תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הדרכת הורים במשפחות חד הוריות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הדרכת הורים במשפחות חד הוריות

משפחה שעוברת שינוי, מהלך משמעותי כגון גירושים, נדרשת לתת תשומת לב מרבית לדור הצעיר בבית. המשבר עלול לעורר תגובות שונות ומגוונות: כעס, עצב, תסכול, פחד ויכול לבוא לידי ביטוי בהתנהגות פרועה או מכונסת, בכי או שהייה מרובה אצל חברים ולא בבית, עצבנות או דיכאון ועוד. הדרכת הורים מקצועית מהווה כלי עזר היכול לסייע במשבר.

האם למשפחה חד הורית יש חוקים שונים מאשר למשפחה “רגילה”?

לכל תא משפחתי כללים וחוקים משלו ואין זה משנה אם מדובר במשפחה עם הורה אחד (בעקבות גירושים או מוות, חלילה), או משפחה בה ההורים הם מאותו המין. ילדים נותרים ילדים וההתמודדות עמם אינה משתנה בשל מבנה המשפחה אלא ייחודית בהתאם לתנאים.
גידול הילדים במשפחה חד הורית ייתכן שנחשב אינטנסיבי יותר מכיוון שמדובר בהורה אחד הנמצא במערכה לבד רוב הזמן. מצד שני, כבר היו הורים שטענו כי דווקא קל להם יותר במצב זה מכיוון שהם המחליטים הבלעדיים בבית שלהם, ולכן לא קיימים חילוקי דעות ומסרים כפולים המועברים לילדים.

מדוע הדרכת הורים יכולה להקל על יחידה משפחתית חד הורית?
אם כן, גבולות או חוקים מונחלים הן על ידי משפחה חד הורית והן על ידי משפחה “רגילה”. הקושי של ההורים הגרושים הוא לשמור על קו אחיד מול הילדים למרות חילוקי הדעות האחרים שנוצרו בין בני הזוג. התקשורת עלולה להיות לקויה ולכן עלולה לשבש את מערכת הגבולות המוכרת לילדים. הבלבול גדול מכיוון שנוצרים שני בתים ושתי מערכות של גבולות וכללים עם הזמן, זה של הבית של אבא וזה של הבית של אימא. הדרכה ממוקדת מסייעת לעשות “סדר בבלגן”.

הדרכה הורית משותפת לשני בתים נפרדים
בני זוג שנפרדו עדיין ממשיכים להיות מחוברים במישור הילדים. הורים המעוניינים לשמור על רצף חינוכי זהה בשני הבתים חייבים ליישר קו. מטפל הנפגש עמם באמצעות הדרכות הורים מוסמכת מהווה את הגורם המקשר ביניהם ומקל על התקשורת. הידע שהוא מביא עמו למפגש מרוכז במתן מענה מידי ופרקטי לבעיות ולקשיים ששני ההורים חווים, הרי מדובר באותם ילדים. הדרכת הורים מעניקה כלים לכל אחד מהצדדים ובכך מסייעת לכל המערכת כולה.

מה לעשות כדי שהילדים לא ייפגעו?
במקרה בו ההורים משתפים פעולה ואכן פונים למפגשי הדרכת הורים יחד, מה טוב. האחריות שלהם מסייעת היא בסופו של דבר לילדים. המצב הוא שונה כאשר ההורים אינם נמצאים בתקשורת טובה ולכן אינם משתפים פעולה. במקרה זה ייתכן בלבול, חוסר הבנה ומסרים כפולים אותם חווים הילדים. פועל יוצא מכך הוא כאוס בכל תא משפחתי חדש שנוצר.
הדרכת הורים מהווה גוף המלווה כל תא משפחתי באשר הוא, הנוגע באופן אינדיבידואלי במצוקות ובדילמות אותם פוגש ההורה. התייחסות רלוונטית ניתנת למערך מורכב זה המסייעת לעבור את התקופה הראשונית לאחר הפרדת הבתים וכן לבנות מערך חדש של התנהלות בכל בית.
מספר הפגישות נקבע על ידי ההורה והמטפל בהתאם למצב ולדרישה. הליווי הנו דיסקרטי. הדרכת הורים נעשית ללא נוכחות הילדים אלא אם היא נדרשת ונכונה עבור התהליך. קיימים מקרים בהם המטפל נוכח במצבי אמת וצופה בחיים השגרתיים של המשפחה (סגנון זה מוכר מהתכנית “נני”), או צופה בהקלטות של מצבי אמת. חשוב לציין כי התנהלות כגון זו תעשה אך ורק בתנאים ברורים מראש ובהסכם ידוע וחתום עם ההורה.

 

הייחודיות של הדרכות הורים היא באינטימיות הנוצרת ובטיפול הממוקד הניתן לכל משפחה באופן אינדיבידואלי, להבדיל מסדנאות הורים ומפגשי הורים מרובי משתתפים בהם נחשפת המצוקה בפני הורים נוספים.

פורום הפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה