תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

איך לזהות דיסלקציה מה הגדרתה בפועל

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

דיסלקציה הינה בעיה קריאת המילה. כלומר אדם עם דיסלקציה לרוב יתקשה ביותר לקרוא טקטס אם בכלל מתחילתו ועד סופו. דיסלקציה הינה לקות למידה לכל דבר ויש סבורים כי היא נובעת מבעיות ניורלוגיות הקשורות בתורשה.

מהן לקויות למידה ואיך הן קשורות בדיסלקציה.

דיסלקציה מקורה בלקות למידה לכל דבר. אדם המתקשה לזהות צליל מילה לא יוכל לבטח לאיית את המילה ובטח שלא לקרוא אותה. לרוב אנשים דיסלקטיים יתקשו מאוד להשלים טקטס רצוף ולרוב ידלגו על משפטי הטקטס או ישנו את סדר המשפט. אנשים עם דיסלקציה יתקשו לענות על שאלות הקשורות בגוף הטקטס מכיוון שמן הסתם יתקשו לקרוא את הטקסט ולהבינו. אם כן, דבר גורר דבר. לרוב אנשים עם דיסלקציה שאינם מודעים לכך כי הם לוקים בבעיה ינסו להערים על עצמם וישתדלו להבין ולקרוא את הטקסט אך יגלו כי הדבר רק מקשה עליהם אף יותר ואף מלווה בתופעות חיצוניות כגון כאבי ראש כשמדובר גם באנשים הלוקים בראייתם.

המחקר אודות דיסלקציה ואודות לקויות למידה כאלה ואחרות אינו פוסק. תמיד קם אדם המעוניין לפתח את הסוגייה ולתת מענה נכון. דיסלקט יתקשה לשלוט בכתיבתו והן בקריאתו לא פעם. חשוב לציין כי בעיות חברתיות ותפקוד ריגשי הן חלק בלתי נפרד מלקויות כאלה ואחרות לרבות דיסלקציה. דיסלקציה הינה בעיה עיקרית והבעיה הרגשית מדברת על הבעיה המתווספת לבעיה העיקרית. בעיות רגשיות הינן הבעיות הנוספות, המשניות לבעיה העיקרית.

תלמיד הסובל מדיסלקציה הינו תלמיד שיהיה במצב גבוה מאוד לכשלון בעקבות התפקוד הרגשי הנמוך המלווה אותו לא פעם. החברה לרוב לא זיהתה בעבר בעיות כגון לקויות למידה והחשיבה אותן לבעיות פיגור וכד’ וגרוע מכך אף התייחסה בזלזול ולא הושיטה עזרה לילדים עם לקויות אלה, חוסר יכולת של הסביבה לא פעם לקבל תלמיד עם לקויות דיסלקציה השפיעה על התפתחותו באנגלית ושללה ממנו את היכולת להתגבר ולו במעט על הבעיה העיקרית. לקות הדיסלקציה הינה לקות והיא אינה נעלמת ואף עלולה להחמיר בעקבות חוסר מתן קשב ריגשי לאנשים אלה. מתן ריגשי מתבטא בתמיכה, פרגון ואף סיוע של הסביבה בכדי שאותו אדם בעל לקויות הלמידה יגבור על הפחד מלהעז ואף “להתעמת” ולו במעט עם בעיה שמלווה אותו עוד מקטנות.

אדם הסובל מדיסלקציה ומתקשה וחוזר ונכשל במבחנים כאלה ואחרים יגלה פסימיות גמורה לא פעם, הוא לרוב יתבייש ולא יעז לצור מעגל חברתי או לשמור על המעגל החברתי הקיים שלו, כל הדברים הללו נובעים בעצם מחוסר הבטחון שלו, מחסור היכולת להסתגל למסגרת חברתית כזאת או אחרת או אפילו ממצב של חוסר בטחון שיגרום לבטח לגידול הבעיה. אנשים עם דיסלקציה לרוב בגלל בעייתם יצרו מצב של דימוי עצמי נמוך ואצבע מאשימה כלפי עצמם בכל שלב בחייהם, הן במישור האישי רגשי והן במישור הלימודי ובכלל. הסיבות המובאות כאן מסבירות היטב מדוע חשוב לבדוק בהחלט גם את התפקוד הרגשי שהינו בעצם תפקוד משני לבעיה העיקרית וזאת על מנת להקל על חייו של אדם המתקשה ושואף לזעוק לעזרה אך אינו יכול לעשות זאת ללא תמיכת הסביבה הקרובה ובכלל.

עוד על דיסלקציה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה