תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

המילים מתבלבלות לכם בעין?אבחון דיסלקציה – כל הדרכים כולן

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

דיסלקציה על אף שמה בעל הקונוטציות למיניהן היא לקות למידה המאופיינת בקשיים בקריאה, בהגייה ובחיבור של אוסף אותיות המרכיבות מילה ושל אוסף מילים המרכיבות משפט. אבחון דיסלקציה נועד לבדוק את חומרת הדיסלקציה אצל הנבחן, ואף להבין האם אכן מדובר בלקות למידה או בעיה ביכולת קריאה שמקורה אחר.

מתי נדרש אבחון דיסלקציה?

אבחון דיסלקציה מתבקש במקרים בהם ישנו פער אצל הנבחן ביחס לבני גילו ביכולת ההבנה החזותית שלו המתאפיינת בקשיים בהבנת הנקרא, בקריאה איטית ומסורבלת וחוסר יכולת להתמודד עם משפטים ארוכים, עם מילים חדשות והגייה שלהם וקושי בהסתכלות ממשית על הכתוב, מאחר וההתייחסות של דיסלקטים לאותיות ואף למספרים היא כאל תמונה, והקושי להבין סמלים כמו אותיות הוא עצום.

בגיל הרך בו עדיין לא יודעים לקרוא, ניתן לנבא כי בעתיד יידרש אבחון דיסלקציה אם הילד מתקשה בניסוח משפטים כראוי, אם אוצר המילים שלו דל ואם הוא מתקשה בהבנה חזותית – ויזואלית, של תמונות ויכולת הפרדה בין הפרטים בתמונה, וכן אם עבר אבחון הפרעות קשב וריכוז.

אבחון דיסלקציה – אות ועוד אות

אבחון דיסלקציה נעשה במכונים המתמחים בלקויות למידה על כל המכלול שלהן, ומתבצע על ידי מאבחן דידקטי. באבחון נבחן הנבדק, על פי גילו בהבנת הנקרא, הגייה, תפיסה חזותית ויזואלית של תמונה, מילה, משפט או צורה וכן עובר בדיקת ראייה ואף שמיעה.

במקרים בהם יש צורך, עובר הנבחן גם איבחון הפרעת קשב, אבחון דיסגרפי- קושי בכתיבה ואף אבחון פסיכולוגי, שיעריך אם הקושי הלימודי נובע מקשיים נפשיים או שמא הקשיים הללו נובעים מהקושי הלימודי.

אבחון דיסלקציה- איך זה עובד?

השלב הראשון של אבחון דיסלקציה מתבצע באמצעות ראיון עם הנבדק ועם הוריו, מילוי שאלונים ופרטי הנבדק, ומייד לאחר מכן מתחיל האבחון באמצעות סדרת מבחנים הכוללת אבחון דידקטי, הבודק כישורי למידה ואבחון פסיכולוגי להבין את התמורות הרגשיות ונפשיות שעשויות להיווצר בעקבות הקושי הלימודי.

עוד במסגרת אבחון דיסלקציה עשויה להיות בדיקת קשב וריכוז וכן הערכה פסיכיאטרית שמטרתה בדיקת הפרעות נפשיות כתוצאה מלקות הלמידה. בסיום האבחונים נערכת שיחת סיכום בה מצוינים ממצאי האבחון והמלצות לדרכי טיפול בהתאם לממצאים שהועלו.

אבחון דיסלקציה נועד לאבחן לא רק את קיומה של הדיסלקציה, אלא גם את חומרתה, וחשוב לציין כי קיימים שני סוגים של דיסלקציה, האחד הוא דיסלקציה נרכשת שנגרמה כתוצאה מחבלה או חבטה בראש או דלקת אוזניים קיצונית, והסוג השני הוא דיסלקציה שמקורה נוירולוגי או תורשתי והיא מולדת. בשני הסוגים קיימות דרגות חומרה שונות ומכאן, גם דרכי טיפול שונות שיכולים להיות סדנאות ללימוד קריאה בצבעים, ריפוי בדיבור ועוד.

לקויות למידה אינן דבר של מה בכך הן להורים ובעיקר לילד החווה על בשרו תסכול רב מחוסר יכולת להתפתח בצורה זהה לבני גילו ומרגיש נחות, חסר בטחון ושונה.

אבחון דיסלקציה רצוי שיתבצע בגיל מוקדם, ככל האפשר על מנת למנוע מצבים בהם לקות הלמידה הופכת לבור עמוק עוד יותר, והקשיים הלימודיים משפיעים על נפשו של הילד, עד כדי התהוות של קשיים רגשיים ונפשיים, המקשים עוד יותר עליו בנסיונו להשתלב בצורה אופטימלית במסגרת החינוכית בה הוא נמצא. לכן, יפה שעה אחת קודם.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה