תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בדיקת לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 יש לכם שאלה? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז 

בדיקת לקויות למידה לצורך איבחון לקויי למידה .  

בדיקת לקויות למידה תבוצע על מנת לאתר ליקויי למידה וקשיים המתלווים לאדם הסובל מקשיים בשגרת יומו, בדיקת לקויות למידה מקיפה תקיף את כל מגוון הליקויים אותם חווה האדם המתקשה בשגרת יומו הנוכחית והסיבה העיקרית לפנייתו לקבלת מענה מתאים לטיפול מותאם עבורו.

חשוב לאמר כי הרבה לפני שיגש אדם לבצע בדיקת לקויות למידה עליו לחקור ולדעת לגבי הבדיקה, מהותה והם היא מיועדת לכל אחד. הגדרת הפרעות קשב מתייחסות לליקוי קשב או הפרעת קשב. אדם עם מוגבלות יתקשה להקשיב, להתמקד ודעתו תוסח בקלות על ידי גורמים חיצוניים או פנימיים. כשאומרים גירוי פנימי מתכוונים למשל לביגוד לא נכון, גרוד או כאב ובכלל אי נוחות זמנית. כשמדברים על גירוי שמקורו מהסביבה מתייחסים לרעש ולמה שקורה מבחוץ, מתייחסים למשל לאירוע מסויים שמתרחש בחוץ וכדומה.

התמודדות הילד עם בעית הפרעת הקשב ותיאור הקשיים בחיי היום יום.

ילד או בוגר הזקוק לבדיקת לקויות למידה לבטח יתקשה בראש ובראשונה לווסת תגובות או גירויים פנימיים וחיצוניים, דעתו תוסח בעקבות הגירויים וכך בעצם לא יוכל לשלוט על ארגון או כל פעולה אחרת בחייו. הדבר הזה מוגדר בספרות המקצועית כליקויים בקשב ומצריך בהחלט בדיקת לקויות למידה. אצל רוב האנשים קיימים גירויים כל הזמן אבל הם להבדיל מאדם בעל לקויות מסוגלים להתגבר ולמתן את התופעה החושית ואף להתעלם על פי צורך. אנשים שאינם זקוקים לבדיקת לקויות למידה ידעו בכוחות עצמם להתעלם במידת הצורך ולמיין גירויים שאינם רלוונטים לעיסוק בו הם עוסקים, כאמור, אדם שדעתו מוסחת על ידי גירויי ואין הוא יכול לגבור עליו יצטרך לבטח בדיקת לקויות למידה מקיפה מכיוון שיחשב כבעל ליקויי קשב וריכוז.

בבדיקת לקויות למידה תבדק הפרעת קשב בעקבות קשיים בשליטה בקשב או בעקבות פעלתנות יתר. ילד או מבוגר החשוף לבדיתק לקויות למידה יהיה קשור בעומס של גירויים פנימיים וסביבתיים ויגיב לרוב בפעלתנות יתר, הוא תמיד ימצא בתנועה ואף יבוא במגע פיזי פעמים רבות עם חפצים ואנשים. לרוב אדם הזקוק לבדיקת לקויות למידה יראה לא רגוע ויהיה בתנועה מתמדת כל הזמן, יפגין פזיזות ואימפולסיביות באופן מוגזם בעוד אין על שום ביקורת עצמית. תופעות אלה מהוות הפרעה שלא במודע ואין לה רצון להזיק. רוב הפעמים פעילות זו תגיע ממקום תמים ולא במזיד.

סוגי לקויי למידה ואיתורן באמצעות בדיקת לקויות למידה

חשוב לציין כי על פי הספרות המקצועית קיימים כמה וכמה סוגים של לקויות למידה. ליקויי קשב הינו סוג של לקויות למידה המצריך בדיקת לקויות למידה והוא כלול בקבוצה זו. באמצעות בדיקת לקויות למידה ניתן לאתר את מירב הבעיות עם תשומת לב לכך שקיימים עוד ליקויי למידה אחרים ושקיים הבדל בינם לבין ליקויי הלמידה הנוספים. הדרך לאיתור לקויות למידה באופן הנכון תלוי בהתייחסות בגורמים כמו רגישות יתר, ליקוי כתיבה והתארגנות ושהם לא קשורים בהכרח רק בליקויי קשב ושחובה להבדילם מבעיות קשב אחרות.

סוגי בדיקות לאיתור לקויות למידה

על מנת להצליח ולאבחן באמצעות בדיקת לקויות למידה בסוג הליקוי יש להבדיל בינו לבין האחרים. קיים הבדל בין ליקויי קשב לבין ליקויי למידה אחרים ועל כן יש צורך באבחנה המבדילה בינהם. בדיקת אבחון לקויות למידה מקיף יכול לספק את התשובה. אם מתעורר חשש של ליקוי קשב למשל, ישלח האדם לנוירולוג שיבדוק אפשרות לטיפול תרופתי. אם ישלח האדם לבדיקת לקויות למידה יעבור ראיון מיוחד ושאלון מתאים יופנה גם לסביבת החינוך בה הוא נמצא ואף להוריו. בדיקת לקויות למידה מקיפה כוללת גם מבדק טובה ובדיקות ממוחשבות דומות כגון אבחון דידקטי לצורך העניין.

כמה רבדים של מבדקים בהחלט יוכלו לספק תוצאה גבוהה לסוגית ליקויי הלמידה הקיימת. חשוב לציין כי בדיקת לקויות למידה מקיפה היא היחידה שתתן את המענה ולא מספיק להשתמש רק בכלי אחד על מנת לקבל מענה מכיוון שהבעיה שבה לוקה האדם יכולה להיות מחולקת לכמה חלקים. הרבה פעמים שנוצר אבחון רק מפעולות מחשב או ראיונות בלבד שהרי האבחנה לא עונה על צרכים מהמנים ועמוקים ולא תפיק את התועלת הרצויה כמו לצורך העניין בדיקת לקויות למידה מקיפה.

לצורך העניין נדבר גם בדיקת לקויות למידה הקשורה במבחן TOVA. בדיקת טובה הינה בדיקת מחשב ולא נחשבת לאבחון אלא ככלי עזר לאבחון. נתונים המופקים בבדיקת טובה אינם מספקים והם יהיו חלק מבדיקת לקויות למידה מקיפה. בדיקת טובה נועדה על מנת להבחין בהבדל בין ליקויי קשב לבין לקויי קשב עם פעילות יתר, כלומר, היפראקטיביות. לגבי תפקודים אחרים לא ניתן לעשות השוואה או להבדיל כמו במקרים הספציפיים של ליקויי קשב ויתרה מכך גם לא לספק את הגורמים לבעיה ולקושי האמיתי כמו למשל תפקוד רגשי, חולי או כל מה שמשפיע על רקע רגשי.

בדיקת אבחון לקויות למידה ואבחנה מבדלת נכונה

אבחנה שתבצע הבדלה בין מגוון הבעיות בהן לוקה האדם בעל לקויות הלמידה ואשר זקוק לבדיקת לקויות למידה קשורה בהתנייה של הבחנה בין הבעיות הגורמות לקושי לבין סוגי התסמונות שבהם לוקים לקויי הלמידה לדוגמא, אבחנה בין סוגים של ליקויי קשב לבין מה שמשפיע על בעית הקשב. אבחנה או בדיקת אבחון לקויות למידה מקיפה ודקדקנית חשובה ביותר ביעילותה על מנת לתת אבחנה נכונה שבעקבותיה יוגש דוח תקין וממנו תופק תכנית עבודה יעילה שתסייע למתמודד עם הקשיים לעבור בבטחה את חיי היומיום ולהתמודד באופן תקין עד כמה שניתן עם הקשיים המוצבים לו הן מבחינה חברתית והן מבחינה תעסוקתית.

השלכות אבחנה שגויה כתוצאה מבדיקת לקויות למידה או שימוש בכלים שלא כשורה עלול להביא לתכנית טיפול שאינה מקדמת דבר בתחומים שקשורים בתפקודי רגש, דרכי התארגנות, ליקויי למידה שאינם מילוליים ואפילו קריאה וכתיבה. לא ניתן לבצע אבחנת ליקויי קשב כאבחנה ייחודית מבלי להתייחס לתסמינים האחרים מכיוון שהדבר עלול לצמצם את הסיוע הנדרש ואת התכנית הרצויה על מנת להקל על האדם בעל לקויות הלמידה שמנע מעצמו לבצע בדיקת לקויות למידה נכונה ומקיפה שרק באמצעותה יוכל לסייע לעצמו.

חשוב לציין כי תרופות או טיפול תרופתי נקבע רק על ידי רופא מוסמך מקצועי לתחומו ואין רופא משפחה יכול לסייע במתן מרשם כזה או אחר של רטלין. תרופות לטיפול בליקויי קשב מתאימות רק לחלק מהאנשים הסובלים מליקויי קשב או עם ליקוי קשב מעורב בהיפראקטיביות. בדיקת לקויות למידה מקיפה תתן מענה גם עבור זה ובפרט שתתבצע בצורה מקצועית על ידי מאבחן מקצועי מהתחום. על מנת לקבוע האם ניתן לספק טיפול תרופתי לאותו אדם חשובים ביותר ממצאי אבחנה או בדיקות נוירולוגיות. רטלין הוא חלק מטיפול מקיף שיחווה אדם שעבר בדיקת לקויות למידה ויכול לסייע אך לא לתת מענה לשיפור מלא, בנוסף אל הטיפול התרופתי ישנו טיפול משלים שלא פחות חשוב כולל ליווי משפחתו, תמיכה ומבחנים ממוחשבים המקיפים את כל בדיקת לקויות הלמידה ונותנים מענה כמעט מושלם לתכנית נכונה להמשך טיפול ארוך טווח.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה