תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים- יש תופעה כזו!

בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים מהווים תחום שהוכחש עד לשנים האחרונות, אף על פי שמדובר בתופעה שכיחה מאוד אשר פוגעת בתפקוד ובאיכות החיים. הסיבות לכך נובעות מהתפיסה השגויה כי הפרעת הקשב מאפיינת ילדים בלבד, והיא חולפת לרוב במהלך גיל ההתבגרות. לצערנו, הפרעת הקשב הינה תופעה מולדת, ומתלווה אל בעליה בכל מהלך חייו. המיתוס השגוי נובע מהנטייה של מרכיבי ההיפראקטיביות ואו אימפולסיביות אצל אלו הלוקים בהם כתסמיני ליבה להתעדן במהלך שנות ההתבגרות, כשבמקומם מתפתחים תסמינים של חוסר שקט פנימי, שאינם גלויים לעין. כיום, על אף היות התחום כולו עדיין בשלבי למידה ומחקר, הידע ההולך ונרכש בעשור האחרון מציע כלי אבחון וטיפול בטוחים ויעילים.

מהי הפרעת הקשב והריכוז?

ההערכה המקובלת בקרב אנשי חקר היא שכעשירית מן האוכלוסייה הכללית לוקה בבעיות בקשב והריכוז עם או ללא תסמיני היפראקטיביות, כשבחלק מן המקרים מתקיימת דעיכה ספונטאנית במרכיב ההיפראקטיביות במהלך השנים. מקור הפרעת הקשב הוא נוירולוגי-אורגני במערכת העצבים המרכזית במוח, ואף על פי שההפרעה פוגעת גם בתפקודים אקדמיים היא אינה קשורה למנת משכל. בניגוד ללקויות הלמידה האחרות כמו דיסלקציה או דיסגרפיה אשר פוגעות באופן ישיר בתפקוד הלימודי, קיימת להפרעת הקשב השלכות בכל היבטי החיים, ובמיוחד בתחומים הרגשיים, ההתנהגותיים והחברתיים.

כיצד באות לידי ביטוי בעיות הקשב והריכוז אצל מבוגרים?

בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים נחשפות לרוב בעת הפניה אל הלימודים האקדמיים או הפנייה אל מקומות תעסוקה המציבים אתגרים בדרגות קושי גבוהות ומחייבות יותר. התסמינים באים לידי ביטוי לא רק בקושי להתמקד ולהתרכז בפעולה אחת בלבד תוך כדי מחשבות שנודדות, אלא גם בחוסר היכולת לתפקד בנסיבות של חוסר ריגוש, קושי בארגון והתנהלות יעילים במסגרת של זמן, תקציב ומקום מבלי לחרוג מהם, כשהקשיים הללו גוררים אחריהם קושי במציאת מקום תעסוקה יציב וחוסר יציבות כלכלית, קושי בבניית חיים זוגיים וחברתיים, מתח, לחץ, דחיינות, קשיי הורות וכדומה. ההשלכות הללו עלולות להוביל לתחושות קשות של החמצה ופגיעה בביטחון ובדימוי העצמיים.

בעיות הקשב והריכוז אצל מבוגרים- נתונים סטטיסטיים יבשים

הנתונים הסטטיסטיים היבשים מראים כי אחוז הגירושין בקרב המבוגרים הלוקים בבעיות קשב וריכוז
הוא 54%. הנתונים הללו מצאו גם שאחוז הלוקים בדיכאון בקרב האוכלוסייה הזו הוא 20%. כמו כן, אחוז הלוקים במניה דפרסיה הוא 15%, חרדה כללית- 20%, ונטייה של 25% להתמכרויות כמו הפרעות אכילה, אלכוהול, ניקוטין או סמים. ההפרעות הנלוות מחמירות ומקשות לא פעם על התפקוד הלקוי מלכתחילה, וניתן למנוע את הפגיעות הללו דרך אבחון וטיפול נכונים. הטיפול במבוגרים בעלי בעיות קשב וריכוז דומה בעיקרו לדרכי הטיפול בילדים ובני נוער, והוא ומושתת על עיקרון הטיפול הרב תחומי.

חשיבות הטיפול בהפרעת הקשב והריכוז

בקבוצת גיל זו קיימת חשיבות רבה לטיפול הפסיכולוגי והטיפול בתחלואה הנלווית, בשל המטען הכבד של החוויות הרגשיות אותן הם נושאים על גבם אם בשל הכישלונות המצטברים ואם בשל ההשפלות, המבוכה וההלקאה העצמית. חשוב להדגיש כי רבים מבעלי הפרעת הקשב המבוגרים איבדו מזמן את החוויה שבהצלחה, ונעולים בתבנית נוקשה, בה המילה “תקווה” משמעה סיכון בכישלון נוסף. טיפול נכון ותמיכה סביבתית מחזירים לבעל הפרעת הקשב את היכולת להאמין ביכולותיו ולשוב ולקוות, עד למיצוי הפוטנציאל החבוי בו באופן מיטבי.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה