תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בדיקת קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי בדיוק אותה בדיקה להפרעות קשב וריכוז

סקירה של המבחנים השונים לאיתור ואבחון הפרעות קשב וריכוז

כמעט כל ההורים נוהגים ללוות את הגוזל הקטן שלהם ביום הראשון ללימודיו בכיתה א” עם לב נרגש, דמעות בעיניים והמון תקוות, חלומות וציפיות בלב. החוויה הזו, המסמלת את המעבר משלב התלות של הילד בהוריו אל שלב העצמאות הינה סימבולית ומעצימה, וההורים חשים רגשות מעורבים של חשש מהול בשמחה. ואולם, עבור חלק מן ההורים התקוות והציפיות מתפוגגות בהדרגה כשהם חשים או מדווחים מבית הספר כי קיים חשש שלילד יישנה הפרעת קשב וריכוז או לקות למידה אחרת. במרבית המקרים מזמן יועץ בית הספר או המחנך את ההורים לפגישה ומנחה אותם לפנות אל בדיקת קשב וריכוז או לקויות למידה, על מנת לאתר את מקור הקושי, ולהעניק לילד טיפול הולם, שיאפשר לו לממש את כל יכולותיו באופן מיטבי. קיימים כיום אמצעים מגוונים לבדיקת לקויות למידה והפרעות קשב, כשהשלב הראשון הוא הפנייה אל הגורם הרפואי, שהוא על פי תקנות משרד הבריאות הגורם המוסמך לאבחון הסופי להפרעת הקשב והריכוז.

בדיקת קשב וריכוז – הגורם הרפואי
יישנן תסמונות רפואיות המחקות את תסמיניה של הפרעת הקשב, לכן חשוב בשלב הראשוני לפנות אל רופא המשפחה על מנת לוודא שהתסמינים אינם נובעים מבעיות רפואיות אחרות. אבחון שגוי עלול להוביל לטיפול שגוי, שבנסיבות האופטימיות לא ייתן מענה למקור הקושי, כשבמקרה הפחות אופטימי אף עשוי להוביל להחמרת המצב. בדיקה רפואית כללית נועדה לשלול בעיות הורמונאליות, בעיות מטבוליות, הפרעות שינה, לקויי ראיה, ליקויי שמיעה, אפילפסיה וכדומה. במידה וממצאי הבדיקה תקינים, ייפנה הרופא את המטופל אל גורם רפואי אשר הינו מוסמך לאבחן הפרעת קשב.‏ על פי תקנות משרד הבריאות רשאי לאבחן הפרעת קשב רופא מומחה בנוירולוגית ילדים, פסיכיאטר מומחה לטיפול בילדים ונוער, רופא ילדים בעל שלוש שנות ניסיון לכל הפחות בהתפתחות הילד, או שעבר התמחות בתחום הפרעת הקשב והריכוז, וכן פסיכולוג מומחה התמחה בהפרעת קשב וריכוז.

בדיקת קשב וריכוז – האבחון הדידקטי
השימוש באבחון הדידקטי מתבצע כחלק מסוללת אבחונים להערכת התפקוד באבחון לקויות למידה, שבמסגרתו מנסה המאבחן לאתר ולסווג את הקשיים אצל הנבדק. האבחון הדידקטי ממפה קשיים ויכולות בתחומי למידה שונים דרך אפיון מיומנויות הלמידה הבסיסיות כמו קריאה, כתיבה, הבעה בעל פה, הבעה בכתב ומתמטיקה. כמו כן, נבחנים ההיבט ההתנהגותי ואסטרטגיות הלמידה של הנבדק. מטרת האבחון הדידקטי היא לחשוף קשיים ולהתוות בסיס להמשך אבחון וטיפול בקשיים שנחשפו, ולהתאמת תוכנית חינוכית וטיפולית במסגרת בית הספר ומחוצה לה. בהתאם להנחיות משרד החינוך יש להפנות את התלמיד לאבחון דידקטי, כשמתקיימת ההנחה על סמך ההיכרות עם התלמיד, שהכשלים בלמידה נובעים מלקויי למידה ראשוניים, ואינם נובעים מרמת משכל נמוכה או לקות התפתחותית אחרת. כמו כן, האבחון הדידקטי בוחן תפקודים קוגניטיביים אשר עומדים בבסיס הלמידה כמו תפיסה שמיעתית, חזותית ומרחבית, תפקודים גרפו-מוטוריים ותפקודים ויזו-מוטוריים, תפקודי זיכרון שונים, תפקודי שפה כתובה ודבורה ותפקודים נוספים.

בדיקת קשב וריכוז – האבחון הפסיכו דידקטי
בניגוד לאבחון דידקטי, אותו רשאי לערוך מאבחן דידקטי אשר הוסמך לכך דרך משרד החינוך, והמלצותיו עשויות לכלול התאמות בין הרמות 1 ל-2, את האבחון הפסיכו דידקטי רשאי לערוך פסיכולוג בעל הכשרה מתאימה, או לחלופין שילוב של פסיכולוג ומאבחן מומחה. האבחון הפסיכו דידקטי מורכב מאבחון דידקטי ואבחון פסיכולוגי, הכולל בחינת ההיבטים הרגשיים ואבחון אינטליגנציה אצל הנבחן. מטרת האבחון הפסיכו דידקטי היא קבלת תמונת פרופיל אינטליגנציה ופרופיל הלימודי, המשלבים בתוכם גם הערכת המצב הרגשי אצל הנבדק בכל הקשור לתהליכי הלמידה. ההערכה הרגשית מורכבת מאיסוף נתונים דרך מקורות מידע מגוונים כמו מבחנים השלכתיים ושאלונים מובנים, העשויים רמוז על גורמים רגשיים העלולים להשפיע על הלמידה. באמצעות האבחון הפסיכו דידקטי יישנה אפשרות להמליץ על התאמות ברמות 1-3. האבחון הפסיכו דידקטי מעניק תמונת מצב רחבה ומקיפה, הכוללת תפקוד קוגניטיבי ורגשי בהקשר האקדמי.

מבחן TOVA לבדיקת קשב וריכוז
מבחן TOVA הינו מבדק ממוחשב שתפקידו להעריך נוירולוגית את מאפייני התנהגות של הפרעת הקשב, הריכוז, ההיפראקטיביות והאימפולסיביות. המבדק מודד את היכולת המשתנה של תשומת הלב באופן של משחק מחשב ובוחן תגובות לגירויים חזותיים. זהו אחד המבדקים הממוחשבים המוכרים והשכיחים ביותר כיום לאבחון הפרעת קשב וריכוז. האבחון משמש כאינדיקציה נוספת ואינו משמש ככלי אבחון בפני עצמו. חסרונו של מבחן TOVA נעוץ בריבוי היחסי של שגיאות, כשאינו מאתר בקרב אחוז גבוה מידי של אנשים את הפרעת הקשב, שאבחונים אחרים הוכיחו כי היא מתקיימת אצלם. בבדיקה מתבקש הנבחן ללחוץ על מקש בכל פעם שעל הצג מופיע אובייקט מסוג א”, ולא להגיב כשעל הצג מופיע אובייקט מסוג ב”. הבדיקה נחלקת לשני שלבים באורך של 10.8 דקות, כשבתום השלב הראשון נוטל הנבדק ריטלין ומבצע שוב את האבחון. הנתונים בוחנים שלושה מדדים שהם חוסר הקשב, התמדה של הנבדק במשימה ורמת האימפולסיביות בלחיצה על המקש. מספר הפעמים בהם לא הייתה לחיצה על המקש כשהופיע הגירוי על הצג מהווה מדד למוסחות דעת, מספר הלחיצות הסתמיות מהווה מדד לאימפולסיביות, והזמן אשר נדרש מרגע הופעת הגירוי על הצג ועד ללחיצה מהווה מדד למאמץ.

אבחון BRC לאבחון הפרעת קשב ובעיות רגשיות המתלוות להפרעה
אבחון ממוחשב נוסף הוא אבחון BRC אשר בוחן בנוסף לקיום הפרעת קשב וריכוז גם קשיים ובעיות בסוגים שונים של קשב, כמו קשב ממושך, קשב סלקטיבי, פיצול קשב ואימפולסיביות. כמו כן, מזהה אבחוןBRC בעיות ריכוז, תסמינים של שכחה וחרדה, בעיות הקשורות לדיכאון ואף פגיעות ראש. המשימות במבדק בוחנות יכולות בנושא הגמישות המחשבתית, יכולות מילוליות, ארגון, זיכרון חזותי, כישורים חברתיים וכן את מצבו הרגשי של הנבדק. את האבחון ניתן לערוך לילדים מעל לגיל 6, בני נוער ומבוגרים. האבחון מתבצע על ידי לחיצה על מסך מגע ואורך כשעה. על הצג מוצגות מטלות מגוונות המתאימות לגיל, להשכלה ולמינו של הנבחן. התוצאות מועברות פסיכולוג קליני על מנת לנתח את הממצאים. תוצאות האבחון מעניקות תמונת מצב מקיפה, אשר מזהה את הקשיים השונים של הנבחן, החל מבעיות קוגניטיביות דרך הפרעות בקשב והריכוז וכלה בבעיות רגשיות שדורשות טיפול.

מבדק MOXO לאבחון כל מרכיבי הקשב תוך הדמיית הסביבה הטבעית
מבדק MOXO הוא המבחן הממוחשב החדשני ביותר שקיים כיום בארץ ובעולם. מבדק MOXO בוחן יכולות קוגניטיביות בתחום הקשב בהתאם לנורמת הגיל והמגדר. האבחון הינו ביצועי, ידידותי ופשוט. אורכו 15 דקות לילדים בני 7-12, ו-18 דקות למבוגרים מגיל 13. זהו האבחון היחידי כיום המדמה ביצועים בסביבתו הטבעית של הנבדק, בהיותו משלב מסיחים חזותיים ומסיחים שמיעתיים. האבחון מספק פרופיל קשב מדויק, והוא המכיל את כל מרכיבי הקשב, הכוללים תזמון, קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. זהו המבדק היחידי אשר בוחן בנפרד את מרכיבי הקשב, והיחידי אשר בודק גם בתנאים של מסיחי דעת שמיעתיים וחזותיים, ומספק פרופיל פרטני ומקיף של הנבדק.

קראו עוד;

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה