תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר רותי דקל – אבחון הפרעת קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

חשיבות אבחון הפרעת קשב וריכוז

על פי ד”ר רותי דקל וצוות המרכז הישראלי לאסטרטגיות למידה, הדבר החשוב ביותר שאבחון צריך לספק למאבחן ולמאובחן, הוא מידע מקיף ושלם ככל האפשר לגבי טיב הקשיים והיכולות שהמאובחן מפגין. לכן, לא ניתן להכריע לגבי קיומה של הפרעת קשב על פי מאפיין אחד שנבדק במבחן מסוים. מדוע? משום שהפרעת קשב אמנם פוגעת בתפקודי קשב, אך לתפקודים אלה מספר פנים, או יותר מדויק לומר- מספר ערוצים. ילד שיכולות הקשב השמיעתי שלו לקויות עשוי להראות תפקוד תקין לחלוטין במבחן שיבדוק את הקשב החזותי שלו. ייתכנו מצבים של ילדים שהפגיעה שהפרעת הקשב שלהם “יושבת” על האינטגרציה בין הערוץ החזותי והשמיעתי (ד”ר דקל מביאה דוגמא שכיחה למקרה זה: ילדים שמתקשים להקשיב ולכתוב בו זמנית). לכן, כאמור, חשוב שהאבחון ישרטט תמונה מורכבת ושלמה של תפקודו של המאובחן. כיצד, אם כן, מתבצע אבחון שכזה?

דבר ראשון- איסוף מידע ממגוון מקורות: להפרעת קשב וריכוז מאפיינים רבים שחשוב להתייחס אליהם, על מנת לבסס את ההשערה שמקור הקושי הוא הפרעת קשב וריכוז ולא משהו אחר:

– האחד הוא היותה של התסמונת מולדת. במסגרת האבחון יש לאסוף מידע מקיף (מההורים ומרופא הילדים) לגבי התפתחותו המוקדמת של הילד. מידע זה עשוי לכלול רמזים לקיומה של ההפרעה כבר בגיל הינקות: האם היה רגוע או עצבני, כיצד הסתגל לשגרה של שינה וערות, האם הרבה לבכות, האם התקשה בכל הקשור למזון וכיוב’. ילדים שבסופו של דבר מאובחנים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז- תמיד ניתן לראות לגביהם סימנים (גם אם קלים) לקיומו של קושי בתחום לפני גיל שבע.

– בנוסף, חשוב לשלול הסברים אפשריים אחרים לקושי שהילד מגלה. מה שנראה כמו בעיות קשב וריכוז עלול להיות תוצאה של בעיות ראייה (במיוחד מיקוד ראייה), שמיעה או חסכים תזונתיים.

– היבט נוסף שיש לקבל מידע לגביו הוא תפקוד בבית: האם הילד מתקשה גם בסביבה הביתית? האם גם בבית הוא מפגין היפראקטיביות, מתקשה להתמיד במשימות או לשבת וללמוד?

– בהמשך לנקודה הקודמת, חשוב להבחין בין הפרעת קשב לבין לקות למידה. שתי ההפרעות הן בעלות נטייה לקומורבידיות (כלומר, שכיח שהן “הולכות ביחד”), אבל לעתים, גם אם הילד סובל “רק” מלקות למידה, הוא יתקשה לעקוב בכיתה אחר המורה, ויתקשה להתפנות ללמידה לאור התסכול שיהיה מנת חלקו. אלה עלולים לייצר תמונה של קשיי קשב וריכוז.

– שוב, בהמשך לנקודה הקודמת- קשיים רגשיים ממגוון מקורות עלולים להכביד על תפקודו של הילד ועל יכולתו להתגייס ללמידה. האם הסימנים לקשיי קשב וריכוז החלו סמוך לאירוע משמעותי בחיי הילד (אבדן של אדם קרוב, גירושין, מחלה, קשיים חברתיים וכיוב’)? האם במקביל לקשיי הקשב הוא גם נראה מדוכדך ועצוב?

מבחן ממוחשב: לאחר שנשללו הסברים אלטרנטיביים, ניתן לבצע את אחד האבחונים הממוחשבים, ולנתח את תוצאותיהם אצל נוירולוג, פסיכיאטר או רופא התפתחותי. ד”ר דקל מדגישה- חשוב לזכור כי רק בעלי מקצוע אלה מוסמכים לקבוע את קיומה של הפרעת קשב וריכוז. גם בשלב זה נעשה איסוף מידע, ולרוב ההורים ו/או צוות המסגרת החינוכית מקבלים שאלונים למלא לגבי הילד ותפקודו. הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה ביצועית- כלומר היא פוגעת בביצועים של האדם במטלות הדורשות את יכולות הקשב והריכוז שלו. לכן, גם האבחון הממוחשב מתמקד בבחינת הביצוע של הילד במטלות שונות הדורשות יכולות אלה, והשוואת רמת התפקוד שלו במטלות לנורמה המצופה ממנו על פי גילו. לאחר מכן מבצע המאבחן אינטגרציה בין כל מקורות המידע שנבדקו, על מנת להגיע להחלטה האם הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה