תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

המוטו שלי: אין ילד/ה שלא רוצה, יש ילד/ה שלא יכול/ה.

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

נטע שקד היא מורה להוראה מתקנת, מטפלת בשיטת אלבאום ומאמנת אישית. בעלת רקע נרחב וניסיון רב שנים בעזרה לילדים ובוגרים לשפר את היכולת הלימודית והתפקודית שלהם ולהצליח. בדרך עבודתה הילד לומד להכיר את עצמו, את יכולותיו והחוזקות שלו. דרך ההצלחות שהילד חווה עולה הביטחון העצמי שלו וחל שיפור באיכות חייו. במהלך העבודה, ומתוך הידע והניסיון שנצבר במשך השנים, נטע שקד משלבת שיטות שונות ומתאימה לכל מטופל תכנית עבודה אישית לפי צרכיו.

איך נעזור לילד/ה המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז הוא מושג שרבים משתמשים בו, אך מה הוא כולל?

אנחנו יכולים לציין ארבעה פרמטרים מרכזיים: קושי בקשב וריכוז, תזמון, אימפולסיביות, היפראקטיביות. כל אחד מהם בנפרד או כל צרוף ביניהם יפריעו לתלמיד/ה ומאוחר יותר מבוגר/ת בתחומי החיים. אם אתייחס לילדים, הרי שנראה את הקושי בעיקר בתחום הלימודי אך גם בתחום החברתי והרגשי.

קשב – הפרעת קשב מלווה את האדם מילדות ולאורך חייו הבוגרים. היא יכולה להפריע ללמידה ובזיכרון, לעבד ולמיין מידע וגירויים. הקושי יתבטא גם בעבודה, בתפקוד האקדמי, ביחסים בין אישיים וכו’. ישנו קושי בוויסות הקשב ומיקוד הריכוז לאורך זמן (לילד קשה להישאר קשוב לאורך זמן, להתחיל ולסיים משימה).

אימפולסיביות – לילד אימפולסיבי יש קושי לשלוט בדחפים שלו, הוא מבצע פעולות שונות בלי לחשוב על ההשלכות שלהן, למרות שיש לו את היכולת להבין אותן. הוא יעשה טעות ומיד יגיב: אוי, טעיתי, אופס וכו’. 

האימפולסיביות תתבטא בחוסר יכולת להימנע מתגובה ולדכא תגובה. נטייה להתפרץ, קושי לחכות לתור בשעת דיבור או משחק. קושי להתנהג לפי חוקים. קושי להימנע מפעולות מסוכנות.

היפראקטיביות – פעלתנות יתר. קושי להימנע או להפסיק פעולה מסוימת חרף רצונו של הילד. כאן נראה קושי בוויסות ובזיהוי קוגניטיבי של המתרחש. קושי לעסוק בפעילות אחת בלבד. אי שקט שמתבטא בכיתה בכך שהילד יושב- מתנועע בכיסא-מזיז דברים על השולחן-קם-מדבר-מסתובב. זה מפריע לילד אך גם לסביבה ויוצר עימותים בין החברים ועם סמכות – הורים, מורים. לילד מודבקת התווית של “ילד רע” ולבסוף הוא מאמין בכך בעצמו.

תזמון – אימפולסיביות והיפראקטיביות נראות דומות אך יש הבדל והוא בתזמון. פעולה אימפולסיבית נעשית ללא חשיבה ולעיתים קרובות יתלווה אליה הבעת חרטה וניסיון לתיקון. כאן תעזור העצה הידועה – לספור עד 10.

בהיפראקטיביות קשה לילד לדכא או להפסיק פעולה כלשהיא למרות שהוא מודע להשלכות השליליות שלה. כאן העצה לספור עד 10 לא תעזור, כי הפעולה כבר נעשתה ואין אפשרות לשיקול דעת שימנע את הפעילות הלא רצויה.

יש שוני בין הילדים (וגם בין המבוגרים) בזמן התגובה. הם יעבדו פעם מהר ופעם לאט. יש קושי בהערכת הזמן ובהתארגנות. כאן תעזור ההקלה של הארכת זמן בעת מבחנים או עבודות.

מוטיבציה – אחד הדברים המתעתעים בהפרעת קשב וריכוז היא היכולת של בעלי ההפרעה להתרכז לאורך זמן בדבר שמעניין אותם. הם יכולים לשבת לאורך זמן מול הטלביזיה או המחשב, לשחק במשחק הרכבה כלגו, בגלל הגירוי המתמיד שיש בפעולות האלה.

את ארבעת הפרמטרים שצוינו נוכל לבודד בעזרת מבדק MOXO שנטע שקד עורכת. זהו כלי אבחוני ברור העוזר למקד את הקושי ואת דרכי הפעולה.

נוסף לכל הנאמר לעייל ישנם עוד גורמים המשפיעים על יכולת הקשב והריכוז. קושי בוויסות החושי, קושי רגשי, קושי בתפקוד מוטורי – מוטוריקה גסה , עדינה, תנועת שרירי העיניים. הטיפול בגורמים אלו הם חלק מתוכנית העבודה.

בהתאם לאבחונים כמו הדידקטי או הפסיכו-דידקטי של הילד, מבדק MOXO  סריקה גופנית של יכולותיו, הצרכים של הילד ואופיו תבנה תוכנית העבודה.

בעבודתה מתייחסת נטע שקד לכל הפרמטרים ומתאימה אישית לילד את דרכי הטיפול. העבודה משלבת למידה, תרגול גופני מותאם לשיפור יכולות וחיזוק הביטחון העצמי, משחקים ועוד.

לפי כל המחקרים שנעשו גם ילד המקבל טיפול תרופתי כמו ריטאלין זקוק גם לתמיכה טיפולית ולימודית כדי להפיק את המרב.

 

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה