תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר קשב – פנינה מאור – טיפול בלקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אם מורה מגיע ואומר שלילד יש בעיה, זה הזמן לקחת את הדברים לתשומת הלב ולבדוק. בדיקה בזמן וטיפול בזמן יכולים לחסוך מבחינה רגשית, נפשית, חברתית, התנהגותית וגם כלכלית..”

פנינה מאור – מנהלת מרכז ד”ר קשב, המרכז להפרעות קשב ותפקודי למידה.
מאבחנת דידקטית ומורה לחינוך מיוחד, המתמחית בהפרעות קשב ולקויות למידה

 רקע כללי:

פנינה מאור הינה בעלת תואר שני בחינוך מיוחד ומאבחנת דידקטית לאנשים עם לקויות למידה במכללת אורנים ובחסות של משרד החינוך. ואולם, פנינה היא בראש ובראשונה מורה. מורה מחנכת ומקצועיות במסגרת החינוך מיוחד, כשהתמחותה היא בתחום לקויות השפה והפרעות קשב וריכוז .(ADHD/ADD) פנינה מאור מדריכה ומרצה בכל הקשור בהפרעות הקשב הריכוז, ולקויות הלמידה, והשפעותיהן של ההפרעות הללו הן על הלוקים בהן, והן על בני המשפחה ושאר הסובבים אותם, בכל הביטי החיים. בנוסף, עוסקת פנינה בהדרכה משולבת של בני המשפחה והמסגרות החינוכיות של הילדים הלוקים בהפרעות הללו, במטרה להוות עוגן ומשענת של תמיכה ועידוד, לילדים בעלי הפרעות קשב והריכוז, על מנת שאמצעי הטיפול בילדים הללו יהיו יעילים באופן אופטימאלי. שיתוף פעולה מלא ותמיכה כוללת ומתואמת של כל הגורמים הסובבים את הילד, הינם תנאי הכרחי להגשמת המטרה, ותפקידה של פנינה הוא להדריך ולגשר בין כל הגורמים הללו. פנינה משמשת גם כיועצת מומחית בפורום תמיכה ADHD בפורטל תפוז אנשים.

לקויות למידה:

עד לפני עשורים מעטים, ילדים אשר התקשו בקריאה וכתיבה ושאר מיומנויות יחסית ליתר בני שכבת גילם נחשבו לעצלנים במקרה הטוב, או טיפשים במקרה הרע. היו לכך השלכות הרסניות על הילדים הללו, אשר נשאו עימם את התווית הזו לכל מקום, וההשלכות היו בכל הביטי החיים החל מהנידוי החברתי וכלה במשפחה אשר לא פעם ראתה בילד כמעין כבשה שחורה. לא מדובר כאן בעניין של רוע אלא של בורות לשמה. והבורות בכל הנושא הייתה עצומה. דורות לא מעטים של ילדים צמחו אל תוך דימוי עצמי נמוך, מאמינים באמונה שלמה כי רמת המשכל שלהם אכן נמוכה מיתר האוכלוסייה, ולא מעט מהם נשרו ממסגרת הלימודים, הרבה בטרם הזמן, וגם אלו שהצליחו לשרוד, לא מימשו את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם. מעטים מאוד הם אלו אשר הצליחו להגשים את עצמם, למרות לקויות הלמידה שלהם, באותם הזמנים. לקויות למידה הינן למעשה קשת רחבה של כשלים על רקע נוירולוגי, הגורמים לפגיעה ביכולת האקדמית או התפקודית של הלוקה בהם, כאשר בשל הלקויות הללו, האדם הלוקה בהם אינו מצליח לממש את מלוא היכולות הגלומות בו, יחסית לרמת משכלו, השכלתו ושכבת גילו. ישנם אנשי מקצוע המכלילים בקטגוריות לקויות הלמידה את הדיסלקציה, דיסגרפיה והדיסקלקוליה בלבד, ואילו אנשי מקצוע אחרים כוללים גם מיומנויות נוספות כמו לקויות למידה לא מילוליות, לקויות שפתיות, והפרעות קשב וריכוז והיפר אקטיביות. בהתאם למחקרים כיום בתחום, לקויות הלמידה נובעות מגורמים נוירו התפתחותיים, ואין לגורמים הסביבתיים קשר סיבתי, ואולם הם עשויים, בנסיבות מסוימות להעצים או למתן את התופעה. בשל היותן של הלקויות מולדות, הן מובילות את האדם לכל אורך חייו ואין אפשרות להירפא מהן אלא למצוא דרכים על מנת לעקוף אותן ולהצליח לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום באנשים הלוקים בהן.

 לקויות למידה: אבחון וטיפול באמצעות ד”ר קשב

פנינה מאור,(M.A.) מנהלת המכון בעלת תואר שני בחינוך מיוחד, הינה מאבחנת דידקטית, מרצה ומדריכה בטיפול בהפרעות קשב, ובלקויות שפה ותקשורת, בעלת ידע וניסיון עתיר שנים בתחום. האמצעי הראשון לאיתור לקויות הלמידה בהתאם לד”ר קשב הוא ההכרה כי קיימת בעיה. על מנת לאבחן את הבעיה יש להיעזר בשלבים הבאים: בשלב הראשון יש לערוך תצפיות על הילד במצבים שונים בו הוא נמצא כמו שינה, התעוררות, אכילה, בית ספר, חברים וכדומה. את התצפיות יש לערוך במשך כשמונה ימים. בשלב הבא יש לפנות אל רופא הילדים על מנת לבצע בדיקות קליניות רפואיות, ובנוסף בדיקות ראייה, מיקוד ראיה ושמיעה, על מנת לשלול כל תסמין קליני העשוי להיות מקור הבעיה של לקות הלמידה. השלב השלישי הוא שלב המבדקים הפסיכו דידקטיים המבוצעים גם דרך מכון ד”ר קשב, הכוללים בדיקה קלינית, דידקטית ורגשית של הילד. כמו כן, יש לבצע במקביל בדיקה קלינית באמצעות רופא נוירולוג או פסיכיאטר, אשר יבחן את תפקודו הקליני של הילד ויבצע מבדק ממוחשב, שהמוכר שבהם מכונה מבחן TOVA, על מנת להוות מדד נוסף, וגם על מנת לבחון את יעילות הטיפול התרופתי. הטיפול באמצעות ד”ר קשב מורכב מטיפול פרטני, הדרכת ההורים ובני המשפחה, והדרכת הצוות החינוכי במסגרת החינוכית בה הילד לומד. השילוב של הדרכת כל הגורמים הם תנאי הכרחי על מנת להוות סביבה תומכת המותאמת לצרכיו הייחודיים של הילד, כאשר שיתוף הפעולה בין כל הגורמים יסייע להביא לשינוי האווירה הלימודית, החברתית והרגשית של הילד, על מנת להעניק לו את הכלים להתמודד עם הלקות , לעקוף את הבעיה, ולהצליח לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בו. 

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה