תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

איריס קולטוצ’ניק: טיפול רגשי לילדים ובני נוער

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

איריס קולטוצ’ניק: טיפול רגשי לילדים ובני נוער

תקופת הילדות וגיל ההתבגרות לעיתים רצופי קשיים. בנוסף על קשיי ההתמודדות האישיים, לא מעט ילדים ובני נוער סובלים מקשיים רגשיים. לא אחת נוספים גם קשיי התמודדות אחרים, כמו גירושין של ההורים, פרידה מאחד ההורים או מחברים, מוות של בן משפחה קרוב, מעבר של דירה או מסגרת חינוכית וכדומה. הפנייה אל איש מקצוע מומלצת כאשר חשים כי הילד מתקשה להתמודד ומתפתחות בעיות רגשיות והתנהגותיות שבאות לידי ביטוי בהתבודדות וקושי חברתי, דיכאון, פחדים וחרדות, הפרעות שינה, הפרעות אכילה, התקפי זעם ואלימות, עצב ועוד .טיפול רגשי הינו אינטראקציה בין הילד לבין המטפל, במטרה ליצור אצל הילד שינוי במחשבות, ברגשות ובהתנהגות.

קיימות שיטות רבות לטיפול רגשי בקרב ילדים. בניגוד למבוגרים, ילדים לרוב מתקשים בתרגום התחושות למילים ועל כן מטפלים רבים מסתייעים בשיטות “עוקפות מלל”. אחת המטפלות הוותיקות בתחום הרגשי היא איריס קולטוצ’ניק – מטפלת באמצעות בעלי חיים. איריס בוגרת תואר ראשון במדעי החברה והחינוך ומתמחה בשיקום וסיוע על ידי בעלי חיים מטעם סמינר הקיבוצים. איריס עוסקת מזה שבע עשרה שנים בחיבור שבין ילדים לבעלי חיים, במטרה לייצר אינטראקציות, שבאמצעותן ניתן לחדור לנפשו של הילד ולסייע לו בהתמודדות עם בעיותיו.

אינטראקציה משולשת בין הילד, המטפל ובעל החיים
יישנן כאמור שיטות רבות לטיפול רגשי. אחדות הן שיטות שמרניות, כמו פסיכותרפיה ופסיכולוגיה באמצעות שיחה, ואחרות שיטות כמו תרפיה באומנות או דמיון מודרך. שיטות נוספות הן פסיכודרמה, שבה ממחיזים אירועים אותם חווה הילד, וכן פסיכותרפיה גופנית, ביופידבק וכדומה, שעובדות על הפן הפיזי-גופני.
טיפול רגשי המסתייע בבעלי חיים מושתת על אינטראקציה משולשת בין הילד, המטפל ובעל החיים. בקשר הזה מתהווה מרחב ביניים, מוגן וקשוב, המאפשר התפתחות רגשית, התנהגותית, אישית, קוגניטיבית וחברתית. המפגש בין הילד לבעלי החיים מאפשר קבלה ללא שיפוט וכנות, שלא תמיד אפשרית ביחסים עם בני האדם. הקבלה והנתינה ללא תנאים מוקדמים מסייעים לילד להיפתח, להעז ולהתבונן פנימה אל נבכי נשמתו. בעל החיים הינו מקור לחום וידידות, אהבה וחיבה. בקשר שבין החיה לילד נעדרת השיפוטיות, המאפיינת לא פעם אותנו, בני האדם. הברית אשר נרקמת בין הילד לבעל החיים מושתתת על אינטימיות, ביטחון וקרבה, התורמים לבריאות הנפשית, החיונית להצלחת כל התערבות טיפולית. דרך החיות יכול הילד להביע ולפרוק את הרובץ על ליבו וכך לעבד יחד עם המטפל קשיים רגשיים שמעכבים את התפתחותו.

איריס מתמחה בטיפול רגשי באמצעות בעלי חיים לילדים ובני נוער בעלי הפרעות קשב וריכוז, וכן קשיים התנהגותיים, תחושתיים, תקשורתיים ורגשיים. לאיריס ניסיון רב שנים בחינוך מיוחד, פנימיות, גנים תקשורתיים ועוד. פינת החי לטיפול הרגשי כוללת מגוון רחב של חיות מבויתות כמו כלבים, חתולים, ארנבים, אוגרים, שרקנים, צ’ינצ’ילות, ציפורים, תרנגולות, יונים, ברווזים, צבים, תוכים, לטאות ואפילו נחש ידידותי. הטיפול מתמקד בקשיים של הילד, ומשלב את כל הגורמים הרלוונטיים, כולל הדרכת ההורים. איריס מקיימת את הטיפול במספר מרחבים; חדר בו יש חיות קטנות ואמצעי טיפול נוספים כמו ספרים, בובות, חומרי יצירה ועזרים נלווים, המשמשים למשחק וטיפול בחיות. כמו כן ישנה גם פינת חי חיצונית, השוכנת במרחב פתוח בין מדשאות, פרחים ועצי פרי, ובה פינת ישיבה ועמדת טיפול בחיות. השלב הראשוני במפגש מושתת על גירוי חושי עמוק עם החיות, והוא מורכב מהכרות, התקרבות אל החיות ומגע באמצעות משחק, ליטוף, חיבוק והאכלה. במפגשים הבאים רוקמים בהדרגה את התשתית לאמון וקרבה, המאפשרים מתן תמיכה רגשית לילד בהתאם לצרכיו האישיים. אלה נועדו לשפר את הדימוי העצמי, לשפר את כישוריו החברתיים, להרגיע פחדים ולווסת בעיות רגשיות והתנהגותיות.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה