תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

דיסלקציה ומהותה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי דיסלקציה ואיך היא באה לידי ביטוי בקשיי למידה

דיסלקציה הינה נחשבת לאחת מלקויות הלמידה המתבטאות בבעיות קריאה וזיהוי צליל המילה.

דיסלקציה באה לידי ביטוי בבעיה הקשורה בבעיה נירולוגית או  בעיה גנטית. אין מדובר בליקוי מתפתח למרות שיש מקרים שהליקוי נגרם כתוצאה ממכה בגיל הצעיר או ממום מולד בהריון שלא טופל.

אם כן שאומרים דיסלקציה בעצם מתכוונים ללקות הבאה לידי ביטוי במשהו מולד. הקושי עצמו מתבטא בקריאה, מן הסתם אדם עם לקויות למידה הסובל מחוסר יכולת לקרוא בעקבות אי יכולת של תרגום הצליל הנכון, לא יוכל לבטח לקרוא ברצף טקסט שלם ויסבול לא פעם מדימוי עצמי נמוך בעקבות חוסר יכולתו להיות מרגיש שווה בין שווים בין אנשים בחתך גילו. ילד עם בעיות דיסלקציה יתקשה בקריאה ולא יצליח לקרוא כמו ילדים בני גילו. ילד עם דיסלקציה יצטרך לעבור תהליך בלתי רגיל וגם זה לא ישנה את רמת הלקות אלא יוכל לסייע להתמודד איתה מכיוון שכבר הדגשנו ואמרנו כי מדובר בלקות מולדת.

דיסלקציה תופיע במגוון של גילאים ואין היא תעלם עם הגיל, יש סברות כי במידה והיא לא מטופלת, כמו כל לקות למידה אחרת היא תחמיר והמצב לא יהפוך קל יותר עם הזמן. המון אנשים סובלים קיום מדיסלקציה ומדובר בלקות מוכרת בקרב האנשים לקויי הלמידה. גברים יסבלו יותר מדיסלקציה מאשר נשים וכפי הנאמר יש בהחלט רקע גנטי למחלה, אם אחד מבני המשפחה סבל או לוקה באחד מלקויות אלה שהרי זה בהחלט יוכל לעבור בתורשה לאחד מילדיו.

אם נביט וננסה להבחין בדיסלקציה, נגלה כי היא אחת מיני לקויות למידה שאיתם מתמודדים הילדים ואף המבוגרים במידה והיא לא מטופלת כראוי דיסלקציה הינה בעיה של קריאה ויכולת זיהוי צליל המילה במח. זיהוי הצליל בעצם מתקשר לתרגום המילה במח ולהצלחת קריאת הטקסט. כמו כן, במידה וקיימים קשיים בזיהויין של מילים כאלה ואחרות הרי שתהיה גם בעיה בניהול דו שיח מכיוון שהדבר גם יכול לסייע לליקויים בדיבור ואף להביא לגמגום.

את לקויות הלמידה מתחום הדיסלקציה חשוב ביותר לזהות ולטפל בגיל צעיר ולא להזניח את הבעיה.

בעיות מהסוג הנל אינן נעלמות ואף מחמירות ולא פעם קשורות בפן הריגשי אם כי לא מחייב הדבר. ילדים עם ליקויי למידה קשים יתקשו להתמודד אל מול הפערים שנוצרו או נוצרים בינם לבין בני גילם. הם ינסו להדביק פערים אלה בעוד הם אינם מבינים כי הם לוקים בבעיה המצריכה טיפול וכילים על מנת להתמודד.

לקויות למידה לרוב נבדקות ומאובחנות באמצעות אבחון דידקטי בשילוב של איבחון פסיכודידקטי. אבחון פסיכודידקטי לרוב נותן מענה בפן הריגשי לבעיות המולדות כגון כתיבה לקויה, שמיעה לקויה או קריאה לקויה לרבות בעיות זכרון,ראייה מרחבית וכד’. אנשים ממעיטים לתת ערך לתפקוד ריגשי לקוי מכיוון שאין הוא הגורם הישיר. תפקוד ריגשי לקוי אינו הגורם הישיר אך הוא בהחלט גורם עקיף להגברת או החמרת הבעיה. חשוב ביותר לטפל באדם עם לקויות למידה או דיסלקציה בכמה כילים משולבים יחד. לקויות למידה הינן דבר המלווה את הלוקה כל ימי חייו ואין הדבר נעלם או יעלם מעצמו במידה ולא יקבל את הטיפול הראוי והנאות עבורו.

אבחון דידקטי לשם גילו דיסלקציה לרוב יאתר הפרעות קשב וריכוז ובין היתר בעיות קריאה, כתיבה וכד’. על מנת לאתר בעיות אלה יבוצע האבחון במשך כמה שעות ואף מספר מפגשים. חשוב לציין כי מספר מפגשים בין המאובחן למאבחן יצרו קשר עין והמאובחן יבטח במאבחן וכך בעצם תהינה תוצאות טובות יותר וכיוון נכון יותר על מנת לסייע באמת ובתמים למאובחן למזער את הלקויות בהן הוא לוקה.

אדם בעל לקויות למידה סוחב עימו לקויות אלה ואמור להתמודד עימן בחיי היום יום. לא קלה המשימה מכיוון שמלבד מסגרת התעסוקה קיימת בעיה גם במסגרת החברתית. מאז ומתמיד היתה קיימת בורות באשר ליחס אנשים עם מוגבלויות אלה שחשוב לציין שאינן נובעות מפיגור שכלי וכד’. מדובר במוגבליות ברות תיקון ולו במעט ולכן תמיכת הסביבה חשובה ביותר ואף קריטית על מנת לשנות, לייעל ולו במעט את חייו של הלוקה בלקויות הלמידה. דיסלקציה הינה בעיה לא פשוטה שלבטח לא תעלם במידה ולא תאובחן ותקבל את הצרכים המיועדים לכך.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה