תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

גלית יוסף – דיסקלקוליה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כיצד נזהה האם קשיים בסיסיים בחשבון מקורם בלקות למידה או במילים אחרות “דיסקלקוליה”?

דיסקלקוליה מוגדרת כהפרעה ספציפית של מיומנויות אריתמטיות. זוהי הפרעה ראשונית בילדות המשפיעה על היכולת של ילד, שמכל בחינה אחרת הוא אינטליגנטי ובריא, ללמוד אריתמטיקה. דיסקלקוליה יכלה להתרחש כלקות בודדת, או, כפי שזה ברוב המקרים, כחלק מהפרעה מעורבת של מיומנויות למידה כגון: קשיים בתחום השפה , הנמכה בתפקודים מוטוריים, הפרעת קשב וכן לקות קריאה.

סימני דיסקלקוליה בגיל הילדות

ניתן לאתר עיכוב התפתחותי ברכישת מיומנויות מספריות במגוון של דרכים: בחוסר היכולת להכיר סימני מספרים, כתב ראי של ספרות, בכישלון לזהות פעולות מתמטיות בסיסיות או בשימוש בסימני פעולות החשבון וסימנים מפרידים, בחוסר היכולת להיזכר בטבלאות (של לוח הכפל) ולגרור מספרים בכפל, או בכישלון לקיים סדר נכון של מספרים בחישוב.

באדיאן (1983) הציע שלושה סוגים של דיסקלקוליה התפתחותית:אנאריתמיה התפתחותית, שבה הילד מבלבל נוהלי חישוב כמו חיבור, חיסור וכפל; דיסקלקוליה רציפה של קשב, שבה הילד נתקל בקושי גדול בלמידה והיזכרות בטבלאות הכפל; ודיסקלקוליה מרחבית, שבה הילד נתקל בקשיים בטיפול בבעיות אריתמטיקה רבת-עמודות וערכי מיקום.

האטיולוגיה של דיסקלקוליה

1. דיסקלקוליה התפתחותית שכיחה יותר אצל ילדים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך ושכיחה במידה שווה בין שני המינים.
2. סיבוכים של לידה מוקדמת עלולים לגרום לנטייה לקשיים עם מיומנויות מספריות. מדידת הישגים בבי”ס, יכולת קוגניטיבית, ותפקוד מוטורי אצל ילדים עם משקל לידה נמוך שגילו קשיים במיוחד עם מיומנויות מספריות
3. דיסקלקוליה שכיחה יותר אצל ילדות בעלות כרומוזום מין אנאופלואידיס וסינדרום טרנר, ואצל בנות שהן נשאיות של סינדרום X שביר.
4. לילדים חולי אפילפסיה קושי גדול עם מתמטיקה. ככל שגיל תחילת ההתקפים מוקדם יותר וככל שעולה תדירות ההתקפים לאורך החיים, כך גדולה יותר תת-ההישגיות במתמטיקה.
5. דיסקלקוליה התפתחותית תוארה אצל ילדים עם טווח של אבנורמליות נוירולוגית, כולל דיסגרפיה לנדאו-קלפנר, סינדרום טורט, מיגרנה שיתוקית משפחתית וסינדרום סטורג’-וובר.

כלים לאיתור דיסקלקוליה

רוחב ההערכה של מיומנויות אריתמטיות מוכתב במידה מסוימת ע”י גיל הילד, במיוחד ביחס לידע בחישוב.
1. יש לבקש מהילדים להעתיק מספרים, לכתוב אותם בהכתבה ולקרוא אותם, כדי להעריך את הבנתם ואת תחביר המספרים.
2. יש לבדוק את הידע שלהם לגבי סימני פעולות החשבון ע”י הערכת הכרת והפקת סימני פעולות החשבון בהכתבה.
3. יש להעריך את יכולתם לספור פריטים בצורה נכונה.
4. באבחון דידקטי וספציפי במתמטיקה, נערך שימוש בכלי אבחון מתוקפים בעלי הערכות סטנדרטיות אשר נותנים תמונה רחבה ומדויקת על התפקוד של הלומד בתחומי החישוב והמתמטיקה.

מרכז “פלייסקול” בניהולה של גלית יוסף M.A, מומחית לאבחון וטיפול בילדים ומתבגרים לקויי למידה, מתמחה בעריכת אבחונים דידקטיים, פסיכו דידקטיים, אבחוני קשב וריכוז וכן אבחונים בתחומים ספציפיים כגון: מתמטיקה ואנגלית.

האבחונים נערכים באווירה נעימה ומקצועית תוך הסתכלות מקיפה על כלל מאפייני הלומד וסביבתו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה