תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הדרכת הורים ככלי ליצירת גבולות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הדרכת הורים ככלי ליצירת גבולות

קיים רגע בו הגבולות הופכים להיות גדרות המגדירות את החופש לעשות הרבה בתוך תחום בטוח. הורים רבים תוהים בינם לבין עצמם מהם אותם גבולות אלו, האם יש מקום לאפשר גמישות בהצבתם וכיצד לשמור עליהם.
הדרכת הורים עוסקת, בין היתר, גם בשאלות הרות גורל אלה. לכל משפחה הגבולות שלה וכללי ההתנהגות המתלווים אליהם, לכן כל משפחה נדרשת לתשומת לב שונה ואחרת. מטפל מומחה בתחום הצבת גבולות מלווה, במסגרת הדרכת הורים, משפחות באופן אינדיבידואלי ודיסקרטי עד לשלב בו הן חשות כי קיבלו את מירב הכלים להתמודד בנושא זה או בכל נושא אחר שמצאו לנכון לטפל בו.

כיצד מתנהלת הדרכת הורים?
תא משפחתי חדש או ישן יכול להסתייע במסגרות עזר שונות כדי למצוא את הנתיבים הנכונים ביותר ליצירת אקלים משפחתי מיטבי. במסגרת הדרכת הורים מתקיימים מפגשים בין המטפל לבין ההורים על פי סדר קבוע מראש למשך זמן קבוע מראש, או נזיל, בהתאם למשפחה. נושאי המפגשים משתנה בהתאם לדרישת ההורים ולתכנית שנקבעה בין ההורים לבין המטפל.
סגנונות הליווי שונים ממטפל למטפל ולכן כל משפחה יכולה למצוא את הדרך המתאימה לה ביותר. הדרכה של הורים יכולה להתבצע תוך כדי צפייה בהקלטה של מה שהתרחש בבית (כדוגמת אותם קטעי תיעוד המוכרים מסדרתה של הגברת מיכל דליות – “נני”), הדרכה מסוג שונה יכולה להתבצע על ידי שיחות בין ההורים לבין המטפל על התרחשויות ובעיות שונות ללא הילדים.
קיימים מפגשים בהם הילדים לוקחים בהם חלק, אלה מלווים בפגישה מקדימה על מנת להכין את ההורים ולתדרך אותם. לעתים נוצרים מצבים בהם המטפל מלווה סיטואציות חיות מתוך חייה של המשפחה.

הפער בין המצוי לרצוי
הורים רבים מתחילים את דרכם בססמאות כגון “הילד שלי ינקה ויפנה מהשולחן ולא ישכב על הרצפה כי הוא רוצה גלידה”. ססמאות אלה יכולות להיות מלוות בחלומות על תקשורת נהדרת עם בן גיל ההתבגרות כי: “אצלי זה יהיה אחרת”. עם השנים רבים מגלים שחלומות לחוד ומציאות לחוד.
הורים רבים שמחים למצוא מקום בו הם יכולים לשתף בתחושת הבושה, הכעס והתסכול בהם הם פוגשים יחד עם הקושי העצום לשמור על גבולות ההתנהגות שהם קבעו בינם לבין עצמם, גבולות הנתקלים בקריאות תיגר ומחאות מצד הילדים.
הדרכת הורים מקצועית ונבונה מספקת להורה את הכוח והכלים ליצירת מצב שונה מהקיים. ההורה המחנך נדרש, בו זמנית, להוות דוגמה אישית, להזכיר את הגבולות, לשמור על קיומם, להגביל או לחזק את מי שלא שמר או שמר עליהם, לדעת מתי לסגת ומתי לעמוד על עקרונות, ובו זמנית לשמור על שפיות ולבצע את כל הנדרש ממנו כראש המשפחה: לקיים אותה בכבוד, לשמור על שלמותה, לסדר את הבית, לרכוש מצרכים, לקיים חיים זוגיים וכמובן לשמור זמן גם לעצמו. למעשה לא מדובר בהורה אלא בסופרמן.

יש דרך להקל על האינטנסיביות של החיים
אף הורה לא מכיר תרופות פלא וכל אדם יודע שאין דרך קיצור. הדרכת הורים הוא תהליך המלווה באיש מקצוע המסייע לצמד המוביל, ההורים, למצוא את הדרך ליצור סמכותיות הורית שיש בה גבולות ברורים וקודים של התנהגות קבועה וברורה מראש יחד עם מידת גמישות נדרשת.
הדרכת הורים נבונה מעניקה כלים לשני בני הזוג, כל אחד בהתאם לטמפרמנט ולאופי שלו, זאת על מנת שלא ייווצר מצב בו הורה אחד יהיה זה אשר ייתן את הטון ועל פיו יישק דבר לעומת הורה אחר שייתפס כגמיש יתר על המידה מול הילדים ולכן הסמכותית שלו תהיה מוטלת בספק. כל נושא מטופל בתשומת לב מרבית כדי לצייד כל משפחה בכלים המתאימים להם ביותר.

פורום קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה