תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הדרכת הורים לילדים היפראקטיביים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הדרכת הורים לילדים היפראקטיביים

תזזיות משקפת מצב התנהגותי מסוים שיכול לנבוע מסיבות שונות. אחד מהם הוא תופעת ההיפראקטיביות. זו מוגדרת כפעלתנות שיש בה תחושת הגזמה, מה שנקרא: יתר על המידה. על פי רוב, תופעת ההיפראקטיביות באה יחד עם הפרעת קשב וריכוז אבל לא רק.
ילדים היפראקטיביים יכולים להיות הילדים שיתקשו לשבת בשקט בזמן שיעור (45 דקות) או זמן מפגש בגן (כעשרים דקות עד חצי שעה). אלה יהיו הילדים שיתקשו לבצע את המשימה שניתנה לכל ילדי הגן או הכיתה ויעברו די מהר לפעילות אחרת, יחזרו אליה ושוב יפנו למקור פעילות שונה.
משפחה בה גדל ילד היפראקטיבי היא משפחה הזוכה בפצצת אנרגיה היכולה להיות חייכנית ומקסימה, בעלת קסם אישי עצום, אך יחד עם זאת דורשת כוחות רבים וכלים על מנת לדעת כיצד לתעל אותה נכון וכיצד להמשיך לתפקד כיחידה משפחתית בה לכל אחד יש מקום, בה כל אחד מוצא את הדרך לבטא את עצמו, בה לכל דבר יש זמן ומקום, בה לכל אחד יש את הכוח להתמודד ואת הכלים להתמודד עם תופעת ההיפראקטיביות של אחד מבני המשפחה.

מה הקשר בין הדרכת הורים לבין היפראקטיביות?
לפעמים הורים לילדים היפראקטיביים מוצאים עצמם חסרי אונים וחסרי כלים להתמודדות עם ילדם. הילד עצמו מתמודד עם ציפיות להתנהגות מסוימת בבית ובבית הספר וגם הוא עלול למצוא עצמו במצוקה רגשית לא קטנה, ובחוויית תסכול מתמדת. רגע לפני שכדור השלג הזה יתחיל את מסלולו לאבדון ולקושי – יש דרך אחרת.
הדרכת הורים לילדים היפראקטיביים יכולה לשנות את כיוון הרוח במפרשים של עתיד המשפחה והילד בפרט. אנשי מקצוע המתחמים בנושא הדרכת הורים ומומחים בטיפול במצבי היפראקטיביות של ילדים מלווים משפחות בתהליך ההתמודדות ומספקים להם כלים רגשיים ומעשיים כדי לצלוח את תקופת הילדות והנערות של יקירם. חשוב לציין כי התופעה אינה נעלמת בבגרות אך כלים מתאימים וערנות של האדם למצב בבגרותו מסייעים להתמודדות ולשימוש יעיל באיכויות שכן מתלוות למצב.

כיצד מסייעת הכשרה הורית נכונה להורים ולילד ההיפראקטיבי?
הדרכת הורים מאפשרת להעלות מצבים מחיי היום יום, בעיות התמודדות, אמירות, התנהגויות וכל עניין הנדרש לטיפול מול המטפל. הייחודיות של הדרכה פרטית זו היא בכך שנשמרת האינטימיות והסודיות באשר למקרים וכל אחד מהם יכול להיות מטופל באופן ממוקד.
הדרכה זו מקנה כלי התמודדות מעשיים ומיומנויות חדשות בהם יכולים ההורים לעשות שימוש. חלק מהנושאים היכולים לעלות במפגשים אלו הם הגדרות חדשות של חוקי הבית, שמירה על התנהלות שגרתית בבית, שימוש בדרכי פרגון מעצימות, אופן התמודדות עם התנהגות שאינה רצויה, הגדרת מטרות נכונה מול הילד ושימוש במילים מסייעות להבנתו את משימותיו, העצמת הקשר בין סיבה ותוצאה בהקשר להתנהגות הילד, התנהלות במקומות ציבורים, שיטות שונות לתחימת התנהגות שאינה רצויה, התנהלות מול בית הספר, יצירת שיתוף פעולה מסייע ועוד.

הדרכת הורים – ערך מוסף
ילד היפראקטיבי עלול להתמודד עם קשיים בתחום הלימודי, החברתי והרגשי. דרך שיחה והתבוננות, וניתוח מצבים אמיתיים במהלך המפגשים יכולים ההורים לסייע לילד וללוות אותו גם במרחב החברתי. הבנת התסכול שלו הוא הצעד הראשון לקראת הטבה במצבו, סיוע במתן כלים הוא הצעד השני שמשפיע קשר ישיר על התנהלותו גם בבית.
מפגשי הדרכת הורים מתנהלים בבית המשפחה או במכון, לעתים בנוכחות הילדים ולעתים לא, תלוי במקרה, במשפחה ובמטפל. מפגש יכול להתנהל על פני שעה או יותר. חשוב שהקשר עם המטפל יהיה נינוח ואמיתי, ושההורים יחושו בנוח לחשוף את מצוקתם לצד הסודיות המבוטחת.

פורום קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה