תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

דרך מהות – המרכז לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה אצל מתבגרים ומבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית, הפוגעת בתפקודי הקשב והריכוז של האדם. בעקבות פגיעה זו, נמנע מהסובלים מההפרעה לתפקד בלימודים ובחברה באופן המצופה מבני גילם. הם מתקשים להתמקד במשימות לאורך זמן, או להתמודד עם עומס של מספר משימות בו זמנית. בנוסף, הם בעלי נטייה חריפה להסחת דעת, וגירויים סביבתיים כמו רעש או נוכחות של תלמידים אחרים עשויים בקלות להסיח את דעתם מהמשימה. לעתים קרובות ההפרעה מלווה בהתנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית, הכוללת אי שקט בולט, צורך מתמיד להתעסק בכמה שיותר דברים, נטייה לעצבנות וקושי עם סמכות חינוכית או הורית.

מדוע חשוב לאבחן הפרעת קשב וריכוז?
מעבר לפגיעה המשמעותית בתפקוד הלימודי (תלמידים בעלי הפרעת קשב וריכוז מתקשים לבטא את יכולותיהם, אף כי הם עשויים להיות בעלי אינטליגנציה גבוהה מהממוצע, בדיוק כמו חלק מהילדים שאינם מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז), יש שתי נקודות חשובות שהופכות את אבחון ההפרעה לקריטי לרווחתו של האדם המאובחן: האחת נעוצה בעובדה שההשלכות של ההפרעה אינן לימודיות בלבד, אלא שלעתים קרובות נלוות להפרעה השלכות רגשיות חמורות. ילדים הסובלים מהפרעת קשב מתמודדים עם היסטוריה ארוכה של כישלונות, עם סביבת מבוגרים (הורים ומורים) שעשויה לראות בהם עצלנים או לא- יוצלחים. מעבר לכך, בחברת הילדים בני גילם עשויים לדחות אותם עקב קושי להכיל את הפעלתנות הרבה ואת התחושה כי הם לא קשובים לזולת. כל אלה עלולים לגרום לילדים הסובלים מההפרעה למצוקה רגשית קשה. נקודה חשובה שניה היא העובדה שהפרעת קשב לא נעלמת לעולם. גם בעולם המבוגרים, האדם ממשיך להתמודד עם הקושי שההפרעה מציבה בפניו (למרות שאופן הביטוי של הסימפטומים משתנה עם הגיל), ויש לה השפעות על תפקודו בעבודה, בזוגיות ובחברה.

כיצד מאבחנים הפרעת קשב וריכוז?
הפרעת קשב וריכוז פוגעת, בבסיסה, ביכולותיו של האדם לעשות שימוש במשאבי הקשב והריכוז שלו באופן שתואם את גילו. לכן, אבחון ההפרעה יעשה על ידי איסוף נתונים וצפייה בביצועי הנבדק במטלות שונות הדורשות גיוס של משאבי הקשב שלו. חלק זה, המרכזי באבחון, מבוצע לרוב באמצעות מטלה ממוחשבת, המדמה משימות רוטיניות (ומשעממות) שהנבדק נדרש לשמור על רמה של ריכוז ומיקוד על מנת להצליח בהן. לרוב אף חוזרים פעמיים על חלק זה, כאשר בפעם השניה הנבדק נוטל טיפול תרופתי לקשיי קשב וריכוז וכך מתאפשר לחזות בהבדל שהטיפול יותר. בנוסף למטלה הממוחשבת, לרב האבחון יתבסס גם על מידע שנאסף, בשיחה או על ידי שאלונים, מהורי המאובחן או המורים שלו. אנו בדרך מהות מזמינים תלמידים וסטודנטים לפנות ולברר את מהות הקשיים שהם מפגינים, כצעד ראשון ומשמעותי בדרך להתגברות עליהם

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה