תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הוראה מתקנת מביאה לשיפור מופלא בתוצאות הלימודים ולא בכדי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת מביאה לשיפור מופלא בתוצאות הלימודים ולא בכדי

במהלך עשר השנים האחרונות, קפץ השיעור בפלח התלמידים אשר סובלים מלקויות למידה כאלה או אחרות בשיעור של מאות אחוזים. מבחינת מספרים, היום, כמעט עשרים וחמישה אחוזים מסך כל התלמידים בעולם סובלים מלקויות למידה אשר לא רק פוגעות בתוצאות הלימודים בטווח הקצר, אלא בעיקר ברמת ההתפתחות השכלית והאישית בטווח הארוך. לכן, היום, יותר ויותר תלמידים בעלי לקויות לומדים במסגרות לימודיים ייעודיות ועוברים תהליכי למידה חדשניים אשר המטרה שלהם הינה אחת: התבגרות על לקות הלמידה, תסמיניה, תוצאותיה ונזקיה. הלכה למעשה, אחת ממסגרות הלימודים הנפוצות והמבוקשות ביותר הינה המסגרת של הוראה מתקנת, מסגרת אשר מביאה לשיפור מופלא בתוצאות הלימודים ולא בכדי.

על סוד ההצלחה של הוראה מתקנת ועוד
בניגוד לטיפולים אחרים בלקויות למידה, הוראה מתקנת מאופיינת במפרט הייחודי הבא: נעשית באופן פרטני ובמתכונת של אחד על אחד / הינה יסודית, כוללת, מגוונת ומקיפה ביותר מבחינת הניתוח והטיפול שלה בתסמיני לקויות הלמידה / מיועדת לקהל יעד מגוון ביותר וביניהם סובלים מבעיות קריאה, כתיבה וחישוב, בעלי יכולות למידה ושפה מוגבלות ודלות ועוד / כלל לא מושפעת מהבדלים חברתיים, אישיים ותרבותיים / נשענת על יסודות לימוד ועבודה מודולריים, רב – שלביים ובמתכונת של ‘מן הקל אל הקשה’ מבחינת השיעורים והמטלות שהיא מעניקה לתלמיד ועוד. בנוסף, ההוראה המתקנת נותרת מעורבת פעילה ועקיפה בחיי התלמיד ותוצאותיו הלימודיות גם לאחר סיום התוכנית. במילים אחרות, כל האמור לעיל מהווה את סוד ההצלחה של ההוראה המתקנת.

הוראה מתקנת עושה שימוש בכלים ואמצעים מגוונים וחיוניים ביותר
אחד מן המאפיינים הבולטים ביותר של ההוראה המתקנת הינו ארגז הכלים המגוון, החיוני ואפילו הצבעוני שלה. למען המחשה, כל שיטת הוראה מתקנת עושה שימוש בכל הכלים והאמצעים הבאים: עזרי זיכרון מסוגים שונים (מפתחים את רמת ויכולת הזיכרון, מלמדים כיצד לשמר ולאצור אותו לטווח רחוק ועוד) / הטמעה של טכניקות הכללה (מיועדות בעיקר בעבור הסתגלות מהירה לסיטואציות למידה חדשות ולא מוכרות) / לימוד שימוש בכלים לסדר וארגון של מידע לימודי (וביניהם טבלאות, מילון מונחים ומושגים, מפות חשיבה ועוד) / הגברת הנטייה הטבעית למחקר והטלת ספק (בעיקר על ידי ביצוע ניסוי וטעייה מסוגים שונים ולעיתים קרובות וניתוח מסקנות באופן לא שיפוטי) / הכנה יסודית מראש לקראת למידה של נושאים חדשים (ובמילים אחרות, הטרמה באמצעות הצגת רמזים עבים ודקים אשר נוגעים לנושאי לימוד חדשים) ועוד.

בנוסף, הוראה מתקנת עושה שימוש גם במשחקי למידה רבים
מזה שנים, שמשחקי למידה נחשבו לאחד מכלי ואמצעי הלמידה החיוניים ביותר אבל גם האהובים ביותר. לכן, גם ההוראה המתקנת עושה שימוש במשחקי למידה רבים ובעיקר הבאים: ארץ עיר (מעולה לפיתוח ידע כללי ומיומנויות מילוליות) / שבץ נא (בעיקר בעבור פיתוח ושיפור יכולות איות ואוצר המילים) / חריזה (חיונית ביותר בעבור הגברת יכולת האבחנה בין צלילים והמשמעות הפונטית שלהם) / דומינו (מעולה בעבור המחשת כמויות, תבניות, ספירה והשוואה) / משחקי זיכרון מסוגים שונים (וביניהם משחקי קלפים ומונופול) ועוד משחקי למידה רבים ואחרים. בנוסף, ההוראה המתקנת מתאימה את עצמה לא רק לתלמידי ההוראה, הלקות ועוצמת התסמינים שלה, אלא גם לגילאי התלמידים, בדיוק כמו כל מסגרת לימודית אחרת. עכשיו, מבחינת כל מה שנוגע לסיכויי הצלחה ושיפור בתוצאות הלמידה הסופיות, אינספור תלמידים אשר למדו במסגרת מסוימת ומתאימה של הוראה מתקנת, מדווחים לא רק על מסגרת לימודית איכותית וחיונית ביותר, אלא בעיקר על התגברות מלאה וכמעט מוחלטת על הלקות ותסמיניה ובעיקר על תוצאות לימודיות גבוהות ומוצלחות ביותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה