תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לא מצליחים ללמוד חשבון- דיסקלקוליה לקות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)


דיסקלקוליה לקויות למידה
הן בעיות נוירולוגיות הפוגעות ביכולת הלמידה ובעיקר ברכישה ויישום של כישורי למידה בסיסיים. דיסקלקוליה היא לקות למידה קוגניטיבית הגורמת לילד או מבוגר ללמוד את מקצועות המתמטיקה או ליישם את המתמטיקה באופן לקוי ופחות טוב בהשוואה לבני גילו עם מנת משכל זהה לו. על פי נתונים סטטיסטיים קרוב ל-6% מהאוכלוסייה לוקים בדיסקלקוליה ואחוזים גבוהים מהסובלים מדיסלקציה לוקים גם בדיסקלקוליה. דיסקלקוליה נחלקת לשני סוגים עיקריים: דיסקלקוליה נרכשת בה הנבדק נפגע מפגיעה מוחית ולכן רמתו בחשבון נמוכה או דיסקלקוליה התפתחותית בה הנבדק לא סובל מפגיעה מוחית אך רמתו בחשבון נמוכה.

קושי באבחון דיסקלקוליה

לקויות למידה מסוג דיסקלקוליה קשה לאבחן. קשיים במתמטיקה נובעים לעתים מגורמים רבים ולא רק מדיסקלקוליה. המתמטיקה נחשבת למקצוע רגיש בהשוואה למקצועות אחרים מכיוון שלחצים כמו של חרדה עלולים לגרום לתלמיד להיכשל. תלמיד אשר נכשל מספר פעמים במבחני מתמטיקה יכול לפתח חרדה והימנעות ממתמטיקה ואז לא מדובר בדיסקלקוליה. מעבר לכך המתמטיקה מושפעת מאוד מבעיות הוראה ובעיות התארגנות של התלמיד. הוראה לא מקצועית או איכותית על ידי מורה לא מיומן, אי הכנת שיעורי בית, היעדרות משיעורים ועוד עלולים לגרום לתלמיד כישלונות במקצוע המתמטיקה אך אין מדובר בדיסקלקוליה או שמדובר בשילוב לקויות ולא רק בדיסקלקוליה. גם לקויות ריכוז משפיעות על הצלחת התלמיד בלימוד המתמטיקה ויש להבחין האם מדובר בבעיות ריכוז און בדיסקלקוליה.

מאפיינים של דיסקלקוליה

ילדים עם דיסקלקוליה סובלים מבעיות שורשיות במקצוע המתמטיקה כמו ספירה, השוואת גדול קטן ובעיות השוואה פשוטות. ילד הנוהג לספור על אצבעותיו מספרים נמוכים בעת ביצוע פעולות חשבון בסיסיות כדי לפתור בעיות פשוטות ומתקשה בתפיסות מספריות יכול להיות מאובחן בדיסקלקוליה. לא מדובר על שלבי הלימוד התחילי של פעולות חשבון בהם המורים מלמדים את הילדים להיעזר באצבעות אלא בילדים שצריכים להיעזר לאורך זמן רב באצבעות ומתקשים בתפיסה של השוואת מספרים, לדוגמה האם 5 גדול מ 2 וכד’. תסמיני דיסקלקוליה נוספים הם ילדים המתבלבלים בין סימני הפעילות החשבונאית כמו כפל, חיבור, חיסור או הופכים סימנים או מספרים בעת העתקה מהלוח או בעת חישוב משוואה, ילדים שלא מצליחים להבחין בין ימין ושמאל, ילדים המתקשים בהערכת זמן ותכנון לוחות זמנים, קשיים בכתיבת מספרים, קשיים בהפעלת חשיבה חשבונאית, אי יכולת להבין פעולות חשבונאיות בסיסיות ופירושים שגויים של תפיסות תבניתיות ועוד.

עזרה טיפולית בדיסקלקוליה

כמו בטיפול בנושאי לקויות למידה אחרות ניתן להקל על תלמיד הסובל מדיסקלקוליה על ידי עזרה טכנולוגית. דוגמה לכך היא שימוש במחשבון בעת מבחנים, שימוש במחשב נייד וכתיבת משוואות במעבד תמלילים כדי להימנע מהעתקה שגויה של משוואה מהלוח, הסתרת חלקי מבחן כך שהתלמיד יתרכז בכל פעם רק בתרגיל אחד ודעתו לא תוסח, שימוש ביומנים אלקטרוניים ותוכנות ניהול זמנים. עזרי המחשב תורמים רבות לילדים או מבוגרים בעלי לקות למידה. הם יכולים להימנע מטעויות העתקת תרגילים ולהימנע מהחלפת מספרים או אותיות כאשר הם ניגשים לפתור משוואות או לחשב נוסחה כלשהי. יש תוכנות המותאמות לטובת צרכים אלה וכדאי לחפש באינטרנט פתרונות המצויים לטובת תלמידים אלה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה