תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

האם הדרכת הורים יכולה לסייע לילד בתחום החברתי?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

האם הדרכת הורים יכולה לסייע לילד בתחום החברתי?

אדם הוא יצור הוליסטי, כל דבר מחובר לכל דבר במערך הפנימי שלו. הצלחה או כישלון בתחום אחד משפיעים על תחומים אחרים. כך לגבי מבוגרים ועל אחת כמה וכמה לגבי ילדים. יתרה מכך, ילדים – ככל שיהיה צעירים יותר לא ידעו לווסת את תגובותיהם, עדיין יהיו בעלי התנהגות בוסרית בתיחום (מסגור) התחושות בכל נושא. הם מביאים את כל עולמם לכל מקום ולא פעם פורצות תגובות שונות במקומות שאינם מתאימים. לדוגמה, ריב עם חבר יכול לגרור התעמתות עם הורה לאחר שעות בית הספר, בוקר לא מוצלח בבית עלול לגרום לתגרה עם חבר לכיתה וכדומה.

אחד מהתפקידים של ההורים הוא ללמד את הילד לזהות מהיכן הוא פועל וללמד אותו לתמלל את תחושותיו. אמר מי שאמר כי כאשר הבסיס הוא טוב, קיים הכוח וקיימים הכלים להתמודד עם שאר המערכות האחרות בחיים. כאשר הבית מספק מערכת הגנה, בטחון, כר של אהבה ותמיכה לילד, הוא מוצא את הכוח להתמודדות עם שאר המצבים בחייו החברתיים ביתר קלות. אמירה זו נכונה בחלקה משום שלא אחת מתמודד הילד עם מצבים חברתיים שלא משקפים את המשפחתיות החמה בבית ועדיין נשאלת השאלה מה ניתן לעשות במקרה כגון זה.
הזהות החברתית מתגבשת עם השנים. כלל החוויות של ההורה כשהיה ילד נרשמות במאגר הזיכרונות הצפים כאשר ילדו מגיע הביתה גדוש בסיפורים ובחוויות שלו מהגן ומבית הספר. סיטואציות חברתיות חיוביות ושליליות שהיו להורה כילד משפיעות על האופן בו הוא מגיב מול מצבים המתוארים על ידי הילד שלו. ההורה מייעץ מתוך עולמו הפנימי וחוויותיו האישיות.
חשוב לזכור כי ההורה והילד אומנם שייכים לאותה המשפחה אך לכל אחד מהם עולם ומלואו עשיר ושונה של חוויות, נקודת מבט שונה על החיים ואופי אחר. אלה שני אנשים בעלי טמפרמנט שונה (גם אם הילד דומה להורה במובנים שונים, הוא עדיין אחר). לכן, חשוב לשמור על מרחב בחירה חופשי לילד, לתת לו עצות אך לא לכפות אותן ולא לערער את בטחונו האישי לגבי בחירותיו.

מתי הדרכת הורים נעשית חשובה?
כאשר מדובר בפעוט שאינו מסתדר עם ילד זה או אחר הפתרון אינו מאחר לבוא. ההורים מתערבים ולעתים פשוט מחליטים להפריד בין השניים ובזה תם הסיפור. המקרה מורכב יותר כאשר הילד מתבגר ובוחר חברים שלהורה ברור כי אינם מעצימים אותו. הילד מבחינתו ממשיך ללכת עמם וההורה המתוסכל שותף לסיפוריו הכואבים של הילד. לעתים שום עצה של ההורה לא משפיעה על הילד לבחור אחרת. כאן נכנסת לתמונה הדרכת הורים.

מהי הדרכת הורים ?
הורים יכולים לקחת חלק בסדנאות הורים או במפגשי הורים משותפים ולקבל תובנות ונקודות ראייה חדשות על נושאים המעסיקים אותם על סמך ניסיונם של אחרים. יש הורים שמעדיפים את הדרך האינטימית: הדרכת הורים דיסקרטית המסייעת להם להתמודד עם מצבים חברתיים בעייתיים של ילדיהם באופן אישי ופרטי. מפגשים אלה מתנהלים אחת לכמה זמן בתאום מראש. המטפל המלווה אינו מוחלף לאורך כל הדרך. ייתכנו מפגשים של שעה ויותר בהתאם לנדרש ולהחלטת ההורים.

במה מסייעת הדרכת הורים ?
הדרכת הורים מעניקה את הכלים המתאימים לכל מגזר גיל של הילדים. במסגרת התהליך לומדים ההורים כיצד לדובב את הילד, לבנות שיחה אמפטית ומעצימה, כיצד לגרום לו להקשיב לעצותיהם, כיצד לבנות בילד ציר כוחות שיאפשר לו להתמודד ביתר קלות במצבים חברתיים שונים, כיצד להעביר קודים התנהגותיים הנכונים בעיני ההורים ולגרום לילד לפתוח ערוץ תקשורת זמין מולם, כיצד להתמודד עם המחיר שהילד משלם בשל בחירותיו מבלי לייצר נקיפות מצפון הפוגעות בתקשורת עמו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה