תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר מיכאל ינקו – טיפול רגשי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול רגשי הוא שיטת טיפול אשר מתמקדת בקשרים מנטליים-פסיכולוגים של האדם. מלבד ביצוע פעולות רציונליות, ישנה השפעה אמוציונאלית רבה על פעילות האדם.

משהו מציק לילד, אבל ההורים לא יודעים מהו. שואלים את הילד, בודקים, מבררים, מנסים אך לא מצליחים. תסריט זה מוכר למטפלים רבים בתחום זה.

לרוב, החברה הכללית מתקשה בהגדרה והבעה של הרגשות שמפריעים לחיי היומיום. מבוגרים מסוגלים יותר טוב להביע את הרגשות הללו ולמקד אותן. בעולם הילדים, אף קשה יותר להגדיר את הרגש הספציפי. הילדים יכולים, אפילו, להתכחש לאותו הרגש או להציב מחסום רגשי בפני הסובבים אותם.

קשיים רגשיים מתפתחים בהתאם למספר גורמים, אשר בשילוב שלהם או כל אחד בפני עצמו, מסוגלים להביא להופעת הפרעה. קשיים רגשיים יכולים לבוא כביטויים של עצבות, דיכאון, לחץ מתמיד, חוסר שקט, מעבר קיצוני בין התנהגויות, בלבול, התנגדות ומרדנות, אלימות מילולית או פיזית, חסימה ואדישות כלפי החברה או המשפחה, פחד ועוד.

ישנו הבדל מהותי בין קשיים לימודיים כגון קושי בקריאה, איסוף מידע, הבעת מידע או התקדמות בשיעורים. כל אלו, ניתנים לאבחון על ידי שיטות מדעיות כגון שאלונים, מטפלים או מבחנים ממוחשבים מיוחדים. חלק עיקרי מהאבחון, מתבסס על כך שמידע מסוים מגיע אל המוח, המוח קולט ומעבד את המידע. לאחר מכן, ניתן לאבחן ולדעת האם המידע נקלט וכיצד, מידת יכולת הביטוי שלו וכו’. מנגד, רגש זהו לא מידע, אלא יכולת רגשית של האדם. לכל אדם יש אישיות, נפש ואגו משלו. האנשים דומים בחלק מהנקודות ומאוד שונים באחרות. לא ניתן “להכניס” רגש אל האדם ולראות מה יוצא. הרגש מגיע מתוך האדם, מתבטא בדרכים שונים ומשפיע בצורות שונות.

לכן, המטפלים פיתחו שיטות מיוחדות, אשר פותחו כחלק מרעיון הטיפול הרגשי, על מנת להגיע אל אותן הרגשות שמפריעות לילדים, אולי אפילו גם להורים. אל אף שלפעמים מותחת ביקורת שלפעמים מגיע כדרך של זלזול, המטפלים מצליחים להיכנס אל עולמם של הילדים בדרכי משחק, ציור, מוסיקה, תיאטרון, יצירה, דיבור ועוד. הנקודה המעניינת בכל העניין, היא שלפעמים, אותם המבקרים, הם ההורים שלא הצליחו להיכנס לעולמם הפרטי של ילדם. 

הילדים בונים לעצמם “עולם פרטי”, אשר ניתן לבטא אותו, בחלקו, על ידי האמצעים השונים. את רגש העצבות, הדיכאון, הלחץ או הקיצוניות שהילד מרגיש, הוא מסוגל לבטא בציור, במוסיקה, בתיאטרון או ביצירה. זהו עולם “פרטי” משותף אשר המטפל והילד בונים ביחד. בסביבה זו, הילד מרגיש נעים, נוח ורגוע, לחשוף את הרגש ובכך נפתח ערוץ תקשורת שמבוסס על אמינות בין הצדדים.

המקורות להיווצרות קשיים רגשיים הם מגוונים ומתפתחים משלל גורמים. אלו יכולים להיווצר אצל הילד, כתוצאה מהשפעה עצמית-אישית שלו על עצמו, או כתוצאה מהשפעה מודעת של ההורה על הילד, או אפילו כתוצאה מהשפעה בלתי מודעת של ההורה או המורה על הילד. הילדים קולטים מגוון אדיר של רגשות לאורך שנות הילדות, חלקם של הרגשות נקלטים וחלקם לא. מתוך אלו שנקלטו, אין אנו יודעים להגיד בוודאות איך הם ישפיעו ומתי יבואו לידי ביטוי.

תהליך הטיפול הרגשי הוא לפעמים ארוך מעט. ישנה חשיבות מכרעת למעורבות ההורים בטיפול. ההורים הם לפעמים גם הצד שיוצר את הקשיים, אל אף שאין בכוונתם ליצור אותם.

ד”ר מיכאל ינקו הוא פסיכיאטר מומחה, אשר עובד ביחידת הילדים והנוער במרכז לבריאות הנפש תל אביב יפו. אתם מוזמנים להגיע לפגישת ייעוץ עם ד”ר ינקו ולהתחיל תהליך טיפול איכותי. כהורים, לא פשוט להתמודד עם הילדים, כך שבטוח שקשה אף יותר להתמודד לבד עם דילמות של קשיים רגשיים. השקיעו בילדיכם, תעצבו את עולמו בצורה נכונה ותנו לו לפרוח לבד.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה