תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ד”ר רפי שטרייכר – הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אחת השאלות המובילות כיום היא מהם הגורמים להפרעות קשב וריכוז? זאת בשל המספר הגדל והולך של ילדים שסובלים מהבעיה. כיום ידוע שיש בעיות שהן נאורולוגיות. אך האם ישנן גם בעיות שהתפתחו כתוצאה מהסביבה? או האם בגלל שיש כיום מודעות רבה יותר לנושא חל גידול מאסיבי באבחונים? בדרך כלל התשובה היא שילוב של הכול יחדיו.

ד”ר רפאל שטרייכר הוא פסיכיאטר, מומחה בהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות במבוגרים, אך בעל ניסיון רב באבחון וטיפול גם בילדים שסובלים מהן. לדברי ד”ר שטרייכר, שהוא בעל קליניקה פרטית, רוב הפונים היום לקליניקה אכן מודעים לבעיה ששמה הפרעת קשב וריכוז. עם זאת, למרות שההורה יכול לציין שהגיע עם הילד בגלל הפרעת קשב וריכוז, מאוד חשוב לשלול בתהליך האבחון שלא מדובר בבעיה אחרת. להפרעות קשב וריכוז יש לעיתים תופעות חיצוניות כמו לבעיות אחרות, שיכולות להיות תוצר של גורמים אחרים.

הפרעות קשב וריכוז שנובעות מבעיות נאורולוגיות אינן ניתנות לפיתרון, אך חשוב לאבחן שהן אכן תוצאה של בעיה נאורולוגית, זאת בשל הטיפול המוצע. ישנם כיום טיפולים שיכולים לסייע ולהקל על הסובלים מבעיות נאורולוגיות. בעיה נאורולוגית מולדת יכולה להיות הפרעה במערכת התחושתית, כמו רמת רגישות תחושתית נמוכה. התפקוד הלקוי כתוצאה מכך יכול לבוא לידי ביטוי, בבעיה של חוסר התפתחות בכל מה שקשור לשילוב הפן התחושתי בחיי היום יום. 

יש הפרעות קשב וריכוז שנובעות מבעיות מוטוריות, ובהן ניתן לטפל, בריפוי ועיסוק למשל. בבעיות מוטוריות חשוב מאוד לטפל לפני הכניסה לבית הספר. למשל, אם יש לילד בעיה של טונוס שרירים והוא מתקשה בפעילות גופנית, רצוי לחזק אותו לפני הכניסה למערכת הבית ספרית, שבה הילד צריך להפגין חוזק גופני. ילדים חלשים הם מטרות ללעג של ילדים אחרים, וכדי שהילד לא יפתח בעיות רגשיות, כמו ביטחון עצמי נמוך, חובה שיגיע מוכן לבית הספר. כך, גם לגבי יכולת כתיבה – החזקת עיפרון, למשל ועוד. בכיתה אלף הילד חייב להשתמש בעיפרון לאורך כל יום הלימודים. אם הילד מתקשה בכך, הוא מפתח פער לימודי, שיכול גם הוא ליצור אחר כך בעיות רגשיות חמורות.

יש בעיות של קשב וריכוז שנובעות מבעיות רגשיות, וגם בהן ניתן לטפל, הן בטיפול פסיכולוגי והן בטיפולים אחרים, כמו טיפול ברכיבה על סוסים, טיפול בדרמה, בביליותרפיה ועוד. יש ילדים שמפתחים סימפטומים התנהגותיים כמו ילדים שסובלים מהפרעות קשב. למשל, הם בוהים בסביבה במקום להיות פעילים, ונראים כמנותקים ממנה. צורת התנהגות כזו לא תמיד היא תוצר של הפרעת קשב וריכוז. יש למשל אפשרות, שהילד חווה טראומה כל שהיא, שמפריעה לו להתרכז בלימודים. ילדים שחווים גירושים של ההורים, או פרידה ממישהו קרוב, יכולים להגיב כך.

הסובלים מהפרעות קשב וריכוז לוקים לא אחת בהפרעות קוגניטיביות, שבאות לידי ביטוי בתחום הלימודי, ויוצרות חסכים שמפריעים ללמידה. כך, למשל, ילדים שסובלים מדיסלקציה, שהיא חוסר יכולת להתודד עם עולם הקריאה והכתיבה, או דיסקלקוליה, שהיא חוסר יכולת להתמודד עם חשבון. כאשר הילד אינו מסוגל להתמודד עם כתיבה והוא צריך לעסוק בה כל היום בבית הספר, אז הוא מוגדר בתחילה כבעל הפרעת קשב וריכוז. בהמשך, לאחר האבחון, ניתן להתייחס רק לדיסלקציה עצמה. כך גם עם דיסקלקוליה, שיכולה ליצור בהמשך חרדה ממתמטיקה. כמובן שכאשר הילד מאובחן כמי שסובל מדיסקלקוליה, ניתן טיפול שאמור למנוע את התפתחות המתפוביה – החרדה ממתמטיקה.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה