תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

דיסלקציה משמעותה ודרכי הטיפול

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

דיסלצקיה ודרכי טיפול

אם כן דיסלקציה הינו אחד מיני קשיי למידה רבים הנובעים מליקויי למידה ,חוסר היכולת לאתר את הצליל ולקרוא את המילה קשור בבעיה נירולוגית. כמו כן חשוב לציין כי דיסלקציה קשורה בבעיה תורשתית.

חוסר יכולת לזהות צליל או לעבד אותו נכונה נקרא היכולת לאתר תווים פונולגיים. קצב התהליך לא פחות חשוב ומתייחס לעיבוד מידע ולזיהוי צליל לקוי, הדבר מסביר מדוע אין האדם יכול בעצם לעבד את המידע לקלוט את הצליל ולהצליח לקרוא את הטקסט בכלל או בשלמותו. הדברים באים לידי ביטוי בעצם בחוסר יכולת להפיק אוצר מילים ובכך גם לא לקיים דו שיח מפאת חוסר אוצר המילים ולרוב גם יכול לגרום לגמגום. אנשים עם בעיות בקליטת תחביר ולשון לא יוכלו אף הם לקרוא נכונה את הטקסט לרבות להבין את המשמעות הרצויה. דיסלקציה הינה בעיה של זכרון מועט וחוסר יכולות של פענוח המילה בפועל. הדבר קשור בפקודות הניתנות ומופקות במח ולכן הדבר די קשור לתורשה או לפגיעה שהתרחשה בזמן הלידה.

הגדרת דיסלקציה על פי הספרות

דיסלצקיה הינה קושי של התפתחות או השגת מילים והבנתן. הדבר לא קשור לשום פיגור ואינו קשור לכך שהילד לא הסתגל ללימודים. כמו כן אין הדבר קשור ללקויות ראיה שייתכן שתהינה. וגם לא מבעיות שמיעה. כמו שנאמר הבעיה נובעת מבעיה נורולוגית לרוב בעיה תורשתית. הסממנים הכי ברורים הינם קריאה איטית של התלמיד, חוסר יכולת להיות כמו כולם, כלומר, ילדים עם לקויות למידה שאינם משתווים בגילם על פי חתך הגיל עם ילדים בני גילם. הפער הקיים בין ילדים כאלה לבין חבריהם לספסל הלימודים עושה את שלו ומקשה על הילדים אף יותר גם בתפקוד הריגשי. השיבוש נראה לעין גם ביכולות הקריאה של התלמיד ובחוסר היכולת לכלול את התמונה בכללותה גם שמדובר בטקטס תמים למדי.

נכון להיום קשיים בקריאה ולקויות כגון דיסלקציה הינם הדברים הכי נחשקים לפיענוח אך ללא הצלחה מלאה. נכון להיום מאובחנים לקויים בלמידה או קריאה כשמונים אחוז מהאכלוסיה הכללית. את הדיסלקציה ניתן לאתר באמצעות בעיות של קריאה וקצב קריאה לרבות הבנת הנקרא או הטקטס עצמו ומענה לא  נכון על שאלות הנגזרות מתוך הטקסט עצמו. דיסלקציה תבוא לידי ביטוי בהיסטוריה של המשפחה דהיינו גנטיקה כפי שנאמר, אנשים שיתעכבו בדיבור או יגמגמו יהיו גם נחשדים כסובלים מדיסלקציה דבר המסביר גם את חוסר היכולת של תרגום הצליל והפקת המילה במח. חוסר יכולת להגות נכון מילים ולהפוך את הסדר שלהם מעיד גם על הבנת צליל לא כשורה , חוסר היכולת לשמוע את המילה ולהפיק אותה בשגיאה וחיבור בין הדברים יחד מעיד על קשיים המעידים על דיסלקציה.

בגיל הקטנות ניתן לראות ילדים המשמיטים אותיות, לא יכולים לעמוד ברצף דברים, רצף ימים, רצף חגים או אפילו שמות ילדים בגן שלהם. כל הדברים הללו חייבים להאיר תשומת לב ברורה כי אכן קיימת לה בעיה שחייבים לפתור. לקויות למידה הינה בעיה שלא תעלם מעצמה במידה ולא תקבל מענה נכון.

אנשים הסובלים מדיסלקציה הינם אנשים קשיי יום בעלי תפקודים חברתיים לקויים מכיוון שישנו גם היבט תפקודי רגש שאסור לשלול ויש לבדוק בכובד ראש גם את הפן הרגשי.

עוד על דיסלקציה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה