תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בדיקת לקויות למידה – ויפה שעה אחת קודם

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אם קיים בכם איזה שהוא חשש בנוגע לתפקודו ויכולות הלימוד של ילדכם, עשו לעצמכם ובעיקר לו, טובה גדולה מאד, וגשו לבצע בדיקת לקויות למידה. תופתעו לגלות עולם שלם של קשיים, ומצבים שניתן לטפל בהם.

בדיקת לקויות למידה – בודקים יכולות

בדיקת לקויות למידה מטרתה לאבחן בעיה שזיהיתם, או זיהתה מערכת החינוך אצל ילדכם, ונועדה לשלול או לאשש את הסברה כי אכן מדובר בלקויות למידה אצל הילד. עוד חשובה בדיקה זו כדי להעניק להורים כלים שיעזרו להם בהתמודדות עם לקויות הלמידה שאובחנו, גם באספקטים הנפשיים והחברתיים.

בדיקת לקויות למידה הינה חשובה לאין ערוך, מאחר והיא עוזרת לקרוא לילד בשמו- תרתי משמע- ומקנה תחושת בטחון הנובע מהידיעה שיש שם לבעיה ויש דרכי התמודדות עימה. ללא בדיקה זו, מצבו של הילד, ואף שלכם, ההורים, עלול להתדרדר לא רק באספקטים הלימודיים אלא גם באלו הרגשיים, החברתיים הנפשיים, שאם אין ידיעה מוקדמת ובדיקה מוקדמת של המקור לבעיה, רק מתעצמים עד כדי דימוי עצמי נמוך, תסכול רב, מתח בין ההורים לילדם, ובין הילד וסביבתו החברתית, עד כדי בידול חברתי שלו והתבודדות.

מילים אלו מתארות סבל רב ואכן, ילד, בפרט בהיותו רך בשנים, לא מצליח להבין מדוע חבריו לגן או לכתה מצליחים במקומות בהם הוא נכשל.

הורים, אף הם, השואפים לראות ילד בטוח בעצמו, עם מצוינות בתחום זה או אחר, לא מצליחים להבין את הכשל וחוסר היכולת להתמודד עם גורמים כה רבים, לכאורה פשוטים, ורק לאחר בדיקת לקויות למידה הם מבינים את הקושי העצום בו נמצא הילד, ועד כמה כל מטלה, לכאורה קלה, היא משימה מורכבת עבורו.

אז לשם מה כל הסבל הזה, אם אפשר לאתר את הבעיה, לטפל בה, ואף לקבל הקלות ממערכת החינוך המתחשבת בילדים עם לקויות למידה?

בדיקת לקויות למידה – יוצאים לדרך

בדיקת לקויות למידה מתבצעת באמצעות אבחון הכולל סדרת בדיקות שמטרתן, האחת לשלול קיום בעיה אחרת – שכלית למשל, המצביעה על פיגור, או נפשית, המצביעה על אוטיזם, ולאחר שלילת ה-לא, נבדק המקום של מה כן.

בבדיקה נחשף הנבדק למספר מסלולים בהם הוא מתבקש לבצע מטלות שונות, בהתאם לגילו ולמסוגלות המאפיינת את גילו, בנושאים כמו:

  • הבנת הנקרא,
  • הבנה מילולית
  • הבנה חזותית
  • הפרעת קשב וריכוז שנבדקת על ידי ביצוע מטלה ארוכה מהרגיל, שם נבחנת מידת הסבלנות של הילד והיכולת שלו לבצע את המטלה או לסיים אותה.
  • בדיקת שמיעה
  • בדיקת מנת משכל
  • יכולת התבטאות
  • זיכרון לטווח הקצר והארוך
  • בדיקת יכולת מוטורית ועוד.

האבחון הפופולארי ביותר לבדיקת הפרעות קשב וריכוז הינו מבחן טובה, שם מתבקש הנבדק לבצע מטלות כאשר סביבו יש גירויים נוספים. בדרך זו ניתן לראות את חלוקת הקשב של הנבדק ואת היכולת שלו לבצע יותר ממטלה אחת בו זמנית, וכן להבדיל בין העיקר לטפל.

בחלק מהמקרים מתבקש הנבחן לעבור את אותו המבחן בדיוק לאחר נטילת רטלין. עוד במבחן טובה נבדקים היבטים התנהגותיים שונים, בהם רמת האימפולסיביות, זמן תגובה ויכולת התמדה.

ההתייחסות ללקויות למידה הינה אמביוולנטית בקרב הורים: חלקם מקלים ראש ונוטים לחשוב, כי כל עוד הילד אינו סובל מפיגור שכלי או בעיה קיצונית אחרת, אזי אין שום בעיה עימו וש”יתמודד”. אחרים לוקחים את הנושא בצורה קשה ובכובד ראש, ומרגישים כי עם בדיקת לקויות למידה אצל ילדם חרב עליהם עולמם והם נכנסים למרה שחורה.

שתי הדוגמאות הללו הינן קיצוניות ולא רצויות, הן לכם כהורים ולבטח שלא לילדכם. לקות למידה היה בעיה שאינה קשורה למוצא עדתי, יכולת כלכלית, שיוך חברתי ועוד. זוהי בעיה נוירולוגית, אשר חלק מן החוקרים סבורים שגם גנטית, למרות שאין אישוש מדעי לכך, ובמקרים בהם קיימת הפרעת קשב וריכוז, הדבר יכול להיות גם לקות נרכשת בעקבות טראומה או תאונה עם פגיעה בראש. לקויות למידה אינן סוף העולם, ויחד עם זאת אינן דבר שיש להקל בו ראש.

הבעיה העיקרית עם לקויות למידה אינה דווקא הקושי הלימודי אלא ההשפעות שהוא יוצר על הילד, עד כדי תעצומות נפש כה קשות, הגורמות לנפש צלקת וסבל עצומים, היכולים להמנע בדרכים לא מסובכות כלל, לו רק תתבצע בדיקת לקויות למידה, ויינתנו הכלים על ידי גורמים מומחים ומקצועיים, שכל מטרתם היא להקל על הילד ואף על ההורים.

מערכת החינוך אף היא מציבה שורה של הקלות, החל מפטור ממבחנים מסוימים, הארכת זמן המבחן, הקראת הפתרון למבחן ומתן אפשרות לתלמיד לבחור את התשובה הנכונה, הקלות במקרים של ריבוי שגיאות כתיב, עזרה מקצועית באמצעות מורה עזר, או אם נדרש, כתה טיפולית, ופטור מחלק מבחינות הבגרות, כאשר לרוב יתבצעו בעל פה.

גם בהמשך הדרך, במידה והנבדק מעוניין בלימודים אקדמאיים, אף שם ניתנות הקלות בתנאי הקבלה ובחינות הקבלה לפקולטה.

נמצא כי ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, אם ינותבו למקומות הנכונים תוך שימוש בכלים המתאימים, יגלו מצוינות דווקא במקומות בהם חבריהם לכתה לא יגלו אותה, בין אם בפעילות ספורטיבית קופצנית ואף בצבא, רבים פונים ליחידות קרביות דווקא בשל התזזיתיות המאפיינת אותם.

אם כך, זה לא סוף העולם, ואם ברצונכם לחסוך סבל מיותר מילדכם ומכם, התחילו בביצוע בדיקת לקויות למידה כצעד ראשון, הבינו את סוגי הלקויות בהם אובחן ילדכם, וקבלו את הכלים הנכונים להתמודד עימם.

בדיקת לקויות למידה – כל ההתחלות קשות

לקויות למידה הינן מושג רחב המכיל בתוכו סוגים שונים של לקויות, וברמות חומרה שונות, כך שיכול להיות ילד עם לקות למידה אחת, בעוד אצל אחר יאובחנו מספר לקויות ובדרגת חומרה אחרת המצריכה סוג טיפול אחר. מיתוסים שחשוב לשבור בנוגע ללקויות למידה:

  1. לקות למידה אינה דבר שעובר. זו לא שפעת.
  2. טיפול אלטרנטיבי לא מועיל במקרים של לקויות למידה.
  3. לקויות למידה אינן בעיה שכלית ואינן מעידות על אינטלקט נמוך. במקרים רבים הדבר הפוך לגמרי.
  4. ילד בעל לקות למידה יכול להצטיין בתחומים שונים.
  5. שני אחוזים בלבד מבעלי לקויות למידה לומדים במסגרת חינוך מיוחד.
  6. אין הילד או הוריו “אשמים” בלקויות הלמידה אצל הילד.
  7. מתן רטלין מומלץ רק לאחר שנמצא כי תפקוד הילד משתפר לאחר לקיחתו.
  8. לא כל טיפול תרופתי הינו רטלין. ישנן תרופות נוספות הניתנות בהתאם למצב הנבדק, כמו למשל, סלוריליס, להשפעות ארוכות טווח, וקונצרטה. בכל מקרה, רטלין הינה תרופה שהשפעתה קצרת טווח והיא משפיעה רק על כ 70 אחוזים מלקויי הלמידה.

 

לסיכום, בדיקת לקויות למידה מומלצת כשקיים חשש סביר, כי יש בעיה ביכולות של ילדכם. אין משמעות הדבר, כי אם הגננת מדווחת שהילד לא אוהב להרכיב פאזל או לגזור, יש לרוץ ולקבוע בדיקת לקויות למידה בהקדם האפשרי, אולם בהחלט רצוי להיות עם יד על הדופק, ולוודא אם מדובר בדפוסים שכיחים ועקביים, ובעיקר לעקוב אחר מצב רוחו של הילד.

זכרו כי ככל שגיל הילד צעיר יותר, התסכול הינו גדול יותר, מאחר ואינו יודע להצביע בעצמו על קיומה של בעיה, אלא רק לחוש תסכול רב, ובאחריותכם ההורים לברר ולבדוק כל מקרה לגופו, לעומק, תוך גילוי רגישות, ומיותר לציין, חום, אהבה והרבה עידוד.


מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה