תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הכן ילדך לחיים – בדיקת לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בדיקת לקויות למידה- אולי בגלל זה לא הלך לכם בבית הספר?

 בעבר, קשיי למידה התפרשו בקרב ההורים ומערכת החינוך כ”שובבות”, “עצלנות” או   “חוסר רצון ללמוד”, והגישה היתה להחמיר עם הילד הסורר ככל האפשר ולהחזירו לתלם. לו רק ידעו כבר אז לבצע בדיקת לקויות למידה, כפי שיודעים לעשות זאת היום, היה נחסך סבל רב ומיותר מהתלמידים ואף מהוריהם.

 

בדיקת לקויות למידה – שמים יד על הדופק

בדיקת לקויות למידה היא דרך לאבחן קשיים בלימוד, זכרון, שינון, התבטאות וחוסר מנוחה אצל ילדים, ובמידה ולא אובחנה אצל ילדים, בקבוצת נוער ואף מבוגרים.

החשיבות של בדיקת לקויות למידה כבר בגיל צעיר היא חשובה ביותר מאחר ובדרך זו, והיה והילד אכן אובחן כבעל לקויות למידה, נחסכו ממנו סבל ותסכול מיותרים במהלך שנותיו בגן ובבית הספר, ותחושת כשלון המלווה אותו כשהוא נתקל בקושי או חוסר יכולת לבצע מטלה, תרגיל בחשבון או פעולות הדורשות יכולות מוטוריות, שלא לדבר על ההשלכות הרגשיות המובילות לבעיות התנהגותיות וכנגזרת מכך, גם חברתיות.

 

בדיקת לקויות למידה – בודקים היום, מרוויחים מחר

בדיקת לקויות למידה נדרשת או מומלצת לאחר שההורים או הגורם המחנך, כמו גננת או מורה, מזהים קושי אצל הילד שאינו נורמטיבי, כמו של חוסר יכולת לזכור פרטים או נוסחאות פשוטות בחשבון, חוסר יכולת לבצע מטלות הכרוכות במוטוריקה עדינה כמו גזירה או ציור בקרב ילדים קטנים, או איטיות וקושי בפעולות ספורט בקרב ילדים בוגרים יותר, קושי בניסוח ברור של משפטים ואוצר מילים דל אצל ילדים בגיל גן חובה, ופער בין התבטאות בעל פה לבין התבטאות בכתב בקרב ילדי יסודי ותיכון וכן, לקבוצה זו גם חוסר רצון לכתוב ואף כתב יד בלתי קריא וברור.

עוד ניתן לזהות באמצעות בדיקת לקויות למידה על ידי הורים ומחנכים הפרעות קשב וריכוז אבחון וזיהוי שלהם כמו למשל חוסר סבלנות בולט אצל ילדים בגיל גן חובה, חוסר יכולת להתמיד בהאזנה לסיפור, אצל תלמידים בתיכון יבוא הדבר לידי ביטוי בחוסר יכולת לקלוט מידע, כאשר הסממן הבולט ביותר הוא המחברות הריקות שלהם, חוסר יכולת להבין מידע כפשוטו, חוסר יכולת להפריד בין הטפל לעיקר ועוד.

הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים מתאפיינות אף הן בחוסר יכולת לעמוד ולהתמיד במטלות, חוסר יכולת להתרכז בטקסטים ארוכים או מורכבים וקושי עצום בהבנת מידע ופירוקו לגורמים.

הכן ילדך לחיים – בדיקת לקויות למידה

כל האמור לעיל מביא להבנה כי בדיקת לקויות למידה, רצוי שתתבצע בגיל צעיר ככל האפשר כך שהילד יחווה ילדות כמה שיותר קלה וכמה שפחות מתסכלת, ולא יגיע למצב של קשב וריכוז מבוגרים שחוו ילדות, נערות ובגרות באופן שיכול היה להיות קל בהרבה, לו רק אובחנו בילדותם.

לאחר שביצעתם מעין בדיקת לקויות למידה עצמאית או “ביתית” לילדכם, הגיע הזמן לאמת או להפריך את חששכם באמצעות בדיקת לקויות למידה מקצועית. בדרך זו תוכלו להבין מה היא בדיוק הלקות בה מאופיין ילדכם והאם מדובר בלקות אחת או יותר, מה המשמעויות של לקות זו ומהן דרכי ההתמודדות עימה והכלים שיקלו על הילד ככל האפשר.

סוגי בדיקת לקויות למידה הם מגוונים למדי החל מאבחון במכונים מומחים העורכים אבחון הפרעות וקשב בקרב ילדים, ואף אבחון הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים, בדיקה של אנשי מקצוע מוסמכים כמו פסיכיאטר או נוירולוג (או שניהם) ועוד.

 

בדיקת לקויות למידה- מקבלים כלים להתמודדות

לאחר שהתבצעה בדיקת לקויות למידה אצל ילדכם והוא אובחן כבעל לקויות למידה, חשוב שאתם, ההורים תהפכו למעורבים ככל האפשר בהתוויית הדרך לילדכם ובסיוע לו. הסיוע מתחיל במתן חום ואהבה לילד, והסבר במילים המובנות לו על הלקות שלו, ובעיקר חיזוק הילד מבחינת דימוי עצמי נמוך או תחושת כשלון שהוא עשוי לחוות עקב התווית שהודבקה לו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה