תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר ינקו מיכאל – טיפול בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז
מבין ההפרעות ההתפתחותיות המוכרות בקרב ילדים ונוער, הפרעת קשב וריכוז זוכה להכי הרבה תשומת לב ומודעות בשנים האחרונות. ניתן להסביר את העניין ההולך וגובר בהפרעה בטרנדים עכשוויים השמים דגש על תשומת לב לקשיים ולמצוקות של הילד במערכת החינוך, על גישה סלחנית (ואולי אף מכפרת במובנים מסוימים) כלפי ילדים מתקשים ופרסום הולך וגובר של מקרים בהם מפורסמים משתפים את הציבור בחוויותיהם שלהם כמתמודדים עם ההפרעה. אך מעל לכל, הסיבה העיקרית לזרקור המופנה אל ההפרעה היא העובדה שמדובר בהפרעה השכיחה ביותר בקרב ילדים בגילאי בית הספר היסודי (5%- 10% מהילדים, לפי חלק מההערכות). כמעט כל מורה והורה מכיר תלמיד הסובל מהפרעת קשב וריכוז, אם לא בכיתה שלו אז בכיתה המקבילה. לפני שנדון בדרכי הטיפול בהפרעה, שווה להתעכב על השאלה- מה בעצם נפגע בהפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז לא פוגעת ביכולת אחת, אלא בשורה של תפקודים ספציפיים שיחד מרכיבים את המונח “קשב וריכוז”. אלה כוללים בראש ובראשונה את היכולת להתמקד בגירוי או פעילות כלשהי לאורך זמן, ובנוסף את הנטייה המוגברת להסחת דעת, קושי בביצוע מקביל של כמה מטלות בו זמנית, קושי במעברים (בין שיעורים או ממטלה אחת לאחרת) וכד’. בנוסף הסובלים מההפרעה מאופיינים לרוב גם בהתנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית.

היכולות הפגועות משפיעות על האדם הסובל מההפרעה בעיקר בתחום הלימודי (ולכן אין זה מפתיע שההפרעה מאובחנת לרוב בשנות בית הספר היסודי או לקראת סוף גן חובה, כאשר היומיום של הילד הופך לכזה הדורש ממנו לשבת יותר ולהקשיב), אך לא בכך מסתכמות השלכות ההפרעה: לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז יש בדרך כלל היסטוריה ארוכה וכאובה של כישלונות לימודיים. הוריהם, מוריהם ושאר המבוגרים בסביבתם עלולים לשדר להם כי הם מעייפים, מתישים או מאכזבים. כאשר ילדים אלה משווים עצמם לבני כיתתם מבחינת הישגים ויכולת התארגנות בלימודים, הם עלולים לחוות תחושת נחיתות מתסכלת. כל אלה עלולים להביא ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז למצוקה רגשית מכאיבה ולפגיעה קשה בדימוי העצמי שלהם. עבור חלקם, חוויית ההתמודדות של הסביבה עם ההפרעה שלהם מכתיבה וצובעת את כלל חוויית הלמידה ומשפיעה על בחירותיהם העתידיות. לאור השלכות חמורות אלה, נשאלת השאלה- מה ניתן לעשות?

טיפול בהפרעת קשב וריכוז
ד”ר מיכאל ינקו סבור כי הטיפול בהפרעת קשב וריכוז צריך לכלול התייחסות לכמה מרכיבים, בהתאם לתמונה אותה מציג הילד הסובל מההפרעה. חשוב שהטיפול יכלול התייחסות לקשיים הסובייקטיביים שהילדים חווים, אם זה מול כשלונות בבית הספר או מול תגובתם של ההורים והמורים. הדרכת הורים לגבי ההתמודדות עם ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז היא לעתים קרובות מפתח משמעותי לשיפור ההתמודדות עם ההפרעה, והיא מביאה עמה הקלה הן לילד והן להוריו. עבור הילדים, הדיבור על ההפרעה כעל ישות מוכרת ומוגדרת, שאינה הופכת אותם עצמם לכישלון או לאכזבה אלא פשוט מכבידה עליהם בניסיון לבטא את יכולותיהם, היא אלמנט משמעותי במיוחד בטיפול. מעבר לרכיבים הרגשיים, ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז יכולים להפיק תועלת רבה משימוש בכלים קוגניטיביים והתנהגותיים לשיפור ההתארגנות וההתגייסות ללמידה. כמובן שבמקביל להתערבויות אלה, ד”ר ינקו מזכיר כי יש סימפטומים שנדרש טיפול תרופתי מתאים על מנת להקל עליהם. בקלינקיה שלו, ד”ר ינקו לא “מרפא” הפרעת קשב וריכוז (לצערנו, אין החלמה ממצבים נוירו-התפתחותיים כגון זה), אך הוא כן מעניק לפונים אליו את הכלים והליווי הנדרשים על מנת לוודא שההפרעה לא תפריע להם להגשים את שאיפותיהם ולקחת שליטה בחייהם.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה