תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אריאל קרבץ – אבחון פסיכודידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לקות למידה

לקויות למידה הוא שמה של קבוצת לקויות התפתחותיות הפוגעות בכישורי הלמידה הבסיסיים של האדם (לרוב הלקות תתבטא באופן נרחב באחד – או יותר – משלושת התחומים: קריאה, כתיבה ויכולת חשבונית). האדם לקוי הלמידה בעצם לא מצליח לרכוש ידע ומיומנויות בתחום מסוים בהתאם לנורמות המצופות מבני גילו. לקויות למידה הן כרוניות, כלומר- לא ניתן “לרפא” לקות למידה או “להחלים” ממנה. עם זאת, אים פירוש הדבר שתריך לקבלה כעובדה מוגמרת, מאחר ובאמצעות אבחון וטיפול נכון, ניתן להביא את האדם המתמודד עם הלקות לתפקוד לימודי תקין. החשיבות של אבחון לקות למידה במקרה של חשד הופכת ברורה אף יותר כאשר מביאים בחשבון את ההשלכות הרגשיות האפשריות של התמודדות עם לקות: בגלל שהלקות אינה נראית לעין (כמו, למשל, נכות פיסית), היא באה לידי ביטוי רק במצבים בהם האדם נדרש ללמוד ולהתמודד עם היכולת הלקויה. בשל הפער בין תפקודם במצבים לימודיים לתפקודם בשאר תחומי החיים, ילדים אלה עשויים להיות מתוייגים כעצלנים, ולזכות מסביבתם לשיפוט וביקורת, במקום לעזרה ואמפתיה. דפוס זה, לצד חוויית הכישלון הלימודי המוכרת לרוב לקויי הלמידה, הופכת אותם מועדים לתסכול, מצוקה ופגיעה קשה בדימוי העצמי.

אבחון פסיכודידקטי: כיצד מאבחנים לקות למידה?

אבחון פסיכו דידקטי הוא תהליך אבחוני הכולל בעצם שני תחומים עיקריים: אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי. האבחון הדידקטי נועד לתת למאבחן תמונה לגבי רמת תפקודו של המאובחן בשורה של יכולות הנדרשות לצורך תפקוד לימודי תקין. האבחון הדידקטי בודק את שלושת מיומנויות היסוד (כאמור- קריאה, כתיבה וחשבון), ובנוסף הוא בודק יכולות קוגניטיביות “סמויות” יותר, כאלה שאנו פחות נוטים להיות ערים להם כשאנו לומדים. יכולות אלה כוללות יכולות תפיסה (חזותית, מרחבית או שמיעתית), תפקודי זיכרון (לטווח קצר או לטווח ארוך), תפקוד ויזו- מוטורי וגרפו- מוטורי (שרטוט, כתיבה, תיאום יד- עין וכיוב’), תפקודי שפה דבורה (אוצר מילים, תחביר, ארגון מסר מילולי, עיבוד פונולוגי) וכן היבטים שונים של סגנון העבודה (קצב עבודה, התארגנות, בקרה על טעויות). תפקוד לךקוי באחת המיומנויות הללו עשוי להסביר את תמונת הקושי הלימודי שמפגין המאובחן. בנוסף, האבחון הפסיכו דידקטי כולל גם הערכה פסיכולוגית. הערכה זו היא משמעותית במקרים שבהם יש יסוד להניח כי לפחות חלק מהקשיים הלימודיים נובעים מסיבות רגשיות. ילד שחווה מציאות רגשית מטלטלת וקשה (למשל- התמודדות משפחתית עם מחלה או גירושין, חרם בבית הספר, אבדן של אדם קרוב וכד’)- טבעי שהדבר ישפיע על תפקודו הלימודי ומידת הפניות שלו ללמידה. לכן, בתהליך אבחוני שנובע מקשיים לימודיים, חשוב לתת מקום גם לחלקים הרגשיים, ולבצע הערכה של מידת הכוחות הנפשיים של המאובחן, תפיסת המציאות שלו, תפיסתו העצמית, מצבו החברתי וכד’.
אבחון פסיכודידקטי מעניק תמונה מקיפה ומעמיקה של נקודות החוזק והחולשה בתחומי הלמידה וכן בתחום הרגשי. אריאל קרבץ מזמין ילדים והורים המתמודדים עם קשיים לימודיים לבוא ולהבין קשיים אלו לעומק, על מנת לאפשר תכנון מיטבי ומושכל של טיפול נכון בבעיה.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה