תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הוראה מתקנת במבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

למרות שהיה נהוג לחשוב, כי לקויות למידה של ילדים חולפות עם הגיל, ורובן פשוט נובעות מאי התאמה למקצוע מסוים, עצלנות או טיפשות, כיום מראים מחקרים כי לקויות הלמידה נשארות, ומעל-15 אחוז מהאוכלוסייה בישראל סובלת מהם ברמה כזאת או אחרת. מעבר למבוכה, הדבר יכול להקשות על תפקוד נורמאלי בחיי היום-יום, אם זה בקריאת חוזים, כתיבת צ’קים והכנת מטלות שונות. מעבר לכך, הלימודים האקדמאיים שבעבר לא היו חיוניים לרווחתו ופרנסתו של אדם, נהיו מהותיים, וקשה מאוד להתפרנס ללא תואר ראשון. לכן, גם אצל מבוגרים נעשית הוראה מתקנת, על מנת להחזיר מבוגרים, שבאיזו שהיא נקודה, סטו מהמסלול ללימודים אקדמיים חזרה לדרך המלך ולהעניק להם התחלה חדשה.

רבים מהקשיים הלימודיים שצברנו במהלך שנות לימודינו המוקדמות, ובתיכון נצרבים בזיכרוננו, ואנו מתקשים להיפטר מהם. רובנו הגדול מעדיף להימנע מהתעסקות בקשיים, ולבחור מקצוע התואם את הצדדים החזקים שלנו. אמנם אנו מצליחים לעשות זאת במידה מסוימת, אבל מעבר למבוכה הנלווית ישנם גם דברים פרקטיים שמתפספסים. למשל, סטודנט לפסיכולוגיה, אשר יכולותיו המילוליות יוצאות מגדר הרגיל, ושסובל מלקות למידה כלשהי בתחום המתמטי, עלול להיכשל בתואר כולו, רק משום שלא הצליח לעבור את הקורס בסטטיסטיקה למדעי החברה, שהוא כידוע חובה לתואר הראשון בפסיכולוגיה. זוהי רק דוגמה אחת מני רבות, מכיוון ואנו איננו חיים בעולם מבודד וטכני שכל אדם עוסק בתחום אחד מאוד ספציפי (לפחות במישור האקדמי) על המבוגר המשכיל להפגין יכולות סבירות כמעט בכל התחומים האפשריים.

 

הוראה מתקנת וליקוי למידה

אם קיים בלבול מסוים בנוגע ללקויות למידה אצל ילדים וטיפולן ע”י הוראה מתקנת, במבוגרים פשוט הידע לא קיים. הוראה מתקנת ולקויות למידה אצל מבוגרים הן תחום חדש לחלוטין ולרוב המתעקשים להיאבק על זכויותיהם נתקלים בחדשנות במקרה הטוב ובהתנכלות מכוונת במקרה הרע. לכן, הוראה מתקנת מנסה לסייע לאותם אנשים בוגרים להתמודד ולהגיע לרמת תפקוד נורמטיבית במטלות אשר מעכבות את התקדמותם.

 

צרכים מיוחדים של מבוגרים

הוראה מתקנת של מבוגרים מחד יותר קלה מאשר הוראה מתקנת של ילדים, כי לרוב האחרונים נשלחים על ידי הוריהם, ולמרביתם אין את הסבלנות ואת הרצון להשקיע בלימודים כך שהתחום הטיפולי הופך להיות הרבה יותר דומיננטי. מאידך, האינטליגנציה הנוזלית של ילדים, כזאת שנוצרת עקב שינויים במוח עדיין מתפתחת, לפחות עד גיל 8, מה שרומז כי יהיה להם קל יותר ללמוד אסטרטגיות למידה חדשות במידה ויחפצו בכך. כפי שילדים לומדים שפות במהירות גדולה יותר, יש להניח שילמדו בצורה יותר מהירה להתמודד עם משימות לימודיות שונות. אולם אין זה צריך להרתיע מבוגרים מלגשת אל הוראה מתקנת או ורסיות טיפוליות שונות, מכיוון והסטטיסטיקה מראה שבנחישות ואמביציה ניתן להתגבר על המכשולים, להשתלב בשוק העבודה ולהתקדם בלימודים.

 

בגרויות ופסיכומטרי

מרבית הסובלים מלקויות למידה לא ישלימו כלל את תעודת הבגרות שלהם, והשלמתה תראה להם כמשימה בלתי אפשרית. לכן חלקם הגדול יוותר על חלומם או שינסה ללמוד באחד ממוסדות החינוך בהם לא נדרשת תעודת בגרות, כגון האוניברסיטה הפתוחה. כמובן שברוב המוחלט של המקרים, הם לא מצליחים להסתדר ונוטשים את הלימודים לאחר שהשקיעו סכומי כסף גדולים בקורסים השונים. הוראה מתקנת תגרום לאותם אנשים להתמודד עם פחדיהם ולגשת לבחינות הבגרות, תוך כדי התמודדות עם המקצועות הספציפיים שנראים בעיתיים בעבורם.

בפסיכומטרי קיימת סוג של הוראה מתקנת מובנית, עצם הלימוד לפסיכומטרי הוא הוראה מתקנת באופן לא רשמי, רק שבו הדבר לא נעשה באופן לא פרטני. מלבד זאת, ישנם מכוני פסיכומטרי אשר פותחים קבוצות עבור לקויי למידה בהן הם משתמשים בטכניקות שונות של הוראה מתקנת. יעילות הדבר שנויה במחלוקת, משום שעיקר הרעיון של הוראה מתקנת הוא להתאים לכל תלמיד ובעיותיו פתרונות רלוונטיים.

 

הוראה מתקנת לסטודנטים

לסטודנטים שכבר לומדים באוניברסיטאות ובמוסדות החינוך הגבוה נדרשת הוראה מתקנת מסוג קצת אחר. לרוב הם פונים בשל אי יכולתם לארגן את זמנם, ותחושתם כי הם טובעים בחומר למרות שפעמים רבות הם בעלי ציונים גבוהים. הוראה מתקנת עבורם תתמקד לרוב בארגון זמן, ובמקצועות השונים בהם הם נדרשים לפעול. למשל, סטודנט לספרות יחפש לו הוראה מתקנת המותאמת למלל רב, בעוד שסטודנט למתמטיקה יחפש הוראה מתקנת באמצעות מישהו בעל תואר ראשון במדעים מדויקים, אשר יכול לעזור לו להתמודד עם החומר ברבדים שונים. רובד ראשון הוא של ארגון החומר, והרובד השני הוא של התמודדותו עם נושאים שונים בחומר הלימוד וחשיבתו המתמטית.

 

מחירים נהוגים

המחירים המקובלים של הוראה מתקנת הם גבוהים ביותר. נדיר מאוד למצוא שיעורים בטווח של 90 שקלים, ומרבית המחירים מתרכזים בין 100 שקלים חדשים ועד ל-350 שקלים חדשים. זאת מכיוון שמרביתם של העוסקים בתחום נאלצים לעבור התמחויות ארוכות, והתחום מוסדר ומכובד ע”י משרד החינוך. עם זאת, אין הצדקה לשלם 350 שקלים לשעה ועם מעט מאמץ ניתן למצוא מטפלים במחירים סבירים בהחלט.

 

לאן לפנות?

ניתן לפנות למגוון אגודות לליקויי למידה כגון ‘ניצן’, אשר תפנה אתכם למדריכים מעולים במחירים סבירים או לחפש באינטרנט אחר מורה הנראה לכם אמין ומתאים לבעיות הספציפיות שלכם או של קרוביכם. ישנה גם האופציה של ללמוד דרך הוראה מתוקשבת, דהיינו דרך המחשב. פתרון זה אומנם נוח מכיוון ולא לכולנו יש זמן להתרוצץ בין שיעורים אך לטווח הארוך הוא בוודאי פחות אפקטיבי.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה