תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הוראה מתקנת ומשחקים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת ומשחקים

עוד מערש התרבות האנושית ידוע כי בני האדם אוהבים לשחק. לאורך כל ההיסטוריה ובכל התרבויות נמצאו שרידים והוכחות לכך שבני האדם נהגו לשחק וראו במשחק חלק בלתי נפרד מהחיים. חלק מהמשחקים היו משחקי ציד או משחקי ספורט אך גם משחקי חשיבה ואסטרטגיה היו נהוגים. רבים רואים במשחק עניין ילדותי אך בדיקה לעומק מגלה כי למשחק יש עומק רב והוא יכול לגשר עם פערים אידאולוגיים, תרבותיים, קשיי שפה ועוד. גם הפילוסוף רוסו התייחס למשחק וטען כי המשחק משחרר את הפוטנציאל בנפשם של הילדים. יש משחקים המתנהלים בכובד ראש בעוד משחקים אחרים נועדו לשעשוע והנאה. אפילו בתנ”ך מוזכרת המילה משחק מספר פעמים במשמעויות שונות וכך למשל חידות הן סוג של משחק המלווה את האדם והתפתחותו משחר ההיסטוריה האנושית. הרומאים העניקו למילה משחק את השם LUDUS שמשמעותו השניה היא בית ספר, לא פלא אם כן כי משחק ולמידה מאז ומעולם הלכו יחד יד ביד בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.

משחקים בהוראה

מטפלים מתחום הוראה מתקנת נעזרים רבות במשחקים ומשתמשים בהם על מנת להעניק לתלמידים המתקשים בנושאים מסוימים כלים לשיפור לקויות למידה והתמודדות עם קשיים בדרך המשלבת בתוכה לימוד והנאה. משחק בהוראה מעניק כלים לתלמיד באופן חוויתי ומעמיק בו את הרצון ללמוד ולחקור. באמצעות המשחק יכול התלמיד לשפר את יכולותיו הקוגניטיביות והוא רוכש כלים ומיומנויות רבות. המשחק משמש אף פסיכולוגים ואנשי מקצוע מתחום האבחון ככלי לאבחון קשיים קוגניטיביים ורגשיים. משחקים בגיל בית הספר, כיתות א’ – ו’ מבוססים על יכולות שכליות ואינטראקציה חברתית. באמצעות המשחק צובר הילד כלים להתמודדות חברתית והתמודדויות שכליות הנדרשות לו בדרכו בחיים. המשחק מגבש את נפשו של הילד ומחזק את הדימוי העצמי שלו וכך, בעת שילוב משחק בהוראה יכול המורה לאבחן בעיות מצד אחד, ומצד שני לגרום לתלמידים להתחזק ולשפר יכולות רבות.

למידה באמצעות משחק

מזה שנים רבות ידוע כי תהליך הלמידה הטבעי אצל ילדים כולל תהליכי ניסוי וטעייה, אלתור, גילוי וחיפוש. באמצעות שילוב משחקי הוראה מתקנת בלימודים יכול התלמיד לפתח כישורים רבים ולממש את הפוטנציאל הגלום בו. המשחק מביא את התלמיד להרחיב את עולם המושגים שלו, גורם לו לסקרנות ואהבת ידע, משנה את עולם המושגים שלו ומפתח את האינטליגנציה. תלמידים אשר מתמודיים עם קשיי למידה אך מצליחים במשחק משפרים את הדימוי העצמי שלהם ומשפרים את יכולותיהם.

המשחק מניע את התלמיד ללמוד

באמצעות משחקים יכולה הוראה מתקנת לגרום לתלמיד המתקשה להתעמק בחומר הנלמד ולהניע אותו לחקור את הנושא. כך למעשה התלמיד גם צובר ורוכש ידע חדש וגם מפתח את יכולותיו השונות. באמצעות המשחק הוא יכול גם לשפר את יכולותיו החברתיות וללמוד ליהנות מתהליכי למידה ורכישת ידע. באמצעות המשחק לומד התלמיד לשמור על כללי המשחק ובאמצעות כללי המשחק לפתח טכניקות למידה ושיפור על מנת להצליח במשחק. יעילות הלמידה באמצעות המשחק הוכחה כבר בעשרות מחקרים וכך גם שיפור היכולות החברתיות והרגשיות. התלמיד מפתח כישורים חברתיים ולומד אך לשחק עם אחרים, בהתחלה עם עצמו, אחר כך עם המורה ואז עם בני משפחתו או חבריו ללימודים. 

 

    

נכתב ע”י: מערכת “קשב וריכוז”

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה