תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

גליה רוקח – אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

גליה רוקח

גליה רוקח היא מאבחנת דידקטית מוסמכת. היא בוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב, ובעלת תואר שני באבחון וטיפול בלקויות למידה מטעם אוניברסיטת בר אילן. גליה היא בעלת ניסיון עשיר בעבודה עם אוכלוסיות הסובלות מלקויות למידה וקשיים לימודיים: היא עבדה כמורה להוראה מתקנת במרכז טיפולי וכן בבית ספר יסודי באור יהודה, עסקה בהדרכת תפקודי למידה לגילאי חטיבת הביניים בבת ים, ובנוסף הייתה שותפה כמאבחנת דידקטית במגוון פרויקטים המיועדים לאוכלוסיות מתקשות. כיום גליה עוסקת באבחון דידקטי בקרב ילדים, נוער ומבוגרים, וכן בהעברת קורס בנושא אסטרטגיות למידה.

אבחון דידקטי
אבחון דידקטי הוא תהליך אבחוני שנועד לתת תמונה מקיפה ומעמיקה ככל האפשר של היכולות והקשיים של האדם בתחום הלימודי. באבחון נבדקים תפקודים בסיסיים המרכיבים ותומכים ביכולת הלמידה. לצורך כך נבחנות המיומנויות האקדמיות (קריאה, כתיבה, חשבון ומתמטיקה, הבנת הנקרא ואנגלית). בנוסף, נבדקים מנגנונים קוגניטיביים בסיסיים יותר, בהם תפיסה חזותית, תפיסה שמיעתית, תפיסה מרחבית, יכולות מוטוריות וגרפו- מוטוריות, תפקודי הזיכרון השונים (לטווח קצר ולטווח ארוך), תפקודי שפה וכן היבטים שונים של סגנון העבודה (קצב, יכולת התארגנות, מידת הבקרה שהאדם מפעיל וכד’). האבחון בעצם מנסה להסביר את הקשיים שהאדם מפגין על פי מידת התפקוד (או הליקוי) ביכולות הבסיסיות השונות.

תוצרי האבחון (“בשביל מה זה טוב בעצם?”)
בסוף האבחון מופק על ידי הגורם המאבחן דו”ח המסכם ומפרט את הממצאים העיקריים והמסקנות הנגזרות מהם. דו”ח כזה נותן את התמונה המבוקשת של נקודות החולשה והחוזק של המאובחן. המסקנות המוסקות על סמך ממצאים אלה מביאות בחשבון גם את הרקע ההתפתחותי, הלימודי וההיסטורי של המאובחן, כפי שנמסר על ידי הוריו, אנשי חינוך והוראה מבית ספרו או המאובחן עצמו, ומתייחסות לאופן שבו הרקע עשוי להשפיע על תפקודו הלימודי. חשוב להבין את הגורמים העומדים בבסיסו של הקושי על מנת לתכנן בהתאם את ההתמודדות עמו (למשל: שני ילדים יכולים להפגין קשיים דומים במתמטיקה, בעוד שהאחד סובל מדיסקלקוליה והשני סובל מחרדה מהתחום החשבוני).
על פי דו”ח האבחון ניתן לגבש המלצות להמשך דרכו של המאובחן בהתמודדות עם תהליך הלמידה. המלצות אלו עשויות לכלול התאמות שונות בבית הספר (למשל- תוספת זמן בבחינה), או עבודה עם מורה להוראה מתקנת. בנוסף, בעקבות האבחון ניתן להמליץ על כלים לפיצוי והתגברות על הקשיים השונים, כמו למשל שינויים והתאמות בסביבת הלמידה הביתית, טכניקות למידה והתארגנות.

ילדים הסובלים מקשיי למידה חווים לעתים קרובות תסכול רב נוכח כישלונות, והדימוי העצמי שלהם עלול להיפגע לאור אכזבת הסביבה (וגם אכזבתם שלהם) מהישגיהם. גליה מאמינה שאבחון מדויק, מקיף ומעמיק של הכישורים הלימודיים הוא קריטי בחשיבותו כצעד ראשון עבור הילד על מנת להתחיל ולהתיר את הבלבול וחוסר האונים מול הקושי. האבחון מאפשר לא רק להבין את טיב הקשיים אלא גם להאיר עבור הילד והוריו את נקודות הכוח והחוזק שלו. בשל העובדה שבאופן טבעי קשיים נוטים לצבוע עבורנו את החוויה, עבור רבים מהילדים אבחון שכזה הוא הזדמנות ראשונה להיווכח ביכולותיהם ובכך שיש להם עוגן חזק להיאחז בו, ולא רק נקודות חולשה. יצירת סביבה מקבלת, בטוחה, לא שיפוטית, שרואה את הילד כמכלול היא אל”ף- בית של הניסיון להבין את הילד במסגרת האבחון.

נכת ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה