תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר קשב – פנינה מאור – טיפול רגשי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

” הדרכה להורים, לילד ולמורה הוא משהו חיוני. היא כלי גדול שיכול לפתור חלק ניכר מהקשיים העכשוויים והעתידיים. עד כה, עוד לא נתקלתי במורה שסירב לקבל הדרכה להתמודדות נכונה עם הפרעות קשב בכיתה.

פנינה מאור – מנהלת מרכז ד”ר קשב, המרכז להפרעות קשב ותפקודי למידה.
מאבחנת דידקטית ומורה לחינוך מיוחד, המתמחית בהפרעות קשב ולקויות למידה

רקע כללי:

פנינה מאור (M.A)הינה בוגרת תואר שני ותחום התמחותה הוא החינוך מיוחד ואבחון דידקטי ללקויות למידה בחסות משרד החינוך במכללת אורנים. פנינה מאור רכשה את השכלתה באוניברסיטת חיפה, ואולם את הניסיון והידע העתיר היא רכשה במסגרת עבודתה כמורה מחנכת ומקצועית, בהפרעות קשב, ריכוז ולקויות השפה בתחום החינוך המיוחד, והן כמורה נודדת לתלמידים משולבים.פנינה נוהגת להדריך ולהרצות בכל הקשור לתחום הפרעות הקשב והריכוז, וההשלכות של הלקויות הללו על בעלי הלקויות והסובבים אותם בכל הביטי החיים. בנוסף, פנינה מהווה כחוט מקשר בין הילד הלוקה, בני משפחתו והמסגרת החינוכית בה נמצא הילד, והדרכתם, על מנת להפוך את המסגרות הללו לסביבה תומכת, אשר תעניק לילד את ההזדמנות לרכוש את הכלים על מנת לעקוף את מגבלת הלקות, לממש את הפוטנציאל הגלום בו באופן אופטימאלי, ולשוב ולהאמין בעצמו ויכולותיו. פנינה משמשת גם כיועצת מומחית בפורום תמיכה ADHD בפורטל תפוז אנשים.

טיפול רגשי:

לקויות למידה הינו מכלול של לקויות הנובעות על רקע נוירולוגי, וגורמות להפרעה ביכולתו האקדמית והתפקודית של אדם, כאשר בעקבות הלקויות הללו נמנעת מהאדם היכולת לממש את יכולותיו בהתאם לרמת משכלו, השכלתו ושכבת בני גילו. ישנם קשיים הנובעים באופן ישיר מן הלקויות כמו דיסלקציה או חוסר היכולת להתרכז, וקיימת גם הפגיעה המשנית הבאה לידי ביטוי בהיבט הרגשי, והיא תוצר הנובע מהאופן בו הסביבה מגיבה לקשיים הישירים שהלקויות גורמות. לקויות הלמידה גורמות לא פעם לבלבול רב הן בקרב הלוקים בהן, והן בקרב הסובבים אותם, מהסיבה שבנסיבות מאוד מסוימות הן מגבילות את הלוקים בהן מלבטא את יכולותיהם, עד כי לסובבים וללוקים נדמה כי מדובר ברמת משכל נמוכה, ובנסיבות אחרות לעומת זאת, בתחומים בהם אין הלקות באה לידי ביטוי, עשויים האנשים בעלי לקויות הלמידה לתפקד באופן שלעיתים יותיר את הסובבים פעורי פה, הכול כמובן בהתאם לרמת המשכל של בעלי הלקויות. התופעה גורמת לסובבים להאמין כי מדובר בעניין של עצלנות וחוסר מוטיבציה של לקוי הלמידה, עובדה הגורמת ללקוי הלמידה עצמו לחוש תסכול וירידה בביטחון והדימוי העצמיים. התחושות הללו הינן הרסניות בטווח הארוך. לרוב, הקשים הרגשיים צצים לראשונה בתקופת הילדות, והם נובעים בעקבות הקושי לעמוד בציפיות הלימודיות. בשלב ההתחלתי, הקשיים הרגשיים עשויים להתבטא בשינויים מצבי הרוח ולהחמיר בעקבות סביבה עוינת ללקותו של האדם. בנוסף, עלול להיווצר מעגל לולאתי אין סופי בהיבט הרגשי והתפקודי, כאשר הכישלון התפקודי יגרור השפעה רגשית שלילית אשר תגרור לכישלון נוסף וכן הלאה. 

טיפול רגשי: אבחון וטיפול באמצעות ד”ר קשב

במרכז להפרעות קשב ותפקודי למידה מאבחנים שלושאסטרטגיית התמודדותנפוצות אצל ילדים הלוקים הפרעות קשב, כאשר אחת מהן היא ההימנעות, המאופיינת בהכחשת הקושי. אסטרטגיה נוספת היא המודעות לקושי וההשלמה שמדובר בגורם עליון מחוץ לשליטו של בעל לקויות הלמידה. במצבים הללו מצד אחד הילד מודע למגבלותיו אך מנגד יימנע מלהתמודד עם מצבים היוצרים קושי הנובעים ממגבלותיו. האסטרטגיה השלישית היא ההתמודדות עד ליצירת השינוי. בנסיבות הללו בעלי הלקויות ינצלו מצד אחד את יתרונות התסמונת, ומנגד ייקצו משאבים על מנת לעקוף את הקושי ולהוכיח לעצמם ולסובבים אותם שהם מסוגלים. המטרה במרכז להפרעות הקשב ותפקודי הלמידה היא להביא את הילדים לאסטרטגיה השלישית של ההכרה במגבלות, ויכולת להתמודד עימן ללא חשש, תוך שימוש בכלים לעקיפת מגבלות הקושי של הלקויות. אסטרטגיות הטיפול של המכון בהנהלתה של פנינה הם בשלושה מישורים כאשר האחד הוא הטיפול הפרטני בבעיות הרגשיות ובקשיים הנובעים מהן כמו דימוי עצמי נמוך, נתק חברתי תקשורתי, קושי התנהגותי וכדומה. במקביל מתקיימות סדנאות הורים והדרכתם כיצד לחדור אל עולמו של הילד ולהתבונן במגבלותיו דרך עיניו שלו, ובאמצעות הכרת המגבלות של הילד לרכוש כלים על מנת לתמוך בילד בעל הלקויות ולהוות סביבה תומכת ומעודדת. המישור השלישי הוא הדרכת הצוות החינוכי בבית הספר, פריסת קשייו וצרכיו הייחודיים של הילד בפניהם, ובניית תוכנית שלבית על מנת להקנות לילד את הסביבה התומכת גם בהיבט הבית ספרי. מיעדיה של פנינה הוא להוות חוט מקשר בין כל הגורמים המחנכים הן בסביבה הביתית והן בסביבה הבית ספרית, על מנת ליצור שיתוף פעולה מושלם שיהווה עבור הילד מינוף להעלאת האמון המחודש שלו ביכולותיו עד למימוש אופטימאלי של היכולות הגלומות בו.  

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה