תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בעלי הפרעות קשב? קבלו טיפים להשתלבות קלה בעבודה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 הפרעות קשב וריכוז והתמודדות בעבודה,
לפני הכל בוא נתכונן לראיון

כעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז או לקויות למידה שונות, המתלוות אליהם לכל אורך חייהם במגוון תחומים כמו התחום האקדמי, התחום החברתי, התחום התעסוקתי, וכן בחיים האישיים, הזוגיים ועוד.

לא פלא כי בעלי הפרעות קשב ולקויות למידה חווים פערים משמעותיים בין היכולות הקוגניטיביות שלהם לבין יישום היכולות הללו בפועל. בהיעדר מערכת של תמיכה הולמת, חווים בעלי הפרעות הקשב ולקויות הלמידה קשיים העלולים למנוע מהם מיצוי יכולותיהם במהלך החיפוש אחר עבודה, קליטתם במקום העבודה חדש, ההתאקלמות וההתמדה במשרה לאורך זמן. יחד עם זאת, זוהי אינה גזירת גורל, וניתן להשתלב באופן מוצלח בשוק התעסוקה. הבאנו מגוון טיפים העשויים לסייע לבעלי הפרעות הקשב ולקוי למידה למצוא ביתר קלות את דרכם בתחום ההכשרה המקצועית וההשתלבות בשוק העבודה.

טיפ מספר 1: תהליך בחירת התחום המקצועי

בטרם פונים ללימודים אקדמיים או לימודי תעודה מומלץ לדעת כי לבחירת התחום המקצועי ישנה השלכה מכרעת על ההצלחה או הכישלון בהיבט של הקריירה. חשוב להבין ולנתח את הקשיים הנובעים מן הלקות עמם נאלצים להתמודד, למקד ולחדד את הקשיים.

ניתוח הקשיים ונקודות החולשה יחדדו בכם את ההבנה לאלו תחומים מומלץ לא לפנות, ואילו תחומים עשויים להוביל לכישלון ותסכול. במקביל, יש לאתר את נקודות החוזק ולהתמקד בהן במהלך מציאת תחום העיסוק המותאם אליכם באופן מיטבי. במקרים של התלבטות רצוי לפנות אל הכוונה תעסוקתית, שתסייע למפות ולמקד את השדות התעסוקתיים אשר יגדילו את סיכויי ההצלחה בבניית הקריירה.

בשלבים הללו כדאי לנסות להיחשף אל העולם התעסוקתי, להכיר את מגוון תחומי העיסוק והמקצועות השונים הקיימים בשוק העבודה, את דרישות המקצוע ואת סיכויי התאמתכם בפועל.

טיפ מספר 2: שלב חיפוש העבודה

רבים מבעלי הפרעות הקשב מתקשים בארגון זמן, והדבר עשוי לתת ביטוי גם בארגון סדר יום במהלך חיפוש אחר משרה. על כן חשוב לערוך לוח זמנים וסדר יום קבוע לחיפוש העבודה באופן ממוקד, לשם הפיכת המלאכה ליעילה וקלה.  על מנת להגיע למשרות פוטנציאליות איכותיות המותאמות למגבלות ההפרעה, יש להקפיד ולעבור בצורה מסודרת על כל האפשרויות הקיימות, ובמידת הצורך לפנות אל סדנאות ייחודיות לחיפוש עבודה.

כתיבת קורות חיים מקצועיים הינה משימה מורכבת, המשמשת ככרטיס ביקור לכל אדם המחפש עבודה, קל וחומר לגבי אדם בעל לקויות למידה. מומלץ להיוועץ באנשים נוספים או להיעזר בתבניות מוכנות, אותן ניתן למצוא במגוון אתרי האינטרנט, כדי להימנע מטעויות במהלך כתיבת קורות החיים כמו שגיאות כתיב, ניסוח לקוי, תבנית לקויה, חוסר ארגון, חוסר מיקוד והפחתה בערך העצמי של המועמד.

טיפ מספר 3: שלב ההכנות לריאיון העבודה

ריאיון העבודה הוא משימה מלחיצה עבור מרבית האנשים, ומשימה מלחיצה עוד יותר עבור בעלי הפרעות קשב ולקויות למידה אשר חוו לא פעם כישלונות בחייהם. כתוצאה מהכישלונות המצטברים לוקים בעלי ההפרעות הללו גם בביטחון ודימוי עצמי נמוכים יותר, כשהדבר עשוי לתת את אותותיו בריאיון העבודה דרך שפת הגוף ודרך התנהלות הריאיון. ריאיון העבודה כרוך בלבוש המקרין ביטחון, שיווק עצמי, תשובות נכונות עבור שאלות מכשילות ושפת גוף. הכנה מקדימה מורכבת מאיסוף חומר באינטרנט על החברה, אם באתר הבית שלה ואם באתרים אחרים, תוך ציון נקודות לזכות החברה, פעולה אשר תעלה את סיכויי ההצלחה של הריאיון.
כמו כן, יש להכין רשימה של שאלות המגדירות את התפקיד, תנאי העבודה ותנאי השכר. מומלץ לערוך סימולציות לראיון העבודה, זאת בכדי להקטין את חוסר הוודאות והלחץ האישי הטמונים בריאיון. בנוסף לכל אלו, ליווי של חבר או בן משפחה עשוי להוות סביבה תומכת להפחתת הלחץ והעלאת הביטחון העצמי.

טיפ מספר 4: תהליך הכניסה אל התפקיד חדש

אחד הקשיים המרכזיים בקרב בעלי לקויות הלמידה הוא עומסי המידע הכרוכים בכניסה אל התפקיד החדש. המתכון להצלחה הוא כניסה הדרגתית המווסתת את קצב המידע המועבר אל המתלמד, בין אם מדובר בחפיפה, בחניכה צמודה, בתיק חניכה או בכל אמצעי אחר. טיפ נוסף הוא לאתר אנשים מקרב העובדים הוותיקים, שיהוו סביבה תומכת ומסייעת למעבר שלבי ההתאקלמות ביתר קלות. ארגון לוח זמנים, פירוק התפקיד למשימות קטנות ומורכבות פחות, וכתיבתן באופן מסודר בהתאם לסדר החשיבות וללוח הזמנים יסייעו בשמירה על יציבות במקום העבודה. חשוב לדעת מהו לוח הזמנים המקובל במקום העבודה, מהי שעת ההגעה לעבודה, שעת הפסקת צהריים ושעת העזיבה, וחשוב גם לארגן את סביבת העבודה, מתוך שמירה על ניקיון וסדר, ומתוך הימנעות מהסחות דעת וגירויים שונים.

טיפ מספר 5: פרגנו לעצמכם

חשוב להעניק לעצמכם משוב חיובי עם כל עמידה במשימה וביעד, ולחגוג את ההצלחה. שלב ההתאקלמות אינו שלב קל כלל וכלל, והוא רצוף משברים ותחושות של “הרצון לנטוש הכול וללכת”, במיוחד לאלו מאיתנו הסובלים מהפרעות קשב וריכוז או לקויות למידה. פרגון עצמי על עמידה ביעדים והצלחות באתגרים, יחזק ויעניק חוסן נפשי, כשהחוסן הנפשי יסייע להתמודדות עם רגעי המשבר, וימנע מאיתנו לממש את אותו הרצון לנטוש את המסגרת במקום להתייצב מול האתגרים והמשימות המורכבות אותם מעמיד מקום העבודה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה