תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר רותי דקל – הטיפול בריטלין

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ד”ר רותי דקל – המרכז הישראלי להפרעות למידה

ד”ר רותי דקל היא מומחית בתחום אסטרטגיות למידה, אבחון וטיפול בלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. בעבודתה, ד”ר דקל עוסקת בהוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול באנשים הסובלים מקשיי למידה , קשב וריכוז. את השכלתה רכשה ד”ר דקל במגוון מוסדות ודיסציפלינות. היא בעלת תואר ד”ר לפסיכולוגיה, תואר שני בחינוך מיוחד ולימודי אבחון דידקטי. במקביל לעבודתה הטיפולית, ד”ר דקל היא רכזת המגמה להכשרת מאבחנים דידקטיים ומורים להוראה מתקנת במכללת וינגייט, מרצה בתחום לקויות הלמידה והפרעות קשב במכללת לוינסקי לחינוך וכן בעלת ותק של מעל עשרים שנה בתפקידים שונים במערכת החינוך.

הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית, כרונית ומולדת, הפוגעת בתפקודי הקשב של האדם (יכול הריכוז לאורך זמן, יכולת מולטי- טסקינג, מעבר בין מטלות, נטייה למוסחות וכיוב’). בנוסף, ההפרעה מלווה לעתים קרובות בהתנהגויות היפראקטיביות ואימפולסיביות. בניגוד לדעה הרווחת, ההפרעה אינה רלוונטית רק לגילאי בית הספר, וגם מבוגרים סובלים ממנה (למרות שיש הבדלים במופע של ההפרעה בגילאים השונים). בכל גיל, בעלי הפרעת קשב וריכוז מועדים יותר מבני גילם שאינם סובלים מן ההפרעה לפיתוח תסכול, מצוקה רגשית ופגיעה בדימוי העצמי. נקודה זו הופכת את הטיפול בהפרעה לחשוב במיוחד וקריטי לרווחתו הנפשית ואיכות חייו של האדם הסובל מההפרעה.

ריטלין- טיפול תרופתי לקשיי קשב וריכוז

מהו הריטלין? הריטלין הוא חומר מעורר, הפועל להמרצת מערכות מוחיות הקשורות לדופאמין. הדופאמין הוא חומר כימי (נוירוטרנסמיטר) במערכת העצבים שפעילותו מעורבת במערכות שפעילותן התקינה מאפשרת שימוש ביכולות הקשב והריכוז. הריטלין הוא אולי התרופה המדוברת ביותר בתקשורת ובקרב ציבור התלמידים, ההורים והמורים בתקופתנו. בשיח בנושא ריטלין ניתן למצוא מגוון רחב של עמדות וגישות, חלקן מבוססות ומדויקות וחלקן הן בבחינת מידע חלקי או לא מדויק.
השימוש בריטלין נמצא בעליייה מתמדת בשנים האחרונות (ב-2011 נרשמה עלייה של כ-76% בשימוש בריטלין בישראל). ניתן לייחס עלייה זו למספר גורמים: עלייה במודעות להפרעת קשב וריכוז ולשיפור בעקבות הטיפול בריטלין, עלייה בשימוש בתרופה בקרב מבוגרים הסובלים מקשיי קשב וכן הסמכת רופאי משפחה ורופאי ילדים למתן התרופה. בנוסף, חלק מן העלייה קשור גם ב”מתן יתר”- על פי ההערכות הקיימות, כחמישית מהילדים המטופלים בריטלין אינם זקוקים באמת לתרופה, וניתן להסביר את הקשיים שלהם ע”י לקות למידה, קושי רגשי. חלק מהילדים אף רגישים לטיפול התרופתי ואינם יכולים לקבלו.

מי זקוק לריטלין? הריטלין מיועד לאנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, ברמה שמפריעה להם לתפקד בלימודים, בעבודה ובכל תחומי החיים כפי שמצופה מהם. אלה עשויים לכלול צעירים המתקשים ברכישת מיומנויות קריאה, בוגרים המתקשים לשמור על מקום עבודה, לנהוג בכביש בצורה נכונה ובטוחה,לנהל מערכות יחסים תקינות או לשמור על תפקוד הורי תקין. ד”ר דקל מדגישה- הגורם המרכזי בהחלטה אם ליטול או לא ליטול ריטלין היא מידת הנזק שבהפרעה: עד כמה הפרעת הקשב והריכוז פוגעת בתפקודו של האדם?

חשוב לזכור שהריטלין לא מביא ל”החלמה” מהפרעת הקשב, אלא מסייע לשפר את תפקודו של האדם הסובל מההפרעה ביומיום, תחת השפעתה של התרופה. לכן, אין לראות בריטלין טיפול בלעדי לקשיים, ואין להזניח עבודה ומאמץ להשלמת פערים בתחום הלימודי או מתן סיוע ותמיכה רגשית לילד, הנער או הבוגר הנוטל ריטלין.

חשוב: ריטלין אינו ממכר, אינו נספג בדם ואינו בעל השפעות שליליות ארוכות טווח. עם זאת, כן קיימות מספר תופעות לוואי לא רצויות, כגון תופעת ה”ריבאונד” (“תגובת נגד” של תחושת לחץ, דיכאון או החמרה בקשיי הקשב) הנמשכת כחצי שעה עד שעה לאחר תום השפעת התרופה. בכל מקרה, חשוב להקפיד ליטול את הריטלין בהתאם להנחיות הרופא המטפל.

אז מה הלאה? כאמור, הריטלין אינו מתאים לכל אחד שמפגין קשיי קשב וריכוז. לעתים האדם מתמודד עם ההפרעה בכוחות עצמו, לעתים טיפול אחר עשוי לעזור. ד”ר רותי דקל והמרכז הישראלי לאסטרטגיות למידה אמנם רואים בריטלין דרך טיפול אחת מבין כמה דרכים אפשריות, אך אין ספק שעבור אנשים הזקוקים לתרופה ויכולים ליטול אותה, היא מהווה שיפור משמעותי בהתמודדות עם קשיי הקשב והריכוז, ובאיכות החיים.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה