תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבי פלד – אימון הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כשאנו מדמיינים לעצמנו מה זה לחיות עם הפרעת קשב וריכוז, סביר שהדבר הראשון שיעלה במחשבתנו יהיה קשור למערכת החינוך, ללמידה לקושי המשמעותי שמציבה ההפרעה בפני מי שמנסה לתפקד באופן תקין בלימודים. אם אנו בעלי מודעות רחבה יותר להשלכות ההפרעה, אולי נביא בחשבון גם את ההשלכות הרגשיות והחברתיות שיש להפרעה, ואת הפגיעה הפוטנציאלית שלה בהערכה העצמית של הילד. לרוב, לא נביא בחשבון את המפגש בין אנשים קרובים לילד לבין תסמיני ההפרעה וההתמודדות עמם. קיימת נטייה לחשוב על התמודדותם של הורי הילד החי עם הפרעת קשב כנפרדת מהתמודדותו של הילד. אנשי חינוך והורים רבים רואים בהתמודדות של ההורה “אישיו” שהוא אישי שלו, ללא קשר לילד עצמו. לאור המשקל שיש להורים בהשפעה על התמודדות ילדם עם קשייו, ניתן לומר כי גישה זו היא מוטעית, ומחמיצה פן חשוב של הסיוע בתחום זה.

הפרעת קשב וריכוז במסגרת המשפחתית

משפחותיהם של ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז פוגשות על פי רוב סיטואציות שלא מתקיימות בבתים אחרים. ההשפעה של סיטואציות אלה אינה מוגבלת לילד המתמודד אלא נוגעת בכל חברי התא המשפחתי.
אבי פלד, מאמן מומחה מ”המרכז לצמיחה אישית וחברתית” , מסביר כי ניתן להמשיג את הקושי המרכזי של ילד עם הפרעת קשב וריכוז בהיותו של הילד לא מובן: לא מובן לעצמו, לא מובן לאחיו ואחיותיו, לא מובן להוריו ולא מובן למורים ואנשי הצוות החינוכי. הוא מפגין קושי לציית לחוקים והגבלות, נוטה לתגובות אימפולסיביות ומפתיעות, מתנועע ותזזיתי כל הזמן ולעתים מייצר סביבו תחושה של עומס, חוויה ממשית שהוא מכביד בנוכחותו על בני הבית.
מי שאמונים על התנהלות תקינה במערכת המשפחתית, כזו שתבטיח את שלומם ורווחתם של כל הילדים, הם כמובן ההורים. הורים רבים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז מוצאים עצמם במרכזה של זירה שופעת ספקות, אי ודאות ואינטרסים סותרים. כיצד ליישב מחלוקות וקונפליקטים באופן הוגן, תוך שמירה על אמפתיה וקבלה של הילד המתמודד עם תסמיני ההפרעה? כיצד לשמור על רמה נאותה של ביטחון בהתנהלות מול הילדים? כל אלה (ועוד) הן שאלות שמאפיינות הורים רבים לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז. ההתמודדות עם מכלול תחושות התסכול, האכזבה, הכעס, האשמה, המבוכה והחשש שמאפיינים הורים במצבים אלה- אינה פשוטה כלל. העובדה שהורים רבים מתמודדים עם סיטואציות אלה לבד, ללא מודלים מוכרים מבתים של חברים או בני משפחה אחרים- הופכת אותה לעוד יותר מסובכת ומאיימת.

אימון הורי להתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז

אבי פלד מציע להורים לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז לעבור תהליך של אימון. מטרתו המרכזית של תהליך האימון היא שיפור השיגרה, ההרמוניה והתקשורת בהתנהלות של בני המשפחה לצד קשיי הקשב והריכוז של אחד (או יותר) מהילדים. בתהליך האימון, זוכים ההורים לסביבה חמה ואמפתית, ובזכות הליווי מוענק להם יכולים לגשת ללמידה משמעותית של כלים בתחום הבניית המסכות ההורית, תקשורת מקדמת ויישוב קונפליקטים בבית, פיתוח דיאלוג ושיתוף פעולה עם המסגרת החינוכית, חיזוק והעצמה של ההיבטים התקינים והחיוביים של הילד, תיאום ציפיות והצבת מטרות ריאלית ומותאמת להורה ולילד, והכי חשוב- חיזוק הדימוי העצמי שלהם כהורים וכאנשים.
התחושה כי הפרעת הקשב מאיימת על רווחת המסגרת המשפחתית היא אחת הנקודות הכאובות בהתמודדות עם ההפרעה. אימון הורי מעניק להורים את ארגז הכלים הדרוש על מנת לעבור משוכה זו בהצלחה ולהשיב לעצמם את השליטה ותחושת המסוגלות.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה