תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הבית של הדס – טיפול בעזרת בעלי חיים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הבית של הדס – טיפול בעזרת בעלי חיים
“אף ילד לא נולד עם הוראות הפעלה” הוא פתגם ידוע, שמוכר לכל הורה. הפתגם שגור על פינו כהורים בכל פעם שאנו נתקלים בקושי כלשהו בגידול הילד. לרוב אנחנו לומדים להתמודד עם הקשיים הכרוכים בגידולו עד להפיכתו של הילד לאדם בוגר. ואולם, לעתים קורה, כי על אף הכלים והניסיון אשר רכשנו כהורים, לא תמיד יש באפשרותנו לטפל בקושי ולסייע לילד, למשל במצבים של קושי רגשי. הקושי עשוי לנבוע מסיבות שכיחות רבות ומגוונות, כמו גירושין ועזיבתו של אחד ההורים את הבית, לידת תינוק חדש, מעבר דירה לסביבת מגורים שונה, הכרוכה גם בפרידה מכל החברים והמסגרת החינוכית, מותו של בן משפחה קרוב ואפילו מותה של חיה אהובה. בנסיבות הללו, גם לנו, המבוגרים, קשה להתמודד עם הנסיבות, קל וחומר לגבי הילד. במצבים הללו מומלץ לפנות לאנשי מקצוע בתחום הטיפול הרגשי, על מנת להעניק לילד ולנו את הכלים להתמודדות עם התרחיש. ישנם סוגים רבים ומגוונים של טיפולים רגשיים. החל מהטיפולים השמרניים, עם פסיכולוג, וכלה בטיפול בתרפיה באמנות. אחת הדרכים היעילות ביותר היא הטיפול באמצעות בעלי חיים, ואחד המקומות המומלצים ביותר הוא “הבית של הדס”. בבית של הדס ישנה פינת חי טיפולית חווייתית, והוא נמצא במושב ניר צבי. להדס יש ניסיון עשיר, וכן תואר ראשון מהפקולטה למדעי הטבע מטעם אוניברסיטת בן גוריון, וכן תואר בחינוך, טיפול ושיקום באמצעות בעלי חיים מטעם סמינר הקיבוצים. הדס בוגרת בהצטיינות של המדרשה לכלבנות של ההתאחדות הישראלית לכלבנות, וכן בוגרת מרכז מיכל דליות בייעוץ, הנחייה פעילה והנחיית הורים פרטנית. להדס גם תעודות והסמכות נוספות מלימודים בארצות הברית. עבור הדס המקצוע שרכשה הוא יעוד ושליחות.

אינטראקציה משולשת בין המטופל, המטפל ובעל חיים
טיפול רגשי, המסתייע בבעלי חיים, מושתת על מפגשים המורכבים מאינטראקציה משולשת בין המטופל, המטפל ובעל החיים. בניגוד לשיטות אחרות, השילוש הזה מאפשר מרחב ביניים קשוב ומוגן. המפגש של הילד עם בעלי החיים מעניק לילד תחושות של יושר, כנות וקבלה ללא תנאי, אליהן לא תמיד ניתן להגיע ביחסים בין בני אדם. המרחב המוגן מאפשר לילד היפתחות רגשית, התנהגותית, קוגניטיבית וחברתית. הכנות והקבלה ללא תנאי של בעלי החיים מעניקות לילד את האפשרות להעז ולהיפתח, כשהם מהווים מקור לחום וידידות, חיבה ואהבה ללא תנאי. השיפוטיות אשר מתאפיינת אצלנו, בני האדם, לא קיימת במפגש עם בעל החיים. באופן הדרגתי נרקמת ברית בין הילד לבעל החיים. הברית מושתתת על בסיס של קרבה, אינטימיות, ביטחון ויציבות, המהווים מרכיב מהותי בהצלחתה של ההתערבות טיפולית. נוכחות בעלי החיים מסייעת לאינטראקציה עם המטפל הרגשי. היא נתפסת כמאיימת פחות ותורמת למוטיבציה של הילד להתמודד עם המצב ולהשתחרר מלחצים וממתחים נפשיים. באופן עקיף, ילד אשר מקבל את בעל החיים של המטפל, מסכים להיפתח גם אל המטפל עצמו.

“למדנו מהדס דברים חדשים על בננו שלא ידענו עד כמה הם חשובים לו”
בנוסף ליידע האקדמי והתעודות הרבות אשר צברה במהלכן של השנים, רכשה הדס ניסיון רב בעשייה. הדס מנחה צוותים מקצועיים, צוותים חינוכיים והורים, עסקה בתכנון והקמת פינת חי טיפולית במרכז לספורט טיפולי חולון, והייתה ראש תחום טיפול במרכז. את ההתמחות המעשית עשתה בבית החולים שלוותה, ביחידת הנוער הסגורה. לאחר מכן הקימה את פינת החי הטיפולית בניר צבי. הטיפול הרגשי באמצעות בעלי חיים בבית של הדס מורכב ממספר שלבים, כאשר השלב שלאחר יצירת הקשר הראשוני כולל מילוי שאלון על ידי ההורים. השאלון אמור לסייע להדס ללמוד את הרקע של הילד עוד לפני פגישת ההיכרות. הפגישה המאבחנת נערכת ביחד עם ההורים, אך ללא נוכחות הילד. זוהי פגישת היכרות, אשר נועדה להגדיר ולמקד את הקשיים והמטרות, כשלאחר מכן נערך סיור ההיכרות עם החיות שבפינת החי. השלב הבא הוא התאמת הטיפול לצרכי הילד. בשלב זה מתבצעת ההתאמה כדי שהטיפול יהיה יעיל ואפקטיבי באופן מרבי הן לילד והן למשפחתו. הטיפול עשוי להיות פרטני, דיאדי משותף הורים וילדים, טיפול קבוצתי, ייעוץ הורי משולב צפייה, או הנחיית הורים ללא טיפול. הטיפולים הפרטניים והקבוצתיים משולבים בהדרכת הורים ונערכים כמפגשים על בסיס חד שבועי, כשהטיפולים הדיאדיים מתמקדים בחיזוק הסמכות ההורית והתקשורת הפנים משפחתית. “למדנו מהדס דברים חדשים על בננו שאולי לא ידענו, או שלא ידענו עד כמה הם חשובים לו. קיבלנו מהדס הדרכה וייעוץ שילוו אותנו במהלך כל הדרך.” זהו אחד ממכתבי התודה הרבים, שהם למעשה כרטיס הביקור של הדס.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה