובנוסף הדרישות הלימודיות עולות והילד מתחיל לשלם מחיר על קשיי הריכוז שלו). עם זאת, כשאנו ניגשים לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, חשוב לזכור שלהפרעה יש השלכות נוספות, לא פחות חמורות: ילדים בעלי קשיי קשב וריכוז לרוב נושאים עמם שרשרת ארוכה של כשלונות. מבוגרים בסביבתם (הורים ואנשי חינוך) מתקשים להתמודד עמם ולעתים קרובות הילד מסתובב בעולם בתחושה שהוא מתיש ומאכזב. חברת הילדים גם היא מציבה בפני ילדים אלה אתגר לא פשוט: עקב הקושי שלהם להתמיד בפעילות אחת ורמת הפעלתנות הגבוהה שלהם, הם מתקשים במשחק בקבוצה, ועלולים להתקשות למצוא את מקומם בקרב בני גילם. כל אלה הופכים ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז לילדים מועדים לתסכול, מצוקה רגשית ופגיעה חמורה בדימוי העצמי. בנוסף, חשוב לזכור שההפרעה לא “נעלמת” עם הגיענו לבגרות, וממשיכה ללוות את האדם גם בחייו הבוגרים. להפרעת קשב וריכוז שאינה מטופלת נכון יש השלכות מרחיקות לכת על התפקוד בעבודה, בזוגיות ובכלל- על איכות החיים. מהסיבות הללו- אבחון של ההפרעה וטיפול בה הם מפתחות משמעותיים להקלה על הקשיים ושיפור חייהם של המתמודדים עמה.

הפרעת קשב וריכוז לפי שיטת אלבאום
שיטת אלבאום רואה בסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז עדות לקליטה לא מווסתת של גירויים סנסוריים על ידי המערכת החושית. השיטה מבחינה בין מצבים של רגישות יתר לגרייה כזו ובין מצבים של תת רגישות. אדם יכול לסבול מתת רגישות במערכת חושית אחת ומרגישות יתר במערכת אחרת. לכן חשוב במיוחד לעמוד על הפרופיל הסנסורי של הפונה באבחון, על מנת להבין היכן בדיוק הוא מתקשה. בהמשך לכך, חשוב לזכור כי שני ילדים המציגים תמונה תפקודית דומה עשויים לסבול מקשיים בעלי אופי שונה בתכלית. ילךד יכול להפגין התנהגות היפר אקטיבית עקב רגישות יתר חושית המביאה אותו לחוש לא בנוח ונוע בניסיון להפחית את הגרייה המציקה, ומנגד ילד אחר עשוי לסבול מתת רגישות לתנועה וסטיבולרית (תנועה הקשורה למערכת שיווי המשקל), והוא מפגין אי שקט בניסיון לפצות על תת רגישות זו ולספק לעצמו גרייה ברמה מתאימה.

אורנה כהן, מטפלת מוסמכת בשיטת אלבאום, מזמינה ילדים (והוריהם), בני נוער ומבוגרים הסובלים מקשיי קשב וריכוז, לפנות אליה. אורנה כהן עוסקת באבחון וטיפול במגוון קשיים, מתוך ראיה שלמה ומעמיקה של המצוקות הנובעות מקשיי קשב וריכוז. אורנה מביאה בחשבון כי הילד הסובל מקשיי קשב וריכוז לא מתקשה רק בלימודים, אלא גם מול הוריו, מוריו וחבריו, ומעבר לשיפור היכולת התפקודית בכיתה- הטיפול בא גם להשיב לו את המקום שלו כאדם מוערך שחש שמבינים אותו ואת קשייו.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה