תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בדיקת לקויות למידה לאיתור לקות למידה שאינה מילולית

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול בלקות למידה שאינה מילולית באמצעות בדיקת לקויות למידה

בשוק קיימים מגוון של הפרעות במסגרת לקויות למידה. על מנת לאתר את ההפרעה הקיימת חובה לבצע בדיקת לקויות למידה מקיפה שתתן לכך את התשובה ותסייע בעתיד לתקן עד כמה שניתן או להקל על חייו של הילד או הנער המתבגר בתהליכי למידה תקינים וקלים.

השנים האחרונות מביאות איתם הפרעות כאלה ואחרות הקשורות בלקויות למידה מגוונות. על מנת לאתר הפרעות אלה, יש לבצע בדיקת לקויות למידה מקיפה שתמיין נכונה את ההפרעות ותסייע במתן פתרון נכון ומדוייק על מנת שלא להזיק חלילה ילד או למבוגר הלוקה בהפרעה. בין לקויות הלמידה המוכרות קיימת גם תופעה שאינה מילולית ומתבטאת בהפרעה שקשורה במרחב ובהתנהגות. לקות למידה בעצם הינה בעיה מולדת הקיימת בתהליך איזון במח ומתחלקת לארבע לקויות למידה עיקריות כגון: דיסלקציה,דיסגרפיה, דיסקלקוליה ואחרונה הינה הלקות הבלתי מילולית. ניתן להגדיר זאת כך שלכל לקות יש איזור פגיעה במח.

בדיקת לקויות למידה הקשורות בלקויות למידה שאינה מילולית קשורה בעצם לילדים שרמת האינטלגנציה שלה גבוה או תקינה כשמקור הבעיה בעצם בפירושם של מונחים. ילד שכזה יכול בהחלט לזכור מילים באופן מדהים ומצד שני זכרונו החזותי יהיה חלש ביותר ביחס לראשון. ילדים בעלי לקות למידה שאינה מילולית יזהו את הפרטים הקטנים אך יתקשו לקלוע לתמונה בכללותה. אחד התסמינים ללא בדיקת לקויות למידה ועל מנת לאתר ילדים כאלה, קשורה בכך שהילדים האלה לרוב מבודדים מהחברה ויסבלו מבעיות חברתיות בשל כך.

המונח הלועזי של לקות למידה שאינה מילולית הינו NVLD מאפיינת פגיעה בצדו הימני של המח. לראשונה הועלתה למחקר  ההפרעה בשנות ה60  על ידי שני אנשים בשם גונסון וקירק ובשנות ה80 הועלתה על ידי רורק, חוקרים אלה העלו את ההפרעה וכינו אותה הפרעה שלא קשורה בדיבור כלומר שאינה מילולית. הלקות מחולקת ל2 חלקים: נירולוגית, ויזומטורית ואקדמאית והשניה מדברת יותר על התנהגות ותפקודי רגש.  צדו הימני של המח מפעיל בעצם יכולת לזיהוי הבעות פנים,הסתכלות מתמטית ומוטורית ולכן הלוקים בלקויות בלתי מילוליות סובלים מהבעיות הנ”ל.

תסמיניה של לקות שאינה מילולית ואיתורה בהעדר בדיקת לקויות למידה

במידה ולא ניגשתם לבדיקת לקויות למידה שהרי הדבר הראשון המקובל לעשות הוא להבחין בתסמינים של הפרעה אם קיימת אחת כזאת. תסמיניה של הפרעת הלקויות הבלתי מילולית קשורה בקושי רב בלזכור דברים, קושי בגילויים של מרחבים ושליטה בהם, שליטה על כיוונים או צדדים ,קשר בין צלילים וכד’. אם נתקלתם בתסמינים אלה שהרי רצוי לגשת ולבצע בהחלט בדיקת לקויות למידה מקיפה על מנת לאתר את אחת מיני ההפרעות הקיימות.

ההפרעות ניכרות בכל מיני תחומים כמו תחום לימודי מקצועי, לא פעם שמקבלים הילדים בעלי לקויות הלמידה דרך למידה בבית הספר בה הם לומדים באופן הטכני ואין הם מבינים באמת את משמעות הדברים. הדבר מתבטא במקצועות החשבון, גאוגרפיה, הבנת הנקרא, הנדסה ואפילו קשיים בלאיית אותיות פשוטות, הפרעות נוספות מתבטאות אף בתחום המוטורי כמו בעיה של שיווי משקל למשל, פן נוסף של ליקויים מדבר על הפרעות בתחום החברתי המתבטא באימפולסיביות, רגישות יתר, חוסר יכולת להבין את החברה, קושי במפגש קשר עין בין אדם לחברו או בין אדם לאדם וכד’.

את תסמיני לקויות הלמידה ניתן לאתר כבר מגיל ינקות בעודנו נתקלים בתינוקות שאינם מסוגלים לזחול כשורה, תינוק שקשים עליו כל הדברים שתינוק אחר שהתפתח מהר יותר בגילו הצליח לעשות טוב ממנו, הדבר מתבטא בין היתר גם בהגיעם לגיל גן, שם הם מתקשים בהרכבת משחקים וכבר אז חשים בבעיה רצינית בהשתלבותם החברתית.  עלייה בקושי תראה לקראת  מסגרת בית הספר כשלקראת גיל הבגרות מצטרפים לשאר התסמינים גם כל מיני סוגי פחדים ושינויים קיצוניים במצבי רוח. ילדים עם הפרעות מהסוג הנל שלא אובחנו בבדיקת לקויות למידה ולא טופלו בהתאם לרוב יפלטו ממסגרות צבאיות

אלא אם לא יצטרכו להשתמש בעזרים כמו כתיבה וקריאה ואז יוכלו לשרת לדוגמא כלוחמים והצבא אף יכול לסייע להם להתקדם ואף למזער ולו במעט את ההפרעה הקיימת. לרוב אנשים כאלה שיבצעו בעתיד בדיקת לקויות למידה מקיפה יוכלו בהחלט לקבל כילים שיסייעו בידם להתגבר ולו חלקית על קשיי היום יום ואף למצוא להם סביבת תעסוקה המותאמת לצורכיהם.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה