תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בדיקת לקויות למידה ואבחון כתיבה תקינה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 

 

בדיקת לקויות למידה ואבחון כתיבה תקינה

בעיות כתיבה תקינה ואבחון נכון

כשאומרים כתיבה תקינה מתייחסים בעצם להתבטאות תקינה בכתב וזאת בתיאום אפשרות מילולית אישית תקינה. לכתיבה משקל כבד בצורת הכתיבה, התייחסות למרחב הדף ומיקום וצורות והספרות המתלוות לכתיבה. דבר נוסף מדבר על זכרון וכתיבה ומתייחס לקשיים בכתיבה והסתמכות מלאה על זכרון. אנשים עם לקויות למידה, הזקוקים לבדיקת אבחון לקויות למידה יסתייעו לא פעם בזכרון שלהם על מנת לכתוב ולמרות היכולת של לקויי כתיבה לעקוף במעט את הבעיה עדיין הם יטעו וישגו בכתיבה ולא יצליחו לזכור עיקרי דברים גם בגלל העומס שבו הם מוצפים ובסופו של דבר מביא אותם לכשלון במבחנים בכתב. חשוב לציין, אין קשר לקשיים הללו לבין רמת המשכל של האנשים הסובלים מלקויות למידה וזקוקים לבדיקת אבחון לקויות למידה, לעיתים קרובות יהיה ניכר לראות אצלם כתב יד רהוט ויפה המזיק להם במקרים רבים מכיוון שהכתב המסודר מסווה את הליקויים הקיימים.   

קשיים נוספים בו נתקל לקוי הכתיבה הזקוק לבדיקת אבחון לקויות למידה קשור גם בקשיים מוטוריים. קושי בתהליך הצלחת הדיבור ובשלבים הראשונים של רכישת ידע בשפה כתובה מחייב בבדיקת אבחון לקויות למידה ומעקב המשכי. חשוב לציין כי לא מדובר באותם כילי אבחון וככל בדיקת אבחון ללקויות למידה מתייחסת למגוונת לקויות ולכן הכילים ששימשו מאבחן בשלב הכתיבה בגן או בית ספר לא יהיו תואמים על מנת לאתר את כל קשיי הכתיבה הנובעים מבעיות ומגרעות שונות .

במסגרת בדיקת אבחון לקויות למידה יושם דגש גם על אימוני כתיבה מכיוון שליקויי כתיבה גורמים לפער בין הכתיבה לבין פעולות אחרות כמו חשיבה, זכרון ואפילו ניסוח הכיתוב. כשקיים ליקוי כתיבה לאדם שלא ביצע בדיקת אבחון לקויות למידה הוא אינו יכול לכתוב או להפגין יכולת כתיבה באמצעות הכישורים האמיתיים שלו. קושי כתיבה שנובע מליקויות למידה לא יוכל להסתייע בתרגול כתיבה ואף להכביד או להזיק ובייחוד שאינו מתבצע על ידי בדיקת אבחון לקויות למידה או איש מקצוע מוסמך שיכול לספק באופן יעיל ותומך.

 

על פי הסברות יש האומרים כי ציור אותיות יכול להקנות כתב יד נאה ובעקבות כך בעצם כתיבה תקינה. חשוב ורצוי לציין כי ציור אות לא מסמלת כתיבה והתעקבות על דבר שאינו נכון מטעה כל אדם עם לקויות כתיבה לחשוב כי הוא בכלל לא לוקה בבעיות כתיבה בעודו בכלל לוקה בבעיות גראפיות ובהבעה בכתב. בספרות המקצועית קיימים כל מיני ליקויי כתיבה החל מדיסלקציה ועד לתיאום מוטרי לרבות ליקויים שקשורים בשפה מסויימת וכד’.  

 

בדיקת אבחון לקויות למידה מקיפה רצויה מאוד מכווין שהיא מסוגלת לתת מענה לבעיה האמיתית הקיימת. אדם הלוקה בכתיבתו לא תמיד יוכל לדעת כי קיימת בו בעיה מכיוון שאפילו מאבחנים גדולים אחרים יתקשו ולא פעם כתב ידו הרהוט והיפה עלול להבאת מכשול ומשגה במחשבה שאולי אין הוא סובל מליקוי כזה או אחר. אם כן בדיקת אבחון לקויות למידה אצל מומחה תסייע ליצירת דוח המותאם לאותו אדם, לאחר יצירת הדוח יוכל האדם לקבל תכנית המתאימה על פי צרכיו ועל פי יפעל על מנת לשפר את הלקות שהתגלתה כתוצאה מבדיקת אבחון לקויות הלמידה שביצע. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה