תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

דיסלקציה ומשמעותה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

דיסלקציה ומשמעותה

דיסלקציה וסימנים לכך.

דיסלקציה מתאר לקויות הקשורות בקושי קריאתי. אחוז גדול מאוד מבני האדם סובלים מקשיי קריאה ומקשים כאלה ואחרים. הקושי בדיסלקציה הינו קושי בקריאת המילים.

הגורמים העיקריים לדיסלקציה הינם קושי בקריאה. הסיבה לכך הינה קושי בקריאה כשהבעיה היא גם איות האותיות נכונה. יש צורך להבדיל בין דיסלקציה המולדת לבין דיסלקציה הקשורה מתאונה או ממקרה ספיציפי שגרם לבעיה. דיסלקציה קשורה בקושי של תלמיד לקלוט מסרים הקשורים בשמיעה לרבות הסתכלות על טקסט כתוב. אם כן, חוסר היכולת לתרגם צליל בראש של מילה אינה מאפשרת את קריאתה. לרוב ,יתקשו מאוד אנשים הלוקים בדיסלקציה להבחין באותיות מכיוון שקושי יתבטא לא פעם בשמיעת צליל המילה. בעיות אלו בעצם הינן בעיות התורמות לקושי קריאתי ולחוסר יכולת לאיית נכונה את המילים.

אנשים שלא יבדקו או יאובחנו בהתאם לרוב לא ידעו כי הם מתקשים וכי הם לוקים בדיסלקציה מן הסתם. אנשים כאלה בדרך כלל יתאמצו וינסו לפצות בכל כוחם על חוסר היכולת להשלים או לקרוא טקסט לסיומו. הקושי ונסיון ההסתגלות וההתאמצות יקשה עליהם לא פעם ואף יטע בהם תופעות לוואי כגון מיגרנות וכאבי ראש חזקים בעקבות חוסר היכולת לקרוא בייחוד אם הם לוקים בראיתם.

הקושי הגדול של דיסלקציה נובע בעצם מחוסר היכולת לחבר בין צליל למילה. צליל המילה קשור להגייה ומן הסתם לקריאה. חוסר היכולת להתאים בין צליל לבין איות וקריאת המילה מקשה על הילד בעל הפרעות דיסלקציה לקרוא כשורה את הטקסט מתחילתו ועד סופו. חוסר יכולת הבנת המילה מן הסתם קשורה גם בחוסר בהבנת הנקרא בפועל. אדם עם הפרעות או לקויות למידה בקריאה בשפה העברית מן הסתם יפתח קשיים בקריאה גם בשפה מישנית אותה ירצה ללמוד. חשוב ביותר לאתר ילדים עם הפרעות דיסלקציה עוד בינקותם. התפתחות הילד הינה דבר חשוב והיא מתרחשת בגילאי בית הספר היסודי ועד חלון זמן מאוד מסויים ומוגבל. במידה ולא מטפלים בבעיה היא עלולה להחמיר ואף להשליך על בעיות נוספות . חשוב ביותר לספק לאנשים עם דיסלקציה עזרה בעוד מועד על מנת שירכשו מלכתחילה מיומנות של קריאה וכתיבה נכונה.

על מנת לזהות דיסלקציה נכונה יש לשים לב לסימנים הבאים: במידה וקיימת תורשה במשפחה של אנשים הסובלים מבעיות הקשורות בדיסלקציה שהרי מדובר באחד הסימנים הבולטים ביותר, לאחר מכן, ניתן לראות בעיה של התפתחות איטית בדיבור בקטנות, במידה ונתקלים בהתפתחות איטית בדיבור שהרי מדובר בסימן מובהק ומאוד ברור שאין להתעלם ממנו יחד עם שאר הסממנים. הקושי לקלוט את צליל המילה ולאחר מכן לתרגם אותה לקריאה הינה הבעיה המסבירה את מונח הדיסלקציה למעשה. מן הסתם, כאשר קיים קושי בלאתר את צליל המילה שהרי קשה להגות את המילה ולקרוא אותה על גבי הדף, הקושי בהגיית המילה וקריאתה יכול לשבש גם את אוצר המילים הנרכש בגיל צעיר ואף למנוע מאותו ילד לנהל דו שיח תקין. כמו כן, ניתן לגלות גם דיבור מהוסס או גמגום שהרי אנשים שאינם יודעים פשרן של מילים או אינם בעלי אוצר מילים גדול לרוב יגלו גם תופעות של גמגום חוזר ונשנה.

בעיות נוספות בהקשר לדיסלקציה שניתן לראות קשורים גם ביכולת של זיהוי צליל של מילה ובסיומה. בעיה של חוסר יכולת לשמוע ואף לזהות את הצליל הינה בעיה בפני עצמה כפי שאמרנו. הקושי בזיהוי מילים, מספרים,צבעים וקושי בקריאת אותיות הינו חלק בלתי נפרד מתופעות הדיסלקציה. קשיים נוספים מדברים על קושי לזכור לדוגמא סדרת מספרים פשוטה או אפילו ימים בשבוע ובעצם כל מה שקשור בדבר המצריך זכרון רצוף. אם כן,

חשוב לחזור ולהגיד כי רצוי מאוד לאתר לקויות כגון דיסלקציה בגיל מוקדם מאוד ולא לפסוח על פתרון הבעיה. בגילאים הצעירים מפתחים הילדים את רוב מיומנותם הבאים לידי ביטוי, בקריאה, כתיבה בשפתם הראשונה או בשפה מישנית  ולכן טיפול בדיסלקציה בשלב מוקדם יכול בהחלט לסייע לאדם בעל הפרעות אלה לתפקד טוב יותר בעתיד.

בדיקת דיסלקציה הינה בדיקה הקשורה בלקויות למידה כאלה ואחרות, חשוב ביותר לבצע בדיקות אלה על מנת לתת מענה נכון לאנשים שאינם מסוגלים או מתקשים בלמידה. קושי הקריאה קשה מנשוא, לא פעם משליך על בעיות אחרות והבעיה אינה נעלמת מעצמה ללא טיפול. טיפול בדיסלצקיה קשור באבחון לקויות למידה ולרוב לאחר אבחון זה מתקבל דוח מתאים המקנה כילים מיוחדים להתמודד עם הלקות הספציפית.

חשוב לציין כי דיסלקציה ושאר לקויות הלמידה חייבות בתמיכת הסביבה ובפרגונה של הסביבה. אנשים הסובלים מלקויות למידה צריכים פרגון ותמיכה בלתי פוסקים, חשוב לציין כי מדובר בחלק בלתי נפרד מהטיפול עצמו. לא פעם הבעיות הגדולות מתחילות ונגמרות בקשיים הנובעים מהרגש. הקושי הרגשי איננו הגורם הישיר לבעיה אך בהחלט מדבר על בעיה קיימת שאינה תורמת לשיפור המצב.

אבחון לקויות למידה ודיסלקציה מתבצע באמצעות אבחון דידקטי. כשיש צורך באבחונים הקשורים בתפקוד ריגשי לרוב יצטרף לכך אבחון פיסכודידקטי שיסייע במתן כילים להתמודדות אל מול הבעיות הרגשיות. לא פעם אנשים עם לקויות למידה סובלים מדימוי עצמי נמוך מכיוון שבעבר לא היתה מודעות מספקת לבעיה ולצד הבעיות הקשורות בתפקוד הכתיבה והקריאה היו בעיות הנובעות מבעיות רגש מכיוון שנטו לחשוב שאנשים דיסלקטים או אנשים עם לקויות כאלה ואחרות מסתמנים כאנשים עצלים, חסרי מוטיבציה, הדבר לא פעם פגע בילדים עם לקויות אלה ויתרה מכך הם תמיד נלחמו עם הצורך להוכיח כי הם מסוגלים, כי הם יכולים וכי אין הם שונים מילדים אחרים הלומדים לצידם בספסל הלימודים. דבר אחד נשמט מהם ומסביבתם והדבר קשור בתפקוד הרגש שאינו פחות חשוב.

הכילים המתקבלים מהאבחון עצמו מעניקים למאבחן את הסיוע לסייע לאדם עם בעיות דיסלקציה קשות. התיקון יבוא לידי ביטוי בין היתר גם בהוראה מתקנת אם כי חשוב לציין כי ליקוי למידה הם ליקויים הנובעים ממקור נירולוגי והוראה מתקנת תוכל להמעיט או לסייע אך בהחלט לא להעלים את הבעיה. אבחון דידקטי בשילוב עם אבחון פסיכודידקטי ישלבו שיתוף פעולה של מספר כילים שיספקו עבודה אל מול תפקודי הכתיבה והקריאה וכמו כן הצצה אל ההיבט הרגשי. אם כן, בעיות רגשיות יכולות לתרום שלא למזער את הבעיה, אין הם הגורם העיקרי אך בהחלט הגורם המישני. דימוי עצמי נמוך, חוסר תמיכה או מוטיבציה הינם גורם מספק על מנת שלא להקל על הבעיה אלא להקשות עליה ברוב המקרים.

אנשים החוששים מאבחונים לרוב ילדים מתקשים לגשת לאבחון דידקטי או פסיכודידקטי מכיוון שאין הם יודעים שיש בהם את המסוגלות להגיע לרמת ביצוע ולהעז. אנשים עם בעיות דיסלקציה מתקשים לקרוא ומתקשים להניב צליל או קריאת טקטס מלא ואין ספק כי הדבר יכול בהחלט שלא להטיב עימם כשקיימות בעיות רגשיות העוטפות את הסיבה העיקרית. לסיכום מאמר זה חשוב ביותר להגיד ואף להדגיש כי ללא אבחון מתאים לא ינתנו כילים על מנת לממזער את גודל הבעיה הקיימת ויפה שעה אחת קודם, ילדים בעלי הפרעות בתיפקוד הקריאה יטופלו בהקדם ועל פי הסטנדרטים הרצויים על מנת להעניק  לעצמם עתיד טוב יותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה