תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מבחן מוקסו

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מבחנים רבים פותחו על מנת לאפשר אבחון יעיל ומהיר של הפרעות קשב וריכוז.

עם השנים פותחו מספר מבחנים ממוחשבים, אשר מבוססים על בחינת ידע והיכולות הקוגניטיביות של המטופל בשילוב גירויים שונים. בפועל מבחנים אלו מספקים תועלת קלינית ירודה בשל יכולת אבחון נמוכה וריבוי טעויות. לדוגמא, ילדים רבים שאינם לוקים בהפרעת קשב מאובחנים “כאילו” יש להם הפרעה וההיפך.

לאור ממצאים אלו, האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) המליצה מאד על פיתוח כלים אבחוניים ממוחשבים ויעילים יותר.

בשל הצורך פותח לאחרונה (2008) מבחן מתקדם במיוחד המכונה “מוקסו MOXO. המבחן פותח במרכז הרפואי הדסה ע”י ד”ר איתי ברגר, ד”ר חנוך קסוטו, מהיחידה לנוירולוגית ילדים, המרכז הרפואי הדסה – האוניברסיטה העברית, ירושלים, והמרכז הרפואי ניימכן באוניברסיטת ראדבוד, ניימכן, הולנד.

מבחן זה מזהה בוודאות של 90% את קיומה של הפרעת קשב וריכוז. הוא מבדיל בין ילדים שסובלים מ-ADHD לבין ילדים שאין להם ADHD. תוצאותיו מובהקות סטטיסטית בכל המדדים שנבדקו: קשב, היפראקטיביות, אימפולסיביות, תזמון וזמן תגובה. לעומת מבחנים אחרים העומדים על 60% הצלחה, אחוזי החיזוי שלו גבוהים.

את אמינות המבחן בדקו צוותי חוקרים בינלאומיים. החוקרים ערכו מדגמים ובדיקות במאות תלמידים, לאורך תקופה מוגדרת. מספר גופים בארצות הברית ואירופה החלו כבר להשתמש במבחן אשר הפך לכלי איכותי ומבוקש.

המבחן מתבצע בעזרת מחשב מתקדם המאפשר המחשה של מצבים שגרתיים מחיי היום-יום של הנבדקים באמצעות גירויים ויזואליים, שמיעתיים ומשולבים (ויזואלי ושמיעתי יחד). המבחן בודק את מידת ההשפעה של הגירויים על הנבדק בבחינת ארבעת מדדי הקשב: קשב, תזמון, אימפולסיביות והיפראקטיביות. בתום המבדק התוצאות מתקבלות באופן מיידי וניתן לקבל את הפרופיל הקשבי של הנבדק אשר על סמך פענוחו ניתן לזהות את הלקות הנפוצה מתוך ארבעת מדדי הקשב שנבדקו. מלבד אבחון ההפרעה, ניתן לקבל משוב על נתונים כלליים של פרופיל הנבדק כמו נקודות חוזקה וחולשה אישיות, רמת תפקוד כללית, יכולות מיוחדות, בעיות נוספות ועוד.. המבחן מיועד לשתי קבוצות גילאים: 7-13 ו-13 ומעלה. בקרוב יצא מבדק גם לגיל הרך שכעת נמצא בסיום שלבי הפיתוח. משך זמן המבדק למתבגרים ומעלה הוא 18.5 דק’ ולצעירים 15 דק’.

המבחן מאפשר להגיע לתוצאות איכותיות, ממוקדות ואמינות ביחס לנבדק. הוא הותאם במיוחד לבעלי הפרעות קשב וריכוז, בעל אופי מאוד ידידותי המאפשר לנבחן לעבור בדיקה חשובה ומעמיקה בדרך נעימה.

המבחן מבוסס על שיטות חישוב מתמטיות ואלגוריתמים שמטרתם היא הגברת התועלת האבחונית.

אתי מץ היא מומחית באבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז אשר נעזרת במבחן זה. תלמידים רבים כבר הודו לה על האבחון היעיל, הטיפול האדיב והעזרה שלה שהיו כל כך נחוצים.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה