תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בדיקת לקויות למידה – למה, מתי ואיך?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בדיקת לקויות למידה חשובה לאין ערוך, אם קיים איזהו חשש לגבי קושי של הילד בביצוע מטלות ויכולת לימוד וריכוז, ויפה שעה אחת קודם.

בדיקת לקויות למידה – למה?

בדיקת לקויות למידה משמשת לאבחון בעיה אותה אתם מתחילים לזהות אצל ילדכם, ולהבין כי הקושי שהוא חווה בתהליכי לימוד נורמטיביים אינו תקין, ומקורו עשוי להיות יותר מאשר “שובבות” או “מסורבלות”.

בדיקת לקויות למידה תוכל להעניק לכם ההורים כלים להתמודדות עם קשיים אותם חווה הילד, תחילה לימודיים בלבד, ובהמשך, כתוצאה מחוסר יכולת להשתלב או להתקדם בלימוד, קשיים התנהגותיים, רגשיים וחברתיים. בדיקת לקויות למידה עוזרת אף להבין את המקור לקשיי הלמידה של הילד ובאיזו נקודה של הספקטרום הוא נמצא, מאחר והמונח “לקויות למידה” הינו רחב מאד, ומכיל בתוכו נקודות שונות של לקויות וקשיים אשר אינן זהות אחת לשנייה, ואף משפיעות באופן שונה על כל ילד, ובהמשך כנער וכבוגר.

 

בדיקת לקויות למידה- מתי?

רצוי לבצע בדיקת לקויות למידה בשלב מוקדם ככל האפשר בחיי הילד מאחר והזיהוי מאפשר למטפלים וגם לכם כהורים לרכוש מיומנויות, וכלים ודרכים להתמודדות ולהקלה על הילד בתהליכי הלימוד הארוכים שצפויים לו.

כבר בגיל גן חובה לערך, ניתן לזהות דפוסים והתנהגויות אצל הילד, אשר עשויים להצביע על לקויות למידה, אחת או כמה, וטרם בדיקת לקויות למידה המתבצעת על ידי מומחים, תוכלו לעשות זאת בעצמכם תוך צפייה והתבוננות בדפוסים קבועים שאינם משתנים ועם התייעצות עם הגננת (או המורה ביסודי).

בדיקת לקויות למידה באופן עצמאי, כהורים צריכה להתמקד ביכולות המחשבתיות השפתיות המוטוריות וההתנהגותיות של ילדכם:

  1. מוטוריקה- זיהוי קשיים בפעולות הדורשות מוטוריקה עדינה כמו גזירה או ציור.
  2. התנהגותית– זיהוי חוסר סבלנות ואף בעיות ריכוז אצל הילד במצבים הדורשים ריכוז.
  3. שפתית- זיהוי קשיי התבטאות והתנסחות אצל הילד בהשוואה לבני גילו, אוצר מילים דל וחוסר יכולת להעביר משפט או מחשבה בצורה מסודרת ומאורגנת.
  1. מחשבתית- זיהוי קושי בהבנת וראיית תמונה רחבה והתמקדות במכלול של פרטים בתוכה.
  2. קשב וריכוז- תנודות קיצוניות במצב רוח, חוסר ענין בולט בביצוע מטלות, חוסר יכולת לבצע מטלות או לסיים אותן.

 

בדיקת לקויות למידה – איך?

בדיקת לקויות למידה יכולה כאמור להתחיל באופן עצמאי, אולם מאחר ועל אף תחושת ההורים, כי הם מכירים את ילדם טוב מכולם, עדיין אין פרוש הדבר כי בסמכות ההורים לקבוע בצורה מקצועית את מצב ילדם, בדיוק כפי שאם הילד חולה לא יציעו לו תרופות באופן עצמאי אלא ילכו לרופא לקבלת מרשם.

הדרכים לאבחון מקצועי הינן: 

1. בדיקת TOVAסדרת מבחנים המותאמים לגילו של הנבחן (אם מדובר בילד צעיר יהיה זה באמצעות משחקים), אשר מטרתה אבחון לקויות למידה תוך בחינת שלושה מדדים עיקריים שהם: אימפולסיביות, הפרעת ריכוז וחוסר קשב.

 

2. אבחון קליני- מתבצע על ידי פסיכיאטר או נוירולוג מאחר והרקע של לקויות למידה הינו נוירולוגי. במעמד זה יוחלט גם האם יש צורך בטיפול תרופתי.

 

3. אבחון קוגניטיבי – התנהגותי- על ידי גורמים המוסמכים לכך, כמו פסיכיאטר או מכונים המתמחים במקרי בדיקת לקויות למידה.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה