תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בדיקת לקויות למידה והיפראקטיביות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הגדרת המושג הפרעת קשב וריכוז ומהותה של בדיקת לקויות למידה  על פי הספרות ועל פי מונחים חופשיים אשר נאספו עם השנים וסייעו להקל על ההפרעה ואף להעניק דרכי פעולה ולהסתייע בהן על מנת להקל על חיי הילד הסובל מבעיה זאת.

בדיקת לקויות למידה כגון בדיקת הפרעת קשב וריכוז הוגדרה בספרות בשנת 87 והיא מוגדרת כהפרעת נפש על פי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית, APA. מדובר במונח האוסף אליו את כל הפרעות הקשב והריכוז הבאות לידי ביטוי בחוסר יכולת להשאר בריכוז לאורך זמן, הסחות דעות רבות שלצידן אימפולסיביות רבה, חוסר יכולת להתייחס לפרטים ולהמקד בהם, לסיים דברים או אפילו לארגן מחדש דברים אחרים. ילד עם הזדקקות לבדיקת לקויות למידה במסגרת הפרעת קשב והיפראקטיביות נוטה להשתעמם באופן מהיר מביצוע פעולה שחוזרת על עצמה ובשינון פרטים שחוזרים על עצמם שוב ושוב. הקושי הרב הינו גם מבחינה חברתית, ילד עם בעית היפראקטיביות יתקשה להשתלב במסגרת חברתית ולשחק עם מרבית חבריו.

בדיקת לקויות למידה עשויה לסייע לבנים בהרבה יותר מאשר לבנות הסובלות פחות מבעית היפראקטיביות. אצל בנים הדבר מתבטא בתנועת יתר ולכן מתייחסים אליו בסלחנות כשאצל בנות כביכול אין הצדקה להיפראקטיביות כשם שיש אצל בנים. בדיקת לקויות למידה יכולה לאתר בעיות אצל ילד עם הפרעות קשב וריכוז מכיוון שליקויי למידה והפרעות קשב באים ללא סממנים ברורים ולכן מאוד קשה לאבחן אותם ללא בדיקת לקויות למידה מאורגנת.

תסמינים הנוגעים בהפרעת קשב וריכוז ואבחונם בטרם ביצוע בדיקת אבחון לקויות

הרבה לפני בדיקת לקויות למידה בכדי לאבחן ילד עם הפרעות קשב או היפראקטיביות יש לשים לב לשמונה ליקויים מובהקים כמו: קושי לשבת לאורך זמן,נענוע בלתי פוסק של ידיים ורגליים, קושי לקבל מרות,מעבר מפעילות אחת לשניה מבלי לסיים את קודמתה, קושי על שמירת קשב בעת משחק, כתוצאה מהסיבה שהילד נפלט בעקבות בעייתו מהמסגרת הוא נוטה לא פעם להפריע לאחרים מבני קבוצתו ואף להתפרץ לשיחות של אחרים, קושי לשחק עם עצמו, דיבור בלתי פוסק, זריקת תשובות לפני סיום השאלה, חוסר יכולת להקשיב ולהכנס לפרטים, חוסר מוטיבציה ללמוד, להסתכן בפעולות מסויימות מבלי לדעת כי אכן מדובר בדבר מסוכן, תשומת לב מכיוונו של גורם אחר לרבות חלום בהקיץ ולעיתים קרובות איבוד חפצים.

מה שמבדיל בין ילדים עם קשיי למידה וקשב מילדים נורמטיביים הוא הכמות שבה מופיעים הסממנים שהובאו בפסקה הקודמת. אם כן מה בעצם גורם לסוגי ההפרעות המצויינות כאן. חוסר המודעות מביאה אותנו להתעלם למשל מהעובדה שמתכות הן רעילות והן לא פעם מתחרות עם מתכות חיוניות לגוף כמו אבץ,כרום שלהן יש תפקיד מאוד חשוב ביצירתם של אינזימים. רמה נמוכה של אבץ תביא לחוסר סידן ומגנזיום וכך יהיה חשוף הילד לכמות גדולה של עופרת. הרבה לפני בדיקת לקויות למידה חשוב לדעת מה מקור הבעיה עד כמה שניתן, אם כן עופרת עלולה לגרום לפגיעה בתפיסה חושית ואף לגרום לתוקפנות שהיא באה בכמויות גדולות. עופרת מרובה ניתן למצוא במי שתייה ובפחיות שימורים ואף באויר. קדמיום נחשב אף הוא לחומר רעיל ומצוי במזון מעובד,קוטלי חרקים ובעישון סיגריות ואף הוא נשאף בלקיחת אויר. אלומיניום מתערב בבישול כשהוא מבושל בסיר כזה או עטוף בנייר כזה, מה שניתן להבין מנתונים אלה, הרבה לפני ביצוע בדיקת לקויות למידה בפועל שאנו בעצם חיים חיים שאינם בריאים ושהתיקון אמור להתחיל כבר משם. ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות מקבלים תרופות שעלולות לפגוע בכבד בדיוק כמו כל תרופה אחרת ובעקבות כך תהליך סילוק רעלים בגוף יהיה יותר מועט.

גורם נוסף העומד בפני ילדים הזקוקים לבדיקת לקויות למידה הינו הדוחק הפיזי והנפשי בו הם לוקים ואשר מגיע כתוצאה מחולי, אלרגיה או מקרה עצוב שפקד את הסביבה הקרובה והשפיע על הילד, דברים אלה יפתחו רגישות מרובה, היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז אצל הילד. אם כן הרבה לפני שנבצע בדיקת לקויות למידה חשוב ביותר להקפיד על תזונתו של הילד לא פחות מחיפוש הסממנים שלרוב קשה לאתרם מכיוון שמדובר בתפקוד רגשי יותר ושם לא פעם קשה מאוד היכולת לתפוס בדבר הנכון ולמגר אותו עד כמה שניתן ובכך לסייע לילד בשגרת החיים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה