תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר משה אלבאום – טיפים להורים לילדים דיסלקטיים (המתקשים בתהליכי קריאה)

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפים להורים לילדים דיסלקטיים (המתקשים בתהליכי קריאה)

 

1. האם הילד דיסלקטי ? האם ילדך מתקשה באחד או יותר מהנושאים הבאים, מאוד יכול להיות שהוא לא דיסלקטי בכלל, אלה סובל מסימפטומים דיסלקטיים שניתן להתגבר עליהם די בקלות:

מתקשה בתהליך הקריאה

קורא לאט

אם הוא מרגיש שהקריאה מעייפת

אם הוא מתקשה לעקוב אחר מילים ארוכות

אם הוא צריך לקרא מספר פעמים על מנת להבין את החומר

אם הוא מתקשה לזכור את מה שקרא

אם הוא בורח מהשורה בה קורא

אם הוא מתלונן על עייפות בעיניים או על כאבי ראש בזמן או לאחר הקריאה

אינו אוהב לקרא (לרוב יטען שהחומר משעמם)

 

2. במידה וילדך מתקשה באחד או יותר מהנושאים הנ”ל, חשוב מאוד לבדוק את תפקודי שרירי עיניו. אם אחד או יותר מתנועות העיניים האמורות לפעול נכון, בקלות ובמדויק אינם מתבצעים כך, כשהתנועות הנבדקות הן: קו אופקי, קו מעגלי, קו אנכי, יכולת ההתכנסות, יכול להיות שמצאת את הגורם המרכזי לסימפטומים הדיסלקטיים. התרגול יכול לשנות את המצב.

 

3. אם אחד ההורים או הסבים מאובחן כדיסלקטי, וילדך אובחן כדיסלקטי על רקע גנטי, חשוב שתדע שגם במקרה הזה ניתן לשנות את המצב די בקלות. גם את מצבך או של הסבא ניתן לתקן באמצעות תרגול.

 

4. קשיי קריאה ניתנים לשינוי באמצעות תרגול נכון. רק במקרים נדירים הקושי אינו ניתן לשינוי ולתיקון.

 

5. ילדים ומבוגרים הסובלים מקשיים מוטוריים בשרירי העיניים (המאובחנים לרוב בטעות כדיסלקטיים) אינם אוהבים לקרא ויכולים לנסות הכול על מנת להתנגד או להימנע מכך. היה סבלני איתם כי לרוב ישנו קושי מוטורי אמיתי בשרירי העיניים הגורם לבעיה. הקושי המוטורי יכול לעצבן לייצר תסכול רב או לעייף ביותר את ילדך. הילד אינו מתלונן סתם.

 

6. כשישנו קושי, ככל שהילד מוכשר יותר, כך התנגדותו לתהליך הקריאה יכול להתחזק. כשילדים או נערים מוכשרים, משתדלים לברוח או להימנע מקריאה, לרוב הבסיס של הקושי הוא שרירי העיניים וניתן באמצעות תרגול לשנותו.

 

7. חשוב ביותר לדעת, “כל 500 הילדים והמבוגרים שהגיעו אלי לאבחון לאחר שאובחנו כדיסלקטים על ידי המערכת החינוכית והפסיכולוגית, פתרו את בעיית הקריאה שלהם”

משמעות הממצא הזה היא שבכלל לא בטוח שדיסלקציה אכן קיימת. ללא ספק סימפטומים דיסלקטיים קיימים, כי קשיי קריאה אכן קיימים, אך לדעתי בשום אופן אין זה מצביע על כך שקיימת בעיה מוחית המונעת את תהליך הקריאה (כפי שמשוכנעים אלו הטוענים שדיסלקציה קיימת). 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה