תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר גליה אנקורי – הדרכת הורים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ההורות בימינו:
אורח החיים המודרני מציב אתגרים לא פשוטים לכל אחד ואחת מאתנו. קצב החיים המהיר בסביבה המשתנה באופן תדיר, שינויים טכנולוגיים, כלכליים וחברתיים – כל אלה הופכים את היומיום להתמודדות בלתי- פוסקת, שעשויה להרגיש לעתים קרובות כמו זירת קרב באינספור חזיתות. בתוך הקלחת הזו עדיין מתקיימות דרישות ומשימות קדומות יותר, שתמיד היוו חלק משמעותי מקיומנו, ובכלל זה ניתן למנות את ההורות.

בחברות מסורתיות ההורים התמודדו עם משימת ההורות כחלק מקהילה תומכת. רזי החינוך וגידול הילדים עברו מדור לדור. לא כך הדבר היום. רובנו מתמודדים עם קשיים ואתגרים שונים לגמרי מאלו שהיו מנת חלקם של הורינו. גם ילדינו חווים ילדות אחרת מזו שהייתה לנו. מושגי המשחק, הלמידה והאינטראקציות החברתיות לא דומים כלל לעולם שהכרנו לפני עשור אחד או שניים. התמורות הרבות שחלות במערכת החינוך, כניסתן של טכנולוגיות המידע המהיר והרשתות החברתיות לחיינו, מעשירות את חיינו, אך מייצרות גם פערי דורות. הורים בימינו שואלים את עצמם שאלות רבות: מהי הדרך הנכונה להציב גבולות לילדים? מה ההבדל בין סמכות לנוקשות? כיצד ניתן להתקרב ולהיות מעורב בעולמו של הילד, אך עדיין לאפשר לו לשמור על אוטונומיה ומרחב אישי? כיצד לנהוג מול חיכוכים בין אחים? הורים דנים בנושאים אלה עם חברים ובני משפחה ונעזרים בהם רבות. עם זאת, לעתים יש רצון וצורך להתייעץ גם עם גורם מקצועי.

מהי הדרכת הורים?
הדרכת הורים היא כלי טיפולי, המציב במרכז את ההורות עצמה. בסביבה חופשית, תומכת ומקבלת, ללא שיפוט, זוכים ההורים להזדמנות להתבונן על עצמם ועל ילדיהם, ולהגיע להבנת האתגרים העומדים בפניהם. בליווי המטפל/ת, יכולים ההורים להגיע לתובנות חדשות, שמאירות את הקשר עם ילדיהם באור שונה
ולעתים מפתיע, ומאפשרות להם לחשוב כיצד היו רוצים לעצב את ההורות שלהם ולהגביר את ההרמוניה בינם לבין ילדיהם וגם בינם לבין עצמם.
הורים רבים זקוקים גם לכלים מעשיים, אותם יוכלו ליישם במצבים מאתגרים בהם הם נתקלים בחיי היומיום. אחד הנושאים המדוברים ביותר בתחום ההורות בימינו הוא נושא הסמכות. חוקרים ומטפלים רבים מסכימים כי הגישה הסמכותנית על ברכיה התחנכו הורים רבים, לא מתאימה למציאות הנוכחית. עם זאת, הורים הניצבים מול שבירת הסמכויות המאפיינת את ימינו, חווים לעתים קרובות חוסר אונים. בעשורים האחרונים התפתחו שיטות עבודה שונות בתחום הסמכות ההורית. אני מוצאת ב”מודל הסמכות השלימה” של טבעון גישה שעוזרת מאוד להורים לקבל החלטות נבונות, הומניסטיות וברורות במצבים מאתגרים. גישה זו מתאימה מניסיוני למרבית המשפחות, וככל שהאתגרים קשים יותר, יעילותה בולטת יותר. בסדנאות “אוצרי”, המיועדות לילדים עם ADD/ ADHD והוריהם, אנו מיישמים את מודל הסמכות השלימה.

הדרכת הורים במסגרת סדנאות “אוצרי”:
בסדנאות “אוצרי” ילדים עם ADD/ADHD פוגשים ילדים המתמודדים עם אתגרים דומים וביחד לומדים כלים המסייעים להם להתמודד עם האתגרים המיוחדים בהם הם נתקלים: ויסות רגשי, כישורים חברתיים, דימוי עצמי ועוד. בסדנאות “אוצרי” ההורים משתתפים יחד עם הילדים. יש פעילויות רבות המתקיימות בצוות “הורה-ילד”, בהן הדגש הוא על חיזוק הקשר בין הילד להורה ועל היענות הילד לסמכות ההורה. בנוסף מתקיימים מעגלי למידה ושיחה להורים בלבד. במפגשים אלו מתקיימת הדרכת ההורים באופן קבוצתי, דבר המספק תחושת שייכות ומאפשר להורים להתייעץ לא רק עם אנשי מקצוע, אלא גם עם הורים המתמודדים עם אתגרים דומים לשלהם. ההדרכה מתקיימת במקביל ולסירוגין עם הפעילויות המשותפות לילד ולהורה, דבר המאפשר התבוננות על מצבים המתרחשים בסדנה עצמה, הבנה שלהם ולעתים קרובות גם הזדמנות לעצור בעת משבר ולשנות את כיוונו לחיוב.

כאשר התחילו יוני ואביו רן (שמות בדויים) להשתתף בסדנאות “אוצרי” הם הגדירו מספר מטרות. יוני המאובחן עם ADHD רצה לחזק את הביטחון העצמי שלו ולשפר את היחסים עם חברים. רן העובד שעות ארוכות וממעט לבלות עם יוני, סיפר כי הוא מתקשה להציב ליוני גבולות. “כל דבר קטן הופך למריבה, פיצוץ”, הוא אמר. במהלך הסדנה הם קיבלו את ההזדמנות לזמן איכות ייחודי רק להם ונבנתה ביניהם תקשורת יעילה ונעימה יותר. באחת הפעילויות בסדנה, יצאה קבוצת הילדים וההורים לחפש מטמון בשעות הערב. המסלול סומן על ידי מקלות זוהרים בצבעים שונים (סטיקלייטים). לאחר שהקבוצה התקדמה לתחנה הראשונה, הסתבר שיוני אוסף את ה”סטיקלייטים” בכוונה לקחת אותם לביתו, ומסרב לחלוק אותם עם שאר ילדי הקבוצה. קמה מהומה והמשחק המקורי נשכח. כעת כל הילדים היו עסוקים במאבק על ה”סטיקלייטים”. יוני לא הבין מה הבעיה. הרעיון לאסוף את מקלות הפלסטיק הזוהרים היה שלו ולכן הוא זה שייקח אותם הביתה. היתה לו תוכנית לבנות מהם רובוט מיד בהגיעו לביתו והוא לא היה מוכן לוותר אפילו על מקלון אחד.

רן הרגיש מאוד לא נעים מול הילדים וההורים האחרים. הוא לא הצליח להבין מדוע יוני לא מוכן לנהל משא ומתן ולהתפשר. הגיעו הדברים לכדי כך שיוני טיפס על עץ סמוך וסירב לרדת ממנו ושאר הילדים עמדו תחת העץ, התווכחו וצעקו על יוני. מצבים מסוג זה אופייניים לחלק מהילדים המתמודדים עם אתגרי קשב וריכוז. כאשר המצב מתרחש בבית הספר, להורה יש יכולת מועטה לעזור לילד. הוא בדרך כלל מוזעק לבית הספר או מקבל דיווח בדיעבד ונותר להתמודד עם ההשלכות של האירוע על יחסיו החברתיים של הילד ועל הדימוי העצמי שלו. כאשר מצבים אלו מתרחשים בסוף השבוע או אחר הצהרים ואחד ההורים נוכח, הוא חווה בדרך כלל את אותה מבוכה שחווה רן, תחושת חוסר אונים הגורמת לו בדרך כלל לנסות לסיים את האירוע בהקדם האפשרי, לעתים באמצעות איומים ועונשים.

כאשר המצב מתרחש במהלך סדנה בה הילדים וההורים מתמודדים עם קשיים דומים ויכולים לגלות הבנה ולעזור אלו לאלו יש לילד ולהורה הזדמנות לתרגל דרכי התמודדות אחרות. בהתייעצות עם מנחי הקבוצה, התיישבו המשתתפים בקרבת העץ עליו ישב יוני בשני מעגלים נפרדים. מעגל הורים ומעגל ילדים. מעגל ההורים קיבל משימה לתמוך ברן ולעזור לו לבחון דרכים שונות בהן הוא יכול לגשת אל יוני ולעזור לו לקבל החלטה שתאפשר את המשך הפעילות, תוך חיזוק הביטחון שלו והקשר שלו עם שאר הקבוצה. הילדים במקביל הונחו להביא דוגמאות בהן היו הם במצב דומה לזה של יוני ואיך הם התמודדו. במעגל הילדים התרחש תהליך מעניין שיוני הקשיב לו קשב רב. כאן אתמקד בתהליך במעגל ההורים.

בתחילת התהליך הוגדר המשך שלו בכדי שניתן יהיה להמשיך במשימת חיפוש המטמון ולא ייווצר מצב בו יוני מעכב את כל הקבוצה. ההורים התבקשו לייצג עמדות שונות להתמודדות עם סוגיה כזו (אשכולות שונים לפי גישת הסמכות השלימה). רן קיבל מההורים אמפתיה ותמיכה, וכן רעיונות להתמודדות עם המצב. לאחר התייעצות קצרה הוחלט ששאר ההורים והילדים ימשיכו בפעילות המתוכננת, בעוד שרן ידבר עם יוני ויציע לו מספר פתרונות אפשריים. רן החליט לומר ליוני שהוא יכול לבחור לוותר על הפעילות וכך לא להתחלק במטמון הצפוי עם שאר הילדים, או לגשת לילדים ומיוזמתו לחלק להם ביניהם את הסטיקלייטים. יוני שנרגע בינתיים הציע הצעה שלישית, שהוא יבוא לקבוצה עם הסטיקלייטים ויציע לכולם לבנות איתו יחד את הרובוט. כאשר הרובוט היה מוכן, מרבית המקלות הזוהרים איבדו מזמן את צבעם הזוהר, אך גם אלמלא כבו, נראה כי הילדים שנהנו מתהליך הבנייה, איבדו עניין בשאלה הגורלית “מי ייקח את הסטיקלייטים הביתה?”

גם אנחנו כצוות למדנו מהמשבר. הבנו שסימון המסלול בדבר כה מוערך כמו הסטיקלייטים ללא הבהרה מראש של החוקים בנוגע לאיסופם היה טעות. בסדנה הבאה הובהרו הכללים בנושא מראש. למותר לציין כי לא חסרו משברים בנושאים אחרים, וטוב שכך…

משברים כאלה הם שמאפשרים לנו לקיים הדרכת ההורים בזמן אמת!

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה