תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הדרכת הורים בתחום הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הדרכת הורים בתחום הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

אין ספק כי מערכת החינוך שמה לעצמה כמטרה לסייע לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. אחד הגורמים היכולים לסייע לה בביצוע משימה זו היא הדרכת הורים מקצועית בנושא. פעמים רבות דווקא הנחיית הורים לוקה בחסר ועקב כך צצים קשיי התמודדות עם ילדים בעלי קשיי קשב וריכוז. הובלת ההורים בשביל בטוח וברור של מידע המסייע להתמודדות אפקטיבית ויעילה, יכולה להוביל את הילד להצלחה ואת התא המשפחתי להתמודדות מיטבית עם הנושא.

מהי הדרכת הורים?
כפי שמישהו כבר טען ובצדק, אנו לא נולדים עם חוברת הנחיות המסבירה כיצד להיות הורה. מה גם שיחד עם מסע ההיכרות שלנו את עצמנו כהורים אנו עוברים יחד עם מסע מסתורי לא פחות: הכרת הילד שלנו שהוא עולם ומלואו. לכל הורה מערכת אמונות משלו לגבי אופי החינוך, תפיסת עולם לגבי “עשה ואל תעשה”, ערכים חשובים, מטרות אותם הוא מוצא לנכון להגשים וכולי.

כל אלה לא תמיד עומדים בקנה אחד עם המציאות. בתהליך הדרכת הורים מקבל ההורה כלים המסייעים לו לגשר בין הרצוי (מה נראה לו נכון וכדאי לביצוע, מה היה רוצה שיקרה) לבין המצוי (כיצד מתנהלים הדברים הלכה למעשה במהלך חיי היום יום). הגישור בין שתי גדות נהר החיים המשפחתיים מתאפשר בקלות רבה יותר כאשר קיים גוף מנחה המסייע בכלים מקצועיים, כמו לדוגמה מסגרות המספקות הדרכת הורים במגוון תחומים (במקרה זה, הדרכות הורים להתנהלות נבונה ומיטבית עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז).

מה היא בעיית קשב וריכוז?
ADHA ו- ADD הן הפרעות קשב וריכוז שניתן למצוא בכל גיל. לעתים הורה בעל הפרעה זו מזהה סימפטומים שלא אובחנו בו לאחר שילדו אובחן וטופל. קיימים שני סוגים: הפרעה של קשב וריכוז המאופיינת בהיפר אקטיביות (ADHD)והפרעה של קשב וריכוז הניחנת בהתנהגות הבאה לידי ביטוי בחוסר יכולת לשמור על ריכוז לטווח ארוך, התמקדות בטפל ולא בעיקר (סדרי עדיפות הלוקים בחסר), נטייה לדחות משימות, אימפולסיביות, היפראקטיביות ועוד.
יחד עם זאת, חשוב מאד לציין כי אדם או ילד הסובל מהפרעה זו מקבל גם כמה מתנות מאד משמעויות שאין לבטלן: יכולת גבוהה להתמודדות וכישורים המפצים על הקושי בריכוז, אינטליגנציה שעל פי רוב גבוהה, יכולת ורבאלית, כושר מנהיגות, דמיון, קשב גבוה לצרכי הסביבה, אנרגיות מרובות, סקרנות וערנות, פיקחות ועוד.

HDAD/ADD מה עושים עם זה?
הדרכת הורים מקצועית מלווה את ההורים בכל מהלך ההתנהלות מרגע קבלת התוצאות של מבדקי הילד ועד למתן כלים פרקטיים: “מה עושים עם זה”. אין ספק שמדובר במסע ארוך אבל אין צורך לעשות אותו לבד, מה גם שהדרכה מסודרת יכולה להוביל לאיי הצלחה רבים הן בתחום הרגשי (הורה מול ילד ומול עצמו) והן בתחום המעשי (תשובות לשאלות כגון איך לסייע לילד ללמוד, מה לגבי רטלין, כיצד להתמודד עם משימות בוקר ועוד).
הדרכות הורים מסייעות להורים למצוא את הדרכים להתמודד עם התופעה ולהעלות פתרונות המתאימים לתא המשפחתי הייחודי של כל ילד וכל הורה תוך כדי תשומת לב והתייחסות להרגלי הספורט, השינוי המתבקש בהרגלי התזונה של הילד, הטיפול התרופתי (אם הוחלט לאמצו), הטיפול האלטרנטיבי הקיים, ההתנהלות מול בית הספר, הרחבת הידע של ההורים לגבי תפקידן של המורות להוראה מתקנת ועוד.

צידה לדרך
במפגשי הדרכת הורים יקבלו ההורים והילד שני ערוצי מידע. האחד ייגע באבחנה ובהשלכות, בהתמודדות ובהבנה של התהליך שהילד עתיד לעבור בתחום הלימודי, החברתי והפנימי אישי, והערוץ השני יסייע למשפחה למצוא את הדרך הנכונה ביותר לכל אחד מהצדדים על מנת להפעיל שיקול דעת נכון להתנהלות מיטבית ומסייעת.

פורום הפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה