תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הוראה מתקנת ושינוי דרכי תפיסתם של ילדים עם לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת ושינוי דרכי תפיסתם של ילדים עם לקויות למידה
מהי הוראה מתקנת? מי זקוק לה וכיצד הדברים מתבצעים? ילדים הסובלים מלקויות למידה זקוקים להרבה יותר תשומת לב מילדים אשר לא סובלים מלקויות. הם חייבים שיעורים פרטניים של אחד על אחד, או שיעורים בקבוצות קטנות. פעם לא הייתה מודעות לעניין, אבל כיום מדובר רבות על לקויות למידה, הן הפכו להיות נושא חם אשר מועלה חדשות לבקרים על סדר יומנו.

מהי הוראה מתקנת?
כאשר אנו מדברים על הוראה מתקנת הכוונה היא לחינוך אשר עוסק בלקויות למידה של תלמידים, אם תירצו תוכלו לקרוא לזה חינוך מיוחד אבל לא במובן הקלאסי של הביטוי. שיעורי ההוראה האלה מוענקים לתלמידים רגילים הסובלים מלקויות למידה כגון דיסלקציה, דיסקלקוליה, הפרעות קשב וריכוז ועוד. לכל ילד וילד מותאמת תוכנית לימודים פרטנית על פי צרכיו האישיים. הוראה מתקנת מיועדת לילדים אשר הישגיהם הלימודים נמוכים לעומת תלמידים אחרים והם זקוקים ליותר עזרה וסיוע. הלימודים מתאימים למצבו הרגשי של הילד, ליכולות הקוגניטיביות שלו ולעוד פרמטרים חשובים אחרים. אלה הם ילדים אשר אינם מתאמים ציפיות עם הנורמה של שאר הילדים בכיתה, ולכן הם זקוקים לחיזוקים ותוכנית לימודי פרטנית מדוקדקת וקפדנית, על מנת שלפחות יתקרבו ליישור קו עם שאר תלמידי הכיתה. לעיתים הילדים הסובלים מלקויות למידה, פשוט שוגים בצורת הלמידה שלהם, ולכל בדיוק מעניקים להם טיפול אחר ושונה, על מנת לשנות את דרכי תפיסתם.

מדוע זה כה חשוב?
הוראה מתקנת חשובה מאין כמותה על מנת להעניק שוויון הזדמנויות לתלמידים. לא כולם נולדים שווים ולא לכולם אותן יכולות לימודיות, לכם יש לתת לתלמידים הסובלים מלקויות למידה הזדמנות שווה וזאת על מנת שכן יוכלו לממש את יכולותיהם המגוונות. ממש כפי שאין מפקירים חיילים בשדה הקרב, אין מפקירים תלמידי חלשים יותר הסובלים מלקויות למידה כאלה ואחרות. בסך הכל למה ילדינו לומדים? על מה הם שוקדים? הבית ספר הינו מסגרת אשר צריכה להתאים את הילדים לעבודה עתידית. הסתגלות ללמידה ולימודים מצביעה גם על יכולות הסתגלות לעבודה. לכן כה חשוב שהילד ינצור זיכרונות טובים מבית הספר. ילדים עם לקויות למידה יכולים לנצור זיכרונות שליליים והרבה מאוד תסכולים אותם הם חוו, ולכן הוראה מתקנת היא כה חשובה, על מנת להעניק לתלמיד זיכרונות טובים יותר, על מנת להקנות לא כלים כיצד להתמודד עם לימודים, ועל מנת להתוות לא את הדרך הלאה.

יחס חיובי ללימודים
יש לנטוע בילד יחס חיובי ללימודים ולא לגרום לו להסתייג מהם בשל צבירת רגשות שלילים. ההוראה המתקנת בהחלט מסייעת לתלמידים ליישר קו עם הכיתה שלהם, להטמיע בהם הרגלי למידה חדשים וטובים יותר, ועל מנת להעלות את רמת ביטחונם העצמי ודימוים העצמי. ההצלחה בלימודים תשליך הלאה על הרבה מאוד היבטים. ילד שמצליח בלימודים הוא ילד מסופק ומאושר יותר. המטרה של ההוראה המתקנת היא לא רק ללמד, אלא להתייחס לתלמיד בכללותו כאל שלם. ההוראה המתקנת והשיעורים המיוחדים נועדו גם להקנות לתלמידים יכולות אקדמיות על מנת שבבגרותם לא ירימו ידיים, אלא גם ימשיכו ללימודים גבוהים ויאמינו בעצמם. באמצעות ההוראה ידעו התלמידים כיצד להתגבר על קשיים, כיצד לצלוח תסכולים וכישלונות, כיצד לפתח דרכי חשיבה ועוד. כך גם המוטיבציה של התלמידים תעלה, והמורים יעודדו התנהגות חיובית של התלמידים. גם אם התלמידים נמצאים בקבוצה, עדייו כל תלמיד יקבל יחס פרטני משלו ותואם לו, תוכנית לימודים מיוחדת תוך השתלבות בקבוצה. מורים להוראה מתקנת חייבים להיות אנשים יצירתיים מאוד ובעלי מעוף, על מנת להתאים לכל ילד את התוכנית המתאימה לו ביותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה