תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הוראה מתקנת בחשבון

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת (מותאמת ) בחשבוןבעולם המתמטי והמדויק שלנו, אין זה מספיק לשלוט רק במלים. כיום נדרשת רמה מסוימת של יכולות חשבוניות מכל אדם המעוניין לקבל תעודת בגרות, ולהמשיך בלימודים גבוהים באוניברסיטאות או במכללות השונות. רבים חוששים מחשבון וסובלים ממנו, ואפילו בעבר התוודו בפניי מרצים במדעי הרוח המחזיקים בתואר ד”ר ופרופסור, כי על חודה של נקודה עברו את בחינות הבגרות במתמטיקה והגיעו אל האקדמיה. מאידך, ידוע כי מתמטיקאים גדולים ובעלי שם כלל לא ידעו טוב חשבון, והניחו למחשבון לעשות עבורם את מרבית החישובים. אז מי בעצם זקוק לטיפול או הוראה מתקנת בחשבון, וכיצד עושים זאת בהנחה שישנם כישורים גנטיים בסיסים איתם אנו נולדים?

הוראה מתקנת (מותאמת ) בחשבון מהי ההגדרה ?

ההגדרה הרשמית של כישלון בתחום הזה היא: “פיגור ביכולות בחשבון ובהישגים בחשבון ביחס להישגים המצופים מבני אותו גיל בעלי אותה הרמה השכלית”. רק אז יש מקום להתערבותה של הוראה מתקנת. אין מדובר באנשים הסובלים מפיגור שכלי או ממחלות שונות המשפיעות על הקוגניציה אלא באנשים נורמטיביים (לרוב מדובר בילדים נורמטיביים), אשר מתקשים בתחום אחד ספציפי. מה גם, שאם הזכרנו לפני כן את המתמטיקאים שהתקשו בחשבון, הרי כנראה שהם הצטיינו בתחומים אחרים של חשיבה כמותית. העובדה כי ילד מסוים מתקשה בחשבון, לא אומרת כי הוא לא יוכל לשגשג בתחום מדעי כלשהו בעתיד, בעזרתה של הוראה מתקנת הוא יוכל לצלוח את מכשוליו ולהתקדם בתחומים הקוסמים לו ביותר.

מקורות לכישלון

ישנן סיבות שונות לכישלונות ברכישת מיומנויות חשבוניות והן: רמה שכלית ירודה, מצב נפשי, תפקוד פסיכו-מוטורי לקוי או סביבה בעייתית. הוראה מתקנת יכולה לעזור כמובן רק בשני המקרים האחרונים. היא איננה עוסקת במצבים נפשיים לקויים. הדבר חורג מסמכותה. גורמים נוספים בהם הוראה מתקנת יכולה לטפל הם גורמים סביבתיים כגון שפה דלה, החסרה את הכלים ללמוד את השפה החשבונית, תקשורת לקויה בין מורה לתלמיד הפרעות קשב וריכוז או ליקויים קוגניטיביים דוגמת ”NVLD הפרעה לימודית בלתי ורבלית, המקשה על המטופל להתמודד עם סמלים גרפיים המיצגים רעיונות מופשטים או חומרים מציאותיים. פעמים רבות הוראה לקויה דורשת הוראה מתקנת בגילאים מאוחרים יותר. למשל כאשר ילד מפגין יכולות מתמטיות גבוהות, לעתים תכופות מוותר המורה על חזרה מעמיקה על היסודות, מתוך ההנחה שבתוך הפעולות האוטומטיות יקלטו סדרי החשבון. הוראה מתקנת נדרשת גם כאשר המורה מחליט לוותר על ההבנה לטובת טכניקות חישוב, מה שיכול לעצור את התלמיד כאשר הוא נתקל בחומר מתמטי חדש. הוראה מתקנת מסייעת גם במקרים של המחשה מוטעית הנטמעת בחשיבתם של ילדים ומשבשבת באופן קריטי את חשיבתם החשבונית.

הוראה מתקנת של חיבור

חיבור לרוב היא הפעולה הנלמדת ראשונה, מפני שהיא הבסיסית ביותר. חיבור הוא בעצם פעולה של מניית מספרים והגדלתם או ליתר דיוק “מציאת הכמות הכוללת על סמך שתי כמויות חלקיות”. הוראה מתקנת יכולה לסייע ולעזור לילד, אשר מתקשה בחשבון ונעצר בשלב המנייה. כלומר הוא רואה את תהליך החיבור בתור תהליך רב שלבי שבו הוא מתקדם בספירה.

ניתן להמחיש את פעולת החשבון בדרכים רבות. כאשר מדובר בילדים רצוי לעשות זאת באמצעות אצבעות, הדבר הכי קרוב אליהם. ניתן להשתמש גם בדברים קטנים כגון גפרורים או ציר המספרים ומאזניים.

הוראה מתקנת רואה במבניות דבר מהותי, ולכן מחלקת את הקניית החיבור לשלושה שלבים עיקריים:

1)     לימוד חוק החילוף – הוראה מתקנת לעתים צריכה ללמד מחדש או מהתחלה את חוק החילוף של החיבור. ע”י כך הלומד מקצר את הזמן בשינון עובדות. הדבר גם עוזר לאנשים בעלי יכולות זיכרון יותר חלשות.

2)     לימוד חוק ה”פיצוי” – הוראה מתקנת עוזרת לתלמיד להבין, כי גם אם מגדילים את אחד המשתנים ומקטינים את המשתנה השני, הסכום נשאר אותו הדבר.

3)     לבסוף, הוראה מתקנת עוזרת לתלמיד להעביר את ידיעותיו אל הדף ובנייתו על הדף.

הוראה מתקנת של חיסור

בדומה לחיבור, התלמיד המתקשה בחיסור עלול לראות את פעולת החיסור כנסיגה אחורנית בציר המספרים ובספירה אחורנית של צעד אחד בכל פעם. כמו כן, נמצא כי יותר מאשר בחיבור, בפעולות החיסור ישנו קושי לראות את המספר “אפס” כניטראלי, וכשומר מקום. הוראה מתקנת עוזרת לתלמיד להבין כי החיסור הוא בעצם ההופכי של החיבור ועל ידי כך לגרום לו לראות בחיסור פעולה שלמה.

הוראה מתקנת של כפל

פעולת הכפל מוגדרת, לעתים קרובות, בתוך: מציאת הכמות הכוללת על סמך הכמות החלקית וספר הכמויות החלקיות השוות. לעתים קרובות, המתקשים בכפל, מתקשים בהבנת המושג “פעמים” שמספר חוזר ביחס למושג “פעמים” בחיי היום יום. בחיי היום יום, המילה אינה מייצגת דברים זהים שחוזרים באופן קבוע, והם לא ניתנים לייצוג מתמטי. הוראה מתקנת עוזרת לתלמיד להבין זאת ע”י אי שימוש במושג “כפול” אלא רק במונח “פעמים”, בכדי לחדד את ההבדל מהדיבור היום-יומי. רבים זוכרים באופן אוטומטי את מרכיבי עובדות הכפל והקשיים מתגלים כאשר מדובר במספרים גדולים, מה שיכול לרמוז על קושי מסוים בסוג זיכרון ולא על פער ביכולות מתמטיות.

הוראה מתקנת של חילוק

הוראת החילוק לרוב מתבססת על הבנת הכפל. דבר זה גורם להבנה פחותה אצל חלק מהתלמידים, אך הלימוד נעשה במהירות גדולה יותר. את החילוק נוהגים להמחיש בידי אוביקטיזציה של הכמות הכללית וחלוקתה למספר אנשים ספציפיים, לדוגמה, עוגה ומספר הפרוסות.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה